Foto: LETA

Neskaidrība par turpmāko gadu budžeta finansējumu un valsts politika reģionālo autoceļu jautājumā var izveidot ļoti bīstamu situāciju, kas var novest pat pie pašvaldību ģenerālstreika, otrdien žurnālistiem sacīja Reģionālo attīstības centru apvienības valdes priekšsēdētājs Vents Armands Krauklis. Viņš arī norādīja, ka ceļu būvē jau šobrīd ieplūst lieli Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļi un sācies cenu bums un pārkaršana.

"Trīs gadu budžeta prioritātēs mēs ceļu jautājumu neredzam. Un neredzam arī piedāvājumu. Tagad vēl ir ES nauda, bet ko mēs darīsim, kad tā beigsies un ņemot vērā mūsu valsts kritisko ceļu stāvokli," sacīja Krauklis.

Viņš arī norādīja, ka jau tagad ceļu būvē varot runāt par cenu bumu un pārkaršanas pazīmēm. Ja kilometra ceļa posma remonta izmaksas bija ap 70 000 eiro tad gada laikā tās ir kāpušas par 30%, 40% un pat 50%.

"ES fondu nauda ir uzdzinusi vilni. Es to nesauktu par karteli vai vienošanos. Labs ekskavatorists saņem vairāk nekā novada vadītājs un pēc viņa ir pieprasījums. Ceļu būves firmu kapacitāte arī nav liela, iepriekš neņēma darbā, bet, kad ir pasūtījumi, meklē speciālistus un ir cīņa par tiem. Tā naudas plūsma īsā laikā ir pārāk liela šobrīd, bet pēc tam atkal būs atslābums," sacīja Krauklis.

Vēl satraucošāka situācija esot būvdarbu projektēšanā, tur cenas esot kāpušas pat trīs un četras reizes, piemēram, tiltu projektēšanā. Tiesa, līdzīgas tendences cenu kāpumam vērojamas arī kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā.

Pašvaldību vadītāji uzver, ka valstij ir jāparedz noteikta summa no akcīzes nodokļa autoceļu uzturēšanai, tiesa, šī iniciatīva dzirdīgas ausis valdībā nav guvusi ne iepriekš, ne arī patlaban. Kā vēl viena ideja izskan iespēja apsvērt liela aizņēmuma ņemšanu un autoceļu saremontēšanu, kas parēķinot, piemēram, 20 gadu autoceļu uzturēšanas un bedru lāpīšanas izmaksas, varētu būt krietni izdevīgāks risinājums.

"Ja arī turpmāk netiks paredzēts finansējums autoceļiem, mēs esam ļoti tuvu kritiskajam punktam, proti, pašvaldību ģenerālstreikam un iedzīvotāji reģionos mūs atbalstītu. Divus gadus autoceļiem būs daudz naudas, bet ko darīsim pēc tam, šādas atbildes joprojām nav," sacīja Krauklis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!