Lai Latvija varētu pilnvērtīgi piedalīties Ķīnas-Eiropas Jaunā Zīda ceļa projektā, Satiksmes ministrija plāno izveidot speciālo atašeju vietas Ķīnā un Kazahstānā, noskaidroja portāls "Delfi".

Saskaņā ar Saeimā iesniegtajiem dokumentiem specializēto atašeju vietu izveidošanai Ķīnā un Kazahstānā un viņu darbības nodrošināšanai no šā gada marta nepieciešami 267,68 tūkstoši eiro.

Paredzēts, ka atašejiem būs jāpārstāv Latvijas transporta un sakaru nozares intereses, jāpopularizē Latvijas transporta un sakaru nozari, jāuztur kontakti, jāpiedalās dažādos pasākumos, jāorganizē uzņēmēju vizītes utt. "Nepieciešams savs cilvēks uz vietas, kas sekotu aktualitātēm, uzturētu kontaktus, ātrāk iegūtu informāciju," klāstīja Satiksmes ministrijā. Piemēram, Lietuvai šāds cilvēks Ķīnā darbojas jau kādu laiku.

Latvijas interesi par Ķīnas tirgu apliecina arī pērn rudenī noslēgtais saprašanās memorands par sadarbību transporta jomā ar Čendu municipalitāti – tolaik tika solīts aktīvi sadarboties iespējamā tiešā avioreisa starp Rīgu un Čendu atvēršanā, kas kalpotu padziļinātai stratēģiskai sadarbībai starp Latviju un Ķīnu transporta un loģistikas, kā arī citās tautsaimniecības nozarēs Zīda ceļa ("One Belt One Road") iniciatīvas gaitā.

Pēc Satiksmes ministrijā skaidrotā, Sičuanas province Ķīnas centrālajā daļā, kuras galvaspilsēta ir Čendu, ir viena no Ķīnas visstraujāk augošajām daļām, turklāt Čendu ir izraudzīta un aktīvi attīstās kā viens no Ķīnas-Eiropas Jaunā Zīda ceļa nozīmīgākajiem transporta un loģistikas mezgliem.

Savukārt atašejs Kazahstānā nepieciešams, ņemot vērā to, ka tieši caur Kazahstānu tiek nodrošināta preču plūsma no Ķīnas uz Eiropu.

To, cik konkrēti izmaksās katra atašeja uzturēšana, ministrijā neatklāj, vien norādot, ka summas ir līdzīgas. Finansējumā iekļauti gan tēriņi algai, gan uzturēšanās izdevumiem, nepieciešamajai tehnikai utt.

Kurš ieņems atašeju amatus, pagaidām nav zināms – uz abiem amatiem izsludināti konkursi, kas noslēgsies 4. martā. Tas nozīmē, ka darbu atašeji varētu uzsākt vien aprīlī vai maijā – ņemot vērā, ka ar izvēlētajiem kandidātiem vēl tiks veiktas pārrunas, tāpat nepieciešams laiks drošības iestāžu pārbaudēm.

Saskaņā ar konkursa prasībām tajā var pieteikties kandidāti, kuriem ir akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība, pieredze starptautiskās sadarbības vai transporta un sakaru jomās, kā arī izpratne par ministrijas kompetencē esošajām nozarēm un norisēm konkrētajā valstī.

Tāpat jāpārzina diplomātiskais protokols un lietišķā etiķete, jābūt latviešu, angļu un krievu valodas zināšanām, bet kandidātiem uz atašeja amatu Ķīnā vēlamas arī ķīniešu valodas zināšanas u.c.

Finansējums atašejiem tiks nodrošināts, pārdalot līdzekļus no Finanšu ministrijas budžeta programmas "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana". Par apropriācijas pārdali ceturtdien lems Saeima.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!