Foto: DELFI
Reportāžu ciklā "Kā paņemt ES naudu?" - stāstos un foto materiālos par to, kā Eiropas Savienības (ES) finansējums redzams Latvijas biznesā, lauksaimniecībā, satiksmē, medicīnā un citur. Reportāžas top projekta Morning.lv ietvaros, kurā skaidrojam, vai dalība ES ietekmē Latvijas iespējas izķepuroties no tautsaimniecības krīzes.

Kad pirms pāris gadiem Daugavpilī "Ditton pievadķēžu rūpnīcu" (DRP) apmeklēja ASV autobūves giganta "General Motors" (GM) pārstāvji, viņi neticēja, ka ar DPR vecajām iekārtām ir iespējams saražot kvalitatīvu auto ķēdi. "Sacīja, ka kvalitāte ir nestabila, un mums nācās rīkoties," portālam "Delfi" motīvus jaunās rūpnīcas būvei klāsta SIA "Ditton Chain" vienīgais valdes loceklis un vadītājs Raimonds Bruževičs.

Jauno ražotni "Ditton Chain" izveidoja nepilnu divu gadu laikā, un tā durvis vērs tuvākajā laikā - šā gada septembrī. Modernā ražotne tapusi ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansējumu, un tajā plānots ražot auto ķēdes ES un ASV vieglo spēkratu būvētājiem. "Mums vajag atvest tos rietumu auto būves gigantus, lai [tagad] parādītu, ar kādām iekārtām strādājam, un pierādītu, ka spējam saražot kvalitatīvu preci. Jaunās rūpnīcas izveides mērķis ir iekļūt Eiropas auto ķēžu tirgū," apņēmīgi nosaka Bruževičs.

Iegulda ap 7 miljonus latu

Ideja par modernu rūpnīcu jaunu un kvalitatīvu produktu ražošanai eksporta tirgiem metālapstrādes un mašīnbūves nozarē tapa 2009.gadā. Uz DPR bāzes tika izveidota šīs iniciatīvas virzītāja SIA "Ditton Chain". Tā noslēdza ar DPR ilgtermiņa līgumu par ražošanas platību un dažu iekārtu nomu, 2010.gada sākumā parakstīja līgumu par ERAF līdzfinansējuma piesaisti kopumā trīs miljonu latu apmērā, bet tā paša gada rudenī noslēdza līgumu ar banku "Citadele" par pirmo kredītu - 6,7 miljoniem eiro (4,7 miljoni latu). Kopējās projekta izmaksas ir 6,7 miljoni latu (neskaitot PVN). No tiem 2,35 miljoni latu ieguldīti no DPR nomāto ražošanas telpu rekonstrukcijā, bet pārējie 4,37 miljoni latu – ražošanas iekārtu iegādē.

Par ražotnes izveides projektu atbildīgā Inga Goldberga portālam "Delfi" stāsta, ka rekonstrukcijas darbi veikti 32 688 kvadrātmetru lielā platībā – no DPR rūpnīcas nodalītajā daļā. Nomainīti "Ditton Chain" nomātās ražotnes fasādes logi, siltinātas ārējās sienas, būtiski uzlabotas sadzīves telpas (tualetes, ģērbtuves). Pārmaiņas padomju laikā būvētajā ēkā esot ļoti krasas, saka Goldberga, atzīstot, ka iepriekšējās telpas bija šausmīgā stāvoklī, un tur ziemā bija neiespējami strādāt. Viņa pirms rekonstrukcijas darbiem nav īsti ticējusi, ka telpas var padarīt par daudzmaz lietojamām.

Papildus no DPR nomātajām iekārtām "Ditton Chain" nopircis vairākas jaunas iekārtas – kopumā 11, tai skaitā jaunus darbgaldus, preses, četras jaunas krāsnis un dažas citas tehnoloģijas, kas ir noteicoši ražotās preces kvalitātei. "Ir atsevišķi izšķiroši posmi [ražošanā], kas ir ļoti svarīgi kvalitātei, un tajā procesā, un tiem tiek nopirktas jaunas iekārtas. Kur var ražot un izmantot vecās iekārtas, tur tiek izmantotas vecās. Daļa nav sliktas, jo DPR vairs šīs iekārtas neizmanto, jo vairs nav tie apjomi," stāsta Goldberga.

"Ditton Chain" vadītājs īpaši lepojas par jaunajām krāsnīm jeb termiskajām apstrādes iekārtām rūdīšanai un nitrocementācijai. Šīs Vācijā ražotās krāsnis, kurās temperatūra sasniedz tuvu 1000 grādu pēc Celsija, un kas projektā bija visdārgākās iekārtas – viena maksāja ap 650 000 latu - padara detaļu īpaši izturīgu, un šādas krāsnis nekur citur Baltijā vairs neesot, apgalvo Bruževičs. Vecās, pirms 30 gadiem iegādātās Azerbaidžānā ražotās krāsnis, savu laiku ir nokalpojušas – tās tiek izņemtas un tiks nodotas metāllūžņos.


Radīs 120 jaunas darba vietas

Jaunajā ražotnē taps atbilstošas kvalitātes pievadķēdes automobiļiem Eiropas un ASV tirgiem. "DPR turpinās ražot un piegādāt autoķēdes Krievijas jeb tā sauktajam austrumu tirgum un rūpnieciskās ķēdes – gan austrumu, gan rietumu tirgum, savukārt "Ditton Chain" – rietumiem, un tieši auto pievadķēdes," stāsta Bruževičs.

"Ditton Chain" visu jaunajā rūpnīcā saražoto plāno eksportēt. "Mēs zinām, kur pārdosim, galvenais, lai mums tas būtu," noslēpumaini par potenciālajiem realizācijas tirgiem nosaka Bruževičs. Nedaudz vēlāk viņš gan atklāj, ka esot cerīgi piedāvājumi "ne tikai uz Eiropu, bet arī izejai uz ASV". Bruževičs gan nemin nevienu konkrētu auto ražotāju, ar ko varētu sadarboties. Pieredze liecina: ja pirms līguma slēgšanas nosauc potenciālo sadarbības partneri, tad tam tas var nepatikt, un tādejādi šāds pārsteidzīgs solis var radīt kādas problēmas tālākā sadarbībā, piebilst Goldberga.

Noprotams, ka "Ditton Chain" cerīgi raugās uz Eiropas auto būves nozari, plāno iekarot 2-3% no auto pievadķēžu tirgus. "Šādas cerības ir visai pamatotas, jo Eiropā konkurences veicināšanai ir noteiktas stingras prasības auto ražotājiem, kam ir jāiepērk izejvielas ne no dažiem, bet vairākiem piegādātājiem," stāsta Goldberga. Lielākie konkurenti, pēc uzņēmuma vadītāja sacītā, esot ķīniešu ražotāji, kuri gan nespējot nodrošināt prasīto kvalitāti.

Pagaidām vairums jauniegādāto iekārtu tiek testētas, bet vienā – virpošanas apstrādes centrā ar elektronisko vadības sistēmu – jau top pirmie detaļu pasūtījumi. Pēc testēšanas darbiem sāksies sertifikācija, lai saņemtu visus nepieciešamos sertifikātus auto ķēžu pārdošanai Eiropas un ASV tirgos.

Jaunajā ražotnē patlaban rosās seši darbinieki, bet nākamgad, sākot ražot ar pilnu jaudu, strādājošo skaitu iecerēts palielināt līdz 120 cilvēkiem.

"Lursoft" datu bāze liecina, ka 85% "Ditton Chain" daļu pieder SIA "Ditton Holding", bet 15% - DPR.

ERAF līdzfinansētais projekts "Uzņēmuma "Ditton Chain" izveide uz DPR bāzes jaunu un kvalitatīvu produktu ražošanai eksporta tirgiem metālapstrādes un mašīnbūves nozarē" īstenots Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) administrētajā pasākumā "Augstas pievienotās vērtības investīcijas".

LIAA Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Vineta Vilistere – Lāce portālam "Delfi" sacīja, ka pasākumā "Augstas pievienotās vērtības investīcijas" ERAF bija pieejami kopumā 71 751 267 lati. Programmā atbalstīti 34 projekti. Dažādu iemeslu dēļ septiņi projekti netiks īstenoti.

Šobrīd LIAA ir noslēgusi līgumus ar 27 projektu iesniedzējiem, 58 963 886 lati piesaisti no ERAF. Atlikumu, kas veidojas šajā programmā nerealizēto projektu dēļ, Ekonomikas ministrija virza līdzīgas programmas izveidē vēl šajā ES fondu plānošanas periodā, teica LIAA pārstāve.

Līdz šā gada augusta beigām pilnībā pabeigts viens projekts ("Ventspils Nafta termināls"), kam jau ir izmaksāts atbalsts - 1 537 740,05 lati. Vēl šajā aktivitātē ir īstenoti divi projekti, bet tā kā vēl nav apstiprināti noslēguma pārskati, plašāku informāciju par projektu realizētāju un finansētāju vēl nevar sniegt, skaidro LIAA.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!