Foto: Publicitātes attēli
Pirms pāris gadiem Saldus novadā dibinātais uzņēmums "Bee bite", kas specializējas bišu maizes ražošanā, aktīvi meklē sadarbības partnerus Igaunijā un Skandināvijā. Neskaitot atbalstu no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA), plānots ieguldīt vismaz 5000 līdz 7000 eiro eksporta uzsākšanai, portālam "Delfi" atzīst uzņēmuma vadītāja Anete Spēlmane.

Kā norāda Spēlmane, bišu maize ir īpaša, jo tajā atrodamas aptuveni 240 bioloģiski aktīvas vielas – otra šāda dabiski veidota "vitamīnu kompleksa" dabā praktiski nav. "Bee bite" ražo pastilas, kuru sastāvā ir tīra bišu maize, kā arī pastilas, kas papildinātas ar dabīgām ogām tiem, kuriem tīra bišu maize neiet pie sidrs.

Ģimenes tradīcija – būt ar bitēm

Uzņēmuma vadītāja atklāj, ka tēvs jau vairāk nekā 25 gadus nodarbojas ar biškopību – šobrīd viņš ir viens no lielākajiem medus, ziedputekšņu eksportētājiem Latvijā. "Likās tikai likumsakarīgi, ka mēs ar mammu arī iesaistījāmies biznesā, kas ir saistīts ar biškopību," saka Spēlmane.

Spēlmane uzsver, ka līdz šim neviens neesot mēģinājis mainīt bišu maizes formu, tajā pašā laikā saglabājot pilnīgi dabīgu sastāvu, tāpēc "Bee bite" pašā ražošanas sākumā nemaz neesot klājies tik viegli, kā iecerēts. Saskaroties ar grūtībām, rokas gan neesot nolaistas un meklēti veidi, kā tikt galā.

Plāno eksportu uz ārzemēm

Spēlmane stāsta, ka šobrīd "Bee bite" produkcija ieguvusi atzinību ne tikai vietējā, bet jau arī starptautiskā līmenī. Uzņēmuma produkcija ir pieejama veselīga uztura veikalos 23 dažādās vietās Latvijā, no kurām 16 ir Rīgā, bet pārējās – Ogrē, Siguldā, Jelgavā, Saldū, Ventspilī, Cēsīs un Jēkabpilī.

Uzņēmuma produkcija tiek tirgota arī internetā, kur aptuveni 40% pircēju ir no ārvalstīm. Tieši pieprasījums no ārvalstniekiem liek domāt, ka "Bee bite" produkcija būs pieprasīta arī eksporta tirgos.

"Šobrīd izvērtējam iespējas piedalīties izstādēs ārpus Latvijas, kā arī aktīvi meklējam sadarbības partnerus Igaunijā un Skandināvijā, jo arī šajos tirgos Latvijas medus produkti ir iecienīti un augsti novērtēti," saka uzņēmuma pārstāve.

Eksporta attīstībai plānots izmantot atbalstu no LIAA ārējā mārketinga programmām, kuras paredzētas eksporta veicināšanai. "Šobrīd paredzam, ka aptuvenās izmaksas, neskaitot LIAA atbalstu, varētu veidot no 5000 līdz 7000 eiro eksporta uzsākšanai divās, trīs valstīs," saka Spēlmane.

Uzņēmumā strādā divi cilvēki. Ražošanas uzsākšanai darbības pirmajā gadā tika ieguldīti vairāk kā 10 000 eiro ražošanas iekārtu konstruēšanai, testēšanai, produktu iepakojuma izveidei, testiem un citām lietām. Precīzas ražošanas izmaksas vienam iepakojumam gan nav zināmas.

Šobrīd simts procentu dabīgas bišu maizes košļājamās pastilas ne Latvijas, ne ārzemju tirgū netiek piedāvātas. "Par tiešajiem konkurentiem varam uzskatīt tos uzņēmumus, kuri Latvijas tirgū piedāvā iegādāties nepārstrādātu bišu maizi to oriģinālo šūniņu formā," apgalvo Spēlmane.

Kā uztura bagātinātājus bišu maizi bez "Bee bite" Latvijā ir reģistrējuši vēl pāris uzņēmumi, to skaitā, SIA “Deiva” un SIA “Lielvaicēni”. Šo ražotāju produkcija parasti tiek pārdota pārnēsājamās stikla burciņās. Pēc publiski pieejamas informācijas šie uzņēmumi pamatā koncentrējas uz medus produktu tirdzniecību un uzņēmumu piedāvātie bišu maizes apjomi nav lieli.

Kā liecina Uzņēmumu reģistru apkalpojošās firmas "Lursoft" dati, 2015. gadā dibinātā SIA "Bee bite" līdzīgās daļās pieder Anetei Spēlmanei, kura ir arī uzņēmuma valdes priekšsēdētāja, kā arī Zintai Spēlmanei.

2015. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 5512 eiro, bet gadu tas noslēdza ar 11 600 eiro zaudējumiem. "Bee bite" nodarbināja vienu cilvēku. Finanšu rādītāji par 2016. gadu vēl nav pieejami.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!