Foto: Publicitātes foto
Konkurences padome (KP) konstatējusi SIA "Knauf" un "Knauf" uzņēmumu grupā ietilpstošā SIA "Norgips" mātes kompānijas "Norgips Sp. z o.o" dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpumu, portālu "Delfi" informēja KP pārstāvji.

"Knauf" grupā esošais "Norgips Sp. z o.o" reģistrēts Polijā.

Lietas izpētes laikā KP konstatēja, ka abi uzņēmumi vismaz no 2009. līdz 2014. gadam saviem klientiem – lielākajiem būvmateriālu mazumtirgotājiem – piemērojuši lojalitāti veicinošu atlaižu sistēmu, kas ierobežoja mazumtirgotāju iespējas izvēlēties citus piegādātājus un kavēja pārkāpumā sodīto uzņēmumu konkurentu ienākšanu tirgū.

Par šādas lojalitāti veicinošas atlaižu piemērošanas prakses īstenošanu dominējošā stāvoklī esošajiem uzņēmumiem piemērots naudas sods kopumā 1,6 miljonu eiro apmērā.

KP norāda, ka atlaižu piemērošana pati par sevi nav uzskatāma par pārkāpumu, ja tā ir ekonomiski pamatota un balstīta uz efektivitātes ieguvumiem. Tomēr KP lietā secināja, ka konkurenci ierobežojošās lojalitātes atlaides pēc būtības bija apbalvojums mazumtirgotājiem par to, ka tie neiegādājās ģipškartonu un citus būvniecības materiālus no alternatīviem kanāliem, faktiski radot ekskluzīvus sadarbības nosacījumus starp "Knauf" un "Norgips" un lielākajiem būvmateriālu mazumtirgotājiem Latvijā.

Tādējādi "Knauf" un "Norgips" piemērotā konkurenci ierobežojošā atlaižu sistēma ierobežoja mazumtirgotāju izvēli un piekļuvi citiem ģipškartona piegādātājiem Latvijā, kā arī kavēja konkurentu piekļuvi ģipškartona izplatīšanas tirgum, tādā veidā kopumā kavējot konkurences attīstību tirgū.

Vienlaikus abiem uzņēmumiem tas deva iespēju aizsargāt un noturēt savas pozīcijas tirgū un dominējošo stāvokli tajā.

"Uzņēmuma atrašanās dominējošā stāvoklī pati par sevi nav pārkāpums. Tomēr dominējošā stāvoklī esošam uzņēmumam ir īpaša atbildība ar savām darbībām, tai skaitā caur piemēroto cenu un atlaižu politiku, nenodarīt kaitējumu tirgum. Ļaunprātīga tirgus varas izmantošana ir rupjš konkurences tiesību pārkāpums, jo tā tiek deformēta konkurences vide, ierobežotas citu uzņēmēju iespējas brīvi darboties tirgū un patērētāju iespējas saņemt preces un pakalpojumus brīvas un vienlīdzīgas konkurences apstākļos," norāda KP padomes loceklis Jānis Račko.

KP informē, ka pirmo reizi pētījusi lojalitātes atlaižu piemērošanas praksi kā iespējamu dominējošā stāvokļa pārkāpuma izpausmi. Izmeklēšanas laikā iestāde vadījusies no Eiropas Savienības Tiesu prakses, kas vairākkārt uzsvērusi – ja dominējošais uzņēmums noslēgtajos līgumos paredz vai vienpusēji piemēro atlaides, kuras atkarīgas no tā, vai pircējs visu vai lielāko daļu pirkumu veic pie dominējošā uzņēmuma, tad tas pārkāpj ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!