Foto: Publicitātes foto
Fakts, ka Latvija ir apņēmības pilna padziļināt sadarbību ar Eiropas Kosmosa aģentūru (EKA), nākamgad kļūstot par Asociēto valsti, kā arī Izglītības un zinātnes ministrijas ieplānotais finansējums nākamajiem gadiem, ir laba ziņa zinātņietilpīgajiem jaunuzņēmumiem, kas vēlas pievērsties kosmosa tehnoloģiju attīstībai, uzskata platformas "Commercialization reactor" vadītājs Nikolajs Adamovičs.

"Tie visi ir vienas puzles gabaliņi – jo vairāk Latvija iesaistās starptautisko kosmosa institūciju darbā, jo vairāk līdzekļu tiek atvēlēts pētnieku darbam, jo plašākas iespējas paveras šo izgudrojumu komercializācijai un praktisku tehnoloģiju attīstībai," uzsver Adamovičs.

Atzīts "Commercialization reactor" veiksmes stāsts ir augstas precizitātes lāzernavigācijas ražotājs "Eventech", kura produkti gatavojas lidojumam uz Mēnesi. Nenoliedzami, liela nozīme šā "spin-off" uzņēmuma attīstībā, kas izmanto licencētu Elektronikas un datorzinātņu institūtā (EDI) izstrādātu tehnoloģiju, ir bijusi iespējai sadarboties ar EKA un citiem tās partneriem.

Izglītības un zinātnes ministrija starp nākamā gada prioritātēm iezīmējusi arī 4,148 miljonus eiro Latvijas dalībai EKA Sadarbības vai Asociētās valsts statusā, kā arī 0,399 miljonus eiro – dalībai CERN (Eiropas Kodolpētniecības organizācija) Asociētās valsts statusā. Latvija kā CERN asociētā valsts var iegūt pasūtījumus tik lielā apjomā, kas atbilst iemaksātajam finansējumam. Tāpat 1,5 miljoni eiro atrasti fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas īstenošanai.

EKA Asociētās dalībvalsts statuss nozīmē pieeju plašākam EKA programmu klāstam, nekā tas ir bijis līdz šim. "Commercialization reactor" vadītājs atzīst, ka tas ir ļoti nopietns stimuls ne tikai esošajiem ražotājiem – "Eventech", "RD Alfa", "Baltic Scientific Instruments", u.c, bet arī jaunu produktu, tostarp zinātņietilpīgu jaunuzņēmumu attīstītājiem.

Ja valsts attīsta kosmosa industriju un atbilstošu pētniecību, tad ieguvēji ir ne tikai augsta līmeņa ražotāji, bet arī nozares, kuras izmanto labumus no darbībām kosmosā. Tā ir, piemēram, enerģētika, transports, lauksaimniecība, aizsardzība, katastrofu pārvaldība.

"Latvijas pievienošanās Eiropas kosmosa industrijai ir investīcija nākotnē un tā ir atbalstāma. Tomēr atdeve no šīm investīcijām būs iespējama tikai tad, ja to sāks izmantot uzņēmēji, komercializējot zinātniskos atklājumus. Tāpēc svarīgi, ka tiek organizēti tādi pasākumi kā "Ignition Event", kur zinātne satiek uzņēmējus," saka Adamovičs.

Platformas "Commercialization reactor" rīkotais pasākums "Ignition Event" norisināsies jau 14.reizi. Šogad - 1. un 2.novembrī Rīgā, Teikumā. Tā ir Latvijā lielākā zinātnieku un potenciālo uzņēmēju tikšanās vieta ar mērķi radīt jaunus, konkurētspējīgus augsto tehnoloģiju produktus. Svarīgi: arī uzņēmējiem nav jābūt zinātniskai pieredzei, vien jāpiemīt biznesa domāšanai un aizrautīgai interesei par izgudrojumu pielietošanu dzīvē.

Šogad "Ignition Event" laikā tiks prezentētas 12 zinātniskas idejas, kuras ir atlasītas, sadarbojoties ar platformas zinātniskajiem partneriem – augstskolām un zinātniskajiem centriem, un kuras eksperti ir atzinuši par potenciāli komercializējamām. Tās var sniegt iedvesmu uz zinātnes sasniegumiem balstīta biznesa attīstībai.

Pasākuma laikā izveidotās komandas varēs konsultēties ar "Commercialization reactor" ekspertiem, tikties ar potenciālajiem investoriem un zinātniekiem. Izveidotās komandas
saņems mēnesi ilgas apmācības un tālāk varēs pretendēt uz pirmssēklas (pre-seed) un sēklas (seed) investīcijām līdz 300 000 eiro.

"Commercialization reactor" dibināts 2009.gadā Rīgā, ar mērķi veidot jaunus, modernus uzņēmumus, kas ir balstīti uz zinātniskiem un tehnoloģiskiem sasniegumiem. Reaktorā tapuši, piemēram, šādi uzņēmumi: "Naco Technologies", "Conelum", "Eventech", "Evoled", "Vortex Oil", "Snowision", "Koatum", "Veritacell", "InLable", "3DStrong", "Empyrio", "ConvertIQ", "Semantic Intelligence". Platformu atbalsta Attīstības finanšu institūcija "Altum", Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, Ekonomikas ministrija un citi uzņēmumi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!