'Brum Brum' pret 'Zum Zum': par iespējamu līdzsvara velosipēdu idejas zādzību tiesāsies ar bijušajiem investoriem
Foto: Publicitātes attēli

Koka līdzsvara velosipēdu izgatavotājs "Brum Brum Bikes" plāno vērsties tiesā ar prasību pret bijušajiem investoriem par iespējamu velosipēda prototipa zādzību un pauž izbrīnu par jauno uzņēmēju atbalsta platformā "Kickstarter" sākto kampaņu par līdzekļu vākšanu gandrīz identiska dizaina līdzsvara ritenim – "Zum Zum", portālam "Delfi" pastāstīja viens no "Brum Brum Bikes" idejas autoriem Krišjānis Jermaks.

"Brum Brum Bikes" pārstāvis zvērināts advokāts Valdis Bergs portālam "Delfi" skaidro, ka tiesā plānots vērsties ar prasību pret trim personām – Zigmundu Skoliņu, Mārtiņu Pilskalnu un Ernestu Plūmiņu – par autortiesību pārkāpumu, lūdzot tiesai uzdot apturēt reģistrēta dizaina koncepta, preču zīmes un mājaslapas izmantošanu "Zum Zum" velosipēdiem. Tāpat plānots vērsties ar iesniegumu Valsts policijā, lūdzot sākt kriminālprocesu par autortiesību pārkāpumu.

Bergs skaidroja, ka situāciju sarežģī fakts, ka bijušie investori "Zum Zum" investīciju piesaistei izmantojuši ASV reģistrētu kompāniju, kas lietā būtu līdzatbildētājs. Tādējādi būtu nepieciešams pierādīt iepriekš minēto trīs Latvijas pilsoņu darbošanos ASV reģistrētajā uzņēmumā.

"Brum Brum Bikes" savu velosipēda dizainu ir reģistrējuši Valsts patentu valdē, savukārt valdē pieejamā informācija neliecina par to, ka "Zum Zum" velosipēdi arī būtu veikuši nepieciešamo reģistrāciju, norādīja advokāts. Vienlaikus "Zum Zum" velosipēdu pārstāvji sociālajos tīklos norāda uz šādu reģistrāciju.

Koka līdzsvara velosipēdu idejas līdzautors Jermaks skaidroja, ka ideja par koka līdzsvara velosipēdiem bērniem viņam radusies jau 2009.gadā, taču tobrīd tā "ielikta plauktā" uz nākamajiem diviem gadiem. 2011.gadā Jermaks pie šīs idejas atgriezies, bet 2012.gadā vērsies Rīgas domē ar mērķi saņemt finansējumu tās īstenošanai. Apzināti arī vairāki Eiropas Savienības projekti, taču finansējumu iegūt nav izdevies.

2011.gadā Jermaks aktīvi sācis veidot komandu velosipēdu ražošanai, piesaistot diplomētu arhitektu Aldi Blicsonu un finanšu speciālistu Raimondu Tāli. Idejas realizētāji iegādājušies 3D printeri, lai varētu sākt veidot velosipēdu prototipus. Tā kā finansējumu no trešajām pusēm nebija izvedies iegūt, viņi investējuši savus personīgos līdzekļus, stāstīja Jermaks. Kā velosipēdu ražošanai nepieciešamā juridiskā bāze Uzņēmumu reģistrā tika reģistrēta SIA "Tu jau zini", bet Patentu valdē uz viņu vārdiem tika reģistrēts velosipēda patents.

Ar tobrīd jaunajiem uzņēmējiem pieejamajiem līdzekļiem tapa pirmie divi līdzsvara velosipēdu prototipi, taču trešā prototipa izveidei bija nepieciešama papildu nauda. Tāpēc viņi sākuši meklēt investorus, tā sastopoties ar Mārtiņu Pilskalnu un Zigmundu Skoliņu, kas kļuvuši par investoriem kā fiziskas personas. Līdz ar to tika dibināts jauns uzņēmums - SIA "Brum Brum Bikes".

"Mēs gribējām, lai uzņēmums pieder vienlīdzīgi visiem, ieskaitot jaunos investorus," nepieciešamību jauna uzņēmuma reģistrācijai komentēja Jermaks. Uzņēmumā līdzīgas daļas piederēja desmit cilvēkiem, ieskaitot Jermaku, Blicsonu un divus jaunos investorus.

"Mums bija laba sadarbība. Jaunie investori pie projekta strādāja ar lielu entuziasmu," stāstīja Jermaks. Par pagrieziena punktu sadarbībā bija uzņēmuma pagaidu mītnes zaudēšana, kas notikusi neizdarības dēļ. Jermaks par to visiem atvainojies, taču starp investoriem un pārējo komandu sācies strīds. Jermaks apšaubījis tālāko kopējo darbību, ja visi iesaistītie nespēj atrisināt "sadzīvisku strīdu". Pēc neilga laika tomēr attiecības izdevies noguldināt, un visi turpinājuši strādāt pie idejas par līdzsvara velosipēdu ražošanu.

Meklējot padomus nepieciešamajiem uzlabojumiem pirms ražošanas uzsākšanas, un nolūkā apzināt tirgu investori kopā ar idejas autoriem bija plānojuši doties uz "Red Bull" sacensībām Norvēģijā. Tāpat ar abiem investoriem bija plānots piedalīties pūļa finansējuma vākšanas platformā "Kickstarter", lai iegūtu finansējumu ražošanas sākšanai 2015.gada sākumā. Taču dienā, kad bijis paredzēts doties uz Norvēģiju, Pilskalns esot pēkšņi pazudis, atminas Jermaks. Tajā dienā Pilskalns bija paņēmis gatavos velosipēdu prototipus.

Jermaks centies sazināties ar abiem investoriem, bet neveiksmīgi. No investoriem sabiedrotie gribēja atgūt arī to līdzpaņemto velosipēdu prototipus.

Uzņēmums turpinājis darboties bez abu investoru klātbūtnes, izveidojot gan piekto, gan sesto velosipēdu prototipu. Kā skaidroja idejas līdzautors, jaunais prototips bijis pareizāks un tirgum piemērotāks, jo iepriekšējie bijuši tehniski nepilnīgi.

Savukārt šogad novembra sākumā Jermaks dzirdējis par ekoloģiskiem un atsperīgiem līdzsvara velosipēdiem bērniem "Zum Zum", kas arī veidoti no koka. Neskatoties uz patentēto dizainu, abi bijušie investori bija uzsākuši līdzīgu velosipēdu ražošanu. "Brum Brum Bikes" apzināja visus iespējamos ražotājus, kas varētu pēc prototipiem šādus velosipēdus izveidot, no kuriem SIA "Dižozols" apstiprinājis, ka Pilskalns vērsies pie viņiem ar velosipēda prototipu. Tas, vai uzņēmums piekritis ražot "Zum Zum" velosipēdus, patlaban nav zināms.

Sarunas noslēgumā Jermaks norādīja, ka patlaban tiek gatavota juridiskā bāze tiesu darbiem.

Savukārt Bergs sacīja, ka šādi gadījumi ir "kārtējais pierādījums nepieciešamībai rakstveidā noslēgt līgumus, jo tādā gadījumā vieglāk ir piedzīt radušos zaudējumus". Advokāts norādīja, ka Latvijā līgumu nenoslēgšana rakstveidā ir pierasta lieta, jo "līgumus nemīl". "Es saprotu, ka jaunu uzņēmumu veidošanā visi ir draugi, bet pēc strīdiem draudzība mēdz pazust," sacīja advokāts, norādot, ka vienmēr visdrošāk ir noslēgt līgumu.

Portālam "Delfi" ar strīdā otru iesaistīto pusi sazināties pagaidām nav izdevies.

Source

www.DELFI.lv

Tags

Latvijas zīmoli
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form