Foto: Shutterstock

Stratēģiski Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija ir nepieciešama, jo Eiropā neelektrificētas palikušas vien līnijas ar zemu noslogojumu, norāda eksperts Tālis Linkaits.

Viņš skaidro, ka gan vides ietekmes ziņā, gan izmaksu ziņā elektrība ir izdevīgāks resurss dzelzceļa pārvadājumiem. Īpašus ietaupījumus dotu arī esošo, jau elektrificēto līniju pārkārtošana no līdzstrāvas uz maiņstrāvu. Kā norāda eksperts, pozitīvi ir tas, ka līdzekļi šim projektam ir jau iezīmēti Eiropas Savienības fondos nākamajam periodam.

"Iespējams, vienlaicīga visu lielāko pārvadājumu maršrutu elektrifikācija ir pārāk ambiciozs mērķis un neatbilst nedz Latvijas valsts, nedz privāto pārvadātāju iespējām. Tāpēc būtu vērtīgi nevis braukt no viena grāvja otrā un pilnībā atteikties no šī projekta, bet īstenot pakāpeniski - pa posmiem," skaidro Linkaits.

Tas esot skaidrs, ka atsevišķu kravu veidu pārvadājumu apjoms no Krievijas uz Latvijas ostām nākotnē samazināsies. "Tomēr neticu, ka kravu nebūs vispār un ostas būs jāslēdz ciet. Tāpēc, protams, projekta aprēķini ir jāatjauno, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, bet jāmeklē risinājumi, lai pakāpeniska līniju elektrifikācija varētu notikt," uzsver eksperts.

Kā ziņots, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēdē satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) norādīja, ka kravu pārvadājumu prognozes, uz kurām tika balstīts "Latvijas Dzelzceļa" (LDz) tīkla elektrifikācijas projekts, nav piepildījušās un nepiepildīsies, līdz ar to ir jāpārvērtē šī projekta riski un tas, cik racionāli to būtu patlaban realizēt.

Viņš skaidroja, ka uz Krievijas pusi kravu apjomi samazinās un nav pamata prognozēt strauju kravu pieaugumu. Līdz ar to ir jāpārskata šī projekta ekonomiskais pamatojums. Tāpat ministrs norādīja, ka Krievijas uzņēmēji kravas pārorientē uz Krievijas ostām un arī kaimiņvalstīs ir fiksēts kravu apjomu samazinājums. Ostu padomē tika nolemts, ka pēc elektrifikācijas skiču projekta izstrādes un analīzes līdz nākamā gada otrajam ceturksnim būtu jāizvērtē, kādas pēc projekta realizācijas būs infrastruktūras maksas un vai iesaistītās puses šo projektu vispār gatavas realizēt, jo gala lēmums vēl nav pieņemts.

Projekts paredz esošo publisko stratēģiskas nozīmes dzelzceļa līniju elektrifikāciju. Plānots nodrošināt 25,0 kilovoltu (kV) maiņstrāvas elektrifikācijas sistēmu dzelzceļa līnijās Ventspils-Tukums 2, Tukums 2-Jelgava, Jelgava-Krustpils, Rīga-Jelgava, Rīga-Sloka-Tukums 2, Krustpils-Daugavpils, Krustpils-Rēzekne 2, Rīga-Skulte, Rīga-Krustpils un Rēzekne 2-Daugavpils.

Projekta laikā plānots rekonstruēt esošo vai izbūvēt jaunu dzelzceļa elektrifikācijas sistēmu ar spriegumu 1x25 kV vai 2x25 kV, kā arī uzbūvēt LDz elektrifikācijai nepieciešamās vilces jaudas apakšstacijas. Darbību paredzēts veikt tikai dzelzceļa zemes nodalījuma joslā.

Elektrifikācija turpmākajos gados būs lielākais investīciju projekts dzelzceļa nozarē. Aplēses rāda, ka projekts varētu izmaksāt ap 450 miljoniem eiro. LDz gatavos projekta pieteikumu, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu finansējumu šī projekta īstenošanai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!