Jaunie Covid-19 ierobežojumi: kā strādā mazumtirgotāji, bankas un citi pakalpojumu sniedzēji
Foto: Shutterstock

Līdz ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu valstī spēkā stājušies ierobežojumi tirgotājiem un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, lai ierobežotu Covid-19 izplatību. Liela daļa ierobežojumu attiecas uz pret Covid-19 nevakcinētajiem cilvēkiem, kuri nedrīkst apmeklēt, piemēram, virkni veikalu un pasākumu.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Komersantiem, pirmkārt, rūpīgi jākontrolē, kurš ir vakcinēts, kurš ne, kā arī jāspēj regulēt dalīta klientu plūsma, piemēram tirdzniecības centros, kur ir gan veikali, ko var apmeklēt visi, gan tādi, ko drīkst apmeklēt tikai ar sadarbībspējīgu sertifikātu.

Daļa pakalpojumu sniedzēju jau paziņojuši, ka strādās tikai tā saucamajā "zaļajā režīmā", savukārt, piemēram, lielie pārtikas tirgotāji paziņojuši par darba laika pagarināšanu, kā arī ziņo, ka pie viņiem varēs iegādāties arī nepārtikas preces.

Savukārt skaistumkopšanas saloni varēs strādāt "dzeltenajā režīmā", ja tiem ir atsevišķas telpās, kur apkalpot nevakcinētos klientus, kas var uzrādīt negatīvu Covid-19 testu pirms individuāla pakalpojuma saņemšanas, skaidro Latvijas Skaistumkopšanas speciālistu asociācijā. Tie, kas šīs prasības nevar ievērot, var strādāt "zaļajā režīmā". Savukārt bērniem varēs sniegt pakalpojumu, ja ir derīgs negatīvs skolā veiktais Covid-19 tests, bet bērnu dārza vecuma bērniem, ja vecākiem ir sadarbībspējīgs sertifikāts.

Tāpat jāatgādina, ka no 11. oktobra līdz nākamā gada 11. janvārim aizliegti saimnieciskie pakalpojumi, kas saistīti ar izklaidi un atrakcijām iekštelpās, paredz pagājušajā nedēļā Ministru kabinetā apstiprinātais rīkojums par ārkārtējās situācijas izsludināšanu. Šāds aizliegums attieksies tostarp uz akvaparkiem, izklaides un atrakciju centriem, kā arī batutu parkiem.

Savukārt saņemt un sniegt pakalpojumus, tai skaitā kultūras pakalpojumus, atrakcijas ārtelpās, organizēt un apmeklēt pasākumus, piedalīties un apmeklēt sporta norises, piedalīties un apmeklēt sporta sacensības varēs tikai epidemioloģiski drošā vidē, ja tiek nodrošināts, ka šajās vietās tiek veikta vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu verifikācija, kā arī netiek pieļauta tādu personu klātbūtne, kuras neatbilst epidemioloģiski drošai videi. Tāpat šajās vietās jālieto sejas maskas. Vienlaikus tās var nelietot fizisko aktivitāšu un sporta treniņu laikā, kā arī sportisti fizisko aktivitāšu laikā sporta sacensībās.

Pagarina darba laiku


Visi pārtikas un pirmās nepieciešamības preču veikali Latvijā arī turpmāk būs atvērti visiem.

"Lidl" paziņojis, ka tā nesen atvērtie veikali strādās no pulksten 7 līdz 23. Kā noteikts valdības noteikumos, "Lidl" veikalos 70% no sortimenta ir pārtikas preces, higiēnas preces, dzīvnieku barība. Kā skaidro "Lidl" pārstāvji, tiks ievēroti visi valdības noteiktie drošības pasākumi, kas regulē veikalu apmeklējumu – pircēju skaits veikalos tiek kontrolēts, apsardzes darbiniekiem pie ieejas iepirkuma ratiņus dezinficējot un nododot konkrēti katra pircēja rokās. Pieejamo ratiņu skaits tiek aprēķināts tā, lai ievērotu valdības prasību nodrošināt 25 kvadrātmetri vienam pircējam.

"Lidl" strādājošajiem jau kopš vasaras tiek nodrošināti bezmaksas antigēnu testi. Visu veikalu komandas klientus apkalpo sejas maskās un ievēro visus pārējos spēkā esošos noteikumus.

Kā informēja "Rīgas Centrāltirgus", tā āra teritorija, Gaļas, Gastronomijas, Sakņu un Zivju paviljoni ir atvērti visiem apmeklētājiem. "Visiem Rīgas Centrāltirgus un Vidzemes tirgus apmeklētājiem un pārdevējiem paviljonos obligāti ir jālieto sejas aizsargmaska, kā arī jāievēro divu metru distance. Āra teritorijā apmeklētājiem jālieto sejas aizsargmaska iepirkšanās laikā, kā arī jāievēro 2 metru distance.

Āra teritorijā pārdevējiem obligāti ir jālieto sejas aizsargmaska. Informējam, ka tirgus apmeklētāji, kas neievēros minētās prasības var tikt neielaisti tirgus teritorijā vai lūgti pamest to," portālam "Delfi Bizness" skaidroja tirgū.

Jāpiebilst, ka nepārtikas preču plaukti pārtikas lielveikalos, atšķirībā no iepriekšējās ārkārtējās situācijas, netiks aizklāti.

Arī "Maxima" paziņojusi, ka tās veikalus neatkarīgi no to formāta vai atrašanās vietas, varēs apmeklēt visi, bet veikalos tiks samazināts pieļaujamo klientu skaits, tādējādi ir palielināts minimālais platības ierobežojums uz 25 kvadrātmetri uz vienu cilvēku. "Vienlaikus mēs pastiprināsim jau esošos drošības pasākumus, un apsvērsim jaunu ieviešanu, lai rūpētos gan par pircēju, gan mūsu darbinieku drošību un veselību, " saka "Maxima Latvija" tirdzniecības tīklu direktore Evija Grīnberga.

Savukārt tirdzniecības centros visiem pieejami tikai pārtikas un pirmās nepieciešamības preču veikali. Piemēram, tirdzniecības centrs "Akropole" no pirmdienas darbojas divos drošības režīmos -"zaļajā", kas ar Covid-19 sertifikātu ļaus apmeklēt visus veikalus, un "sarkanajā", bez sertifikāta ļaujot apmeklēt tikai pirmās nepieciešamības preču tirdzniecības vietas.

Mazie tirgotāji atkarīgi no atrašanās vietas tirdzniecības centrā


Mazo tirgotāju darbība ārkārtējā situācijā būs atkarīga no tā, kur tie atrodas, atzina Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs.

Kā skaidroja asociācijas prezidents, būs mazie veikali, kuri drīkstēs turpināt darbu "sarkanajā režīmā", bet būs arī vairums, kuri strādāt varēs tikai "zaļajā režīmā". Tādi mazie tirgotāji atrodas tirdzniecības centros, kuri tagad būs atkarīgi no tirdzniecības centru loģistikas.

Danusēvičs skaidroja, ka tirdzniecības centriem būs jādomā, kā un vai varēs nodrošināt dalītas plūsmas vakcinētajiem un nevakcinētajiem. Kā vienu no variantiem LTA vadītājs pieļāva divas dažādas ieejas: vienu vakcinētajām personām, savukārt otru – nevakcinētajām. Taču arī šajā gadījumā nebūtu iespējams tirdzniecības centra personālam izkontrolēt cilvēku plūsmas.

LTA prezidents pieļāva, ka vairāki mazie tirgotāji slēgsies ciet un pieprasīs kompensāciju. Viņš uzsvēra, ka mazajiem tirgotājiem kompensācija pienākas 100% apmērā, jo "viņi nestrādās ne jau tāpēc, ka negrib, bet tāpēc, ka nevar".

Bankas klātienē strādā 'zaļajā režīmā'


No 11. oktobra banku pakalpojumi klātienē tiks nodrošināti pēc iepriekšējā pieraksta personām ar derīgu Covid-19 sertifikātu, kas apliecina vakcinācijas vai izslimošanas faktu. Tas būs jāuzrāda kopā ar personu apliecinošiem dokumentiem pirms filiāles apmeklējuma. Šāda kārtība noteikta atbilstoši valdības pieņemtajiem lēmumiem par ārkārtējās situācijas izsludināšanu valstī un kārtību, kādā tiek nodrošinātas epidemioloģiskās vides prasības, lai mazinātu Covid-19 saslimšanas riskus, informē Finanšu nozares asociācija..

Jau rakstīts, ka pagājušajā nedēļā "Swedbank" un "SEB" banka paziņoja par darbu "zaļajā režīmā", kur sadarbībspējīgu sertifikātu var uzrādīt gan darbinieki, gan klienti. "Šobrīd pārliecinoši lielākā daļa bankas pakalpojumu klientiem ir pieejami attālināti – internetbankā vai, sazinoties ar bankas speciālistu video konsultācijā, tāpēc patiešām rūpīgi aicinām izvērtēt nepieciešamību apmeklēt banku klātienē. To nelielo daļu klientu, ar kuriem tiekamies klātienē, apkalpojam ar iepriekšēju pierakstu. Tas nozīmē iespēju izvēlēties sev ērtāko apmeklējuma laiku un negaidīt rindās," uzskata SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars.

Darbojas visi 'Tele2' apkalpošanas centri; tirdzniecības centros – 'zaļajā režīmā'


Mobilo sakaru operators "Tele2" informē, ka uzņēmuma klientu centri visā Latvijā ir atvērti, jo uzņēmums spēj nodrošināt, ka tajos no 11. oktobra strādā vakcinēti klientu konsultanti. Visi klientu centri strādā saskaņā ar valdības apstiprinātājiem nosacījumiem tirdzniecības organizēšanai ārkārtējās situācijas laikā un tirdzniecības centru, kuros atrodas "Tele2" klientu centri, izstrādātajiem noteikumiem.

Kā atzīst uzņēmumā, tie klientu centru darbinieki, kuri šobrīd vēl nav pabeiguši vakcinēšanās kursu, turpinās apkalpot klientus pa telefonu – līdzīgi kā 2020. gada pavasarī, kad "Tele2" pārkvalificēja aptuveni 150 darbiniekus, nodrošinot viņus ar visu nepieciešamo, lai varētu veikt darbu attālināti.

"Mums šobrīd ir vakcinēti vairāk nekā 85% mūsu klientu centru speciālistu un tuvākajā laikā šis procents augs. Lai nodrošinātu klientu centru sekmīgu darbību, pārplānojām savus resursus tā, lai visos klientu centros būtu optimāls darbinieku skaits un tie varētu apkalpot klientus arī klātienē," stāsta "Tele2" mazumtirdzniecības vadītāja Jana Logina.

"Tele2" kopumā ir 33 klientu centri visā Latvijā. Ik mēnesi klientu centrus apmeklē aptuveni 200 000 klientu.

"Ievērojot valdības noteikumus, tirdzniecības centros, kuros netiek nodalītas vakcinēto un nevakcinēto cilvēku plūsmas, klātienē apkalposim tikai tos klientus, kuri var uzrādīt Covid-19 sertifikātu. Šādā situācijā klientus, kuri vēl nav vakcinējušies, aicinām izmantot iespēju iegādāties mūsu preces un pakalpojumus attālināti, izmantojot "Tele2" interneta veikalu, mobilo lietotni vai pašapkalpošanās portālu," saka Jana Logina.

Arī valsts iestādes apkalpo 'zaļajā režīmā'


Sākot no 11. oktobra Valsts ieņēmumu dienests (VID) pakalpojumus klātienē sniedz tikai "zaļajā režīmā". Tas nozīmē, ka turpmāk gan VID darbinieki, gan klienti visā Latvijā varēs sniegt un saņemt klātienes pakalpojumus tikai ar derīgiem sadarbspējīgiem vakcinācijas sertifikātiem, informē dienestā.

Arī turpmāk pieteikties klātienes apmeklējumam varēs, zvanot pa tālruni 67120005, un ierodoties jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā līdzi būs jābūt personu apliecinošam dokumentam (pase vai ID karte) un derīgam vakcinācijas sertifikātam.

Tie iedzīvotāji, kuriem nav derīga Covid-19 vakcinācijas sertifikāta, visus VID pakalpojumus arī turpmāk varēs saņemt elektroniski VID Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā. VID konsultācijas var saņemt, zvanot uz VID Konsultatīvo tālruni 67120000 vai uzdodot savu jautājumu rakstiski VID EDS sadaļā "Sarakste ar VID". Svarīgi, ka, zvanot uz VID Konsultatīvo tālruni 67120000, ikviens var saņemt arī personificētu konsultāciju, ja vien zvanot pieslēdzas VID EDS un nosauc tur redzamo kodu, informē VID.

Arī Lauku atbalsta dienests klientus klātienē apkalpo tikai "zaļajā režīmā" – klientiem apmeklējot klientu apkalpošanas centrus līdzi jābūt personu apliecinošam dokumentam (pasei vai ID kartei) un derīgam sadarbspējīgam vakcinācijas sertifikātam. Lai apmeklētu LAD klientu apkalpošanas centrus, aicinām vizīti pieteikt iepriekš, zvanot uz tālruni 67095000.

Klienti, kuriem nav derīga sadarbspējīga vakcinācijas sertifikāta, saņemt konsultācijas un atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem var:

• zvanot uz klientu apkalpošanas tālruni 67095000 darba dienās no pulksten 8.00-20.00;
• rakstot savus jautājumus uz e-pastu lad@lad.gov.lv.

Jau ziņots, ka personām, kas nav vakcinētas pret Covid-19 vai nav slimību pārslimojušas, turpmāk būs atļauta iepirkšanās tikai pirmās nepieciešamības preču veikalos, tādējādi liedzot iespēju apmeklēt, piemēram, lielveikalus, nolemts Krīzes vadības padomē (KVP).

Mazumtirdzniecības jomā nevakcinētiem cilvēkiem būs pieejami tikai pašu nepieciešamāko preču veikali.

Cilvēki ar vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu drīkstēs apmeklēt arī citas tirdzniecības vietas, kurām jānodrošina apmeklētāju kontrole. Gan veikalos, gan tirgos apmeklētājiem un personālam būs pareizi jālieto sejas maskas.

KVP izskatīja ekspertu sagatavotos rīcības scenārijus, kā apturēt Covid-19 straujo izplatību un pēc iespējas saīsināt slimnīcu pārslodzes laiku. Visbiežāk hospitalizācija ir vajadzīga nevakcinētiem Covid-19 pacientiem, tāpēc ārkārtējās situācijas drošības pasākumi visvairāk ietekmēs cilvēkus bez derīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta. Tāpēc KVP ieskatā ir būtiski jāsamazina cilvēku klātienes kontaktēšanās visā sabiedrībā, vienlaikus veicinot vakcinācijas aptveri.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) pēc KVP sēdes teica, ka plānots arī saīsināt veikalu darbības laiku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.