Foto: LETA
Otrdien Ministru kabinets atbalstīja pievienotās vērtības nodokļa atmaksas pakalpojuma sniedzēja izveidotas digitālās pievienotās vērtības nodokļa atmaksas sistēmas, kas nav obligāta, ieviešanu.

Finanšu ministrijai (FM) uzdots izstrādāt un līdz 2021.gada 30.novembrim iesniegt Ministru kabinetā grozījumus pievienotās vērtības nodokļa regulējošajos normatīvajos aktos, lai paralēli esošai pievienotās vērtības nodokļa atmaksas kārtībai ceļotājiem, dotu iespēju pievienotās vērtības nodokļa atmaksas pakalpojuma sniedzējam izmantot tā izveidoto digitālo pievienotās vērtības nodokļa atmaksas sistēmu.

FM līdz 2022.gada 1.jūnijam uzdots izstrādāt un ieviest pasākumus, kas nepieciešami pievienotās vērtības nodokļa atmaksas pakalpojuma sniedzēja izveidotas digitālās pievienotās vērtības nodokļa atmaksas sistēmas darbībai.

Informatīvajā ziņojumā, ko otrdien sēdē atbalstīja valdība, FM uzsver, ka iespēja saņemt pakalpojumu digitālā veidā aizvien biežāk ieņem vadošo lomu mūsdienīgā dzīvē. Ir skaidrs - jo labāki apstākļi tiek radīti pakalpojuma saņēmējam, jo lielāku atdevi var sagaidīt tautsaimniecībā. Arī īpaša parauga čeka izsniegšana, izmantojot digitālo sistēmu, varētu ietekmēt ne tikai ceļotājus, bet arī Latvijas biznesu un nodokļu administrāciju.

Digitālā sistēma attiecībā uz PVN atmaksu ceļotājiem ieviesta daudzās valstīs, piemēram, šādās Eiropas Savienības dalībvalstīs kā Igaunijā, Somijā, Portugālē, Francijā, Itālijā, un tādās citās valstīs kā, piemēram, Norvēgijā, Šveicē, Turcijā, Singapūrā.

Pēc publiski pieejamas informācijas valstis ievieš iepriekš minēto digitālo sistēmu ar mērķi padarīt efektīvāku un ērtāku PVN atmaksas procesu kā rezultātā, ceļotāji tiek mudināti vairāk iepirkties un tādējādi vairāk naudas tērēt konkrētajā valstī. Jāatzīmē, ka dalībvalstis, ņemot vērā konkrētās valsts tirgus situāciju, ir ieviesušas dažādas digitālās PVN atmaksas sistēmas. Ir valstis, kurās ir izveidotas sistēmas par valsts budžeta līdzekļiem un ir valsts, kas PVN atmaksā ļauj komersantiem izmantot savu sistēmu, kuras atbilst valsts noteiktām prasībām, un nodrošina datu apmaiņu tiešsaistē ar valsts nodokļu administrācijas informācijas sistēmām riska analīzes nodrošināšanai. Turpmāk tiek aprakstīta vairāku valstu pieredze attiecībā uz digitālās sistēmas izmantošanu PVN atmaksas pakalpojumu nodrošināšanā.

Latvijā vēsturiski PVN atmaksas procesu organizē komersanti un nav plānots mainīt šo principu. PVN atmaksa ārvalstu ceļotājiem valstī noteikta tā, ka katrs komersants atbilstoši savām iespējām un vēlmei organizē PVN atmaksas procesu, ievērojot normatīvo aktu prasības, proti, valsts neiejaucas komersantu PVN atmaksas procesa organizēšanā, bet nosaka vispārējo kārtību PVN piemērošanai un atmaksāšanai ārvalstu ceļotājiem par iekšzemē iegādātajām precēm. Līdz ar to, ieviešot digitālo PVN atmaksas sistēmu, šāda pieeja ir saglabājama. Tādējādi digitālās PVN atmaksas sistēmas ieviešanas priekšnosacījums, pirmkārt, ir komersantu, kas ir PVN atmaksas pakalpojumu sniedzēji, iespējas un vēlme šādu sistēmu ieviest, un komersantu, kas ir veikali, iespēja sniegt šīs sistēmas darbam nepieciešamo informāciju par ceļotāja veikto preču iegādi.

Otrkārt, PVN atmaksas pakalpojumu sniedzēji PVN atmaksu var veikt tikai tad, kad muitas amatpersona ir apliecinājusi personas atbilstību ceļotāja statusam un preces atbilstību nosacījumiem. Tādējādi otrs priekšnosacījums ir nodrošināt šo muitas amatpersonas veicamo pienākumu realizāciju digitālā PVN atmaksas sistēmā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!