Foto: stock.xchng

Šogad jau vairāk nekā 60 patērētāji vērsušies ar sūdzībām Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), lai meklētu palīdzību, kā rīkoties situācijās, kad pakļāvušies neatlaidīgiem pārdevējiem, kas ar ētiski un likumiski apšaubāmām metodēm patērētājiem piedāvājuši savas preces vai pakalpojumus, portālu "Delfi" informē PTAC.

Galvenokārt tie ir bijuši gadījumi, kad patērētāji pa tālruni tika aicināti piedalīties "ortopēdijas veselības pētījumos" un it kā par brīvu patērētājiem tika piegādāti matrači, patērētāji aicināti uz kosmētikas procedūrām, pēc tam apvārdoti, lai iegādātos kosmētiku vairāku tūkstošu eiro apmērā, tiešajā tirdzniecībā patērētāja mājās pārdoti dārgi ūdens filtri, televizori un citas preces.

Bieži vien šīs apšaubāmās un neatlaidīgās pārdošanas metodes tiek izmantotas gan patērētājus uzrunājot telefoniski un uzaicinot uz dažādām preču un pakalpojumu prezentācijām patērētāja mājās vai citās telpās, gan pēc telefona sarunas, piegādājot patērētājam preci viņa dzīvesvietā.

Lai patērētāji nepakļautos pārdevēju spiedienam un īpaši kritiski izvērtētu pirkumu nepieciešamību, sevišķi tiešajā tirdzniecībā, Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC – Latvia) uzsāk kampaņu "Kā neiekrist?".

Pārdošanas tehniku eksperts un lektors Mārtiņš Zvīgulis norāda: "Jebkuras spontānas pārdošanas mērķis ir iedvest mūsos pārliecību, ka ar šo pirkumu mēs speram nozīmīgu soli savas dzīves sakārtošanā, un, ka tas maksā noteiktu naudas summu. Tad mūsos notiek tas mistiskais klikšķis, kad zaudējam jebkuras kritiskas domāšanas un spriestspējas paliekas, un esam gatavi maksāt dārgi, pat pārāk dārgi. Bet, kad pirkums izdarīts un entuziasms noplacis, nāk skaudrā atskārsme."

Kampaņas organizatori iezīmē vairākus cēloņus, kas liek cilvēkiem padoties pārdevēja spiedieniem. Viens no tiem ir nespēja kritiski domāt, kā rezultātā klienti viegli paļaujas un pakļaujas tirgotāja teiktajam.

"Tikai tad, ja patērētājs ir pašpārliecināts, labi informēts un izglītots, viņš viegli nepakļaujas tirgotāju vilinājumiem, dažādām pārdošanas tehnikām un apvārdošanai, bet kritiski izvērtē un pieņem racionālus lēmumus par pirkumiem," ir pārliecināta PTAC direktore Baiba Vītoliņa"

Kampaņas laikā izveidota mājalspa www.percgudri.lv, kurā apkopoti dažādi padomi, kas pircējiem pirms attālinātās, kā arī tiešās iepirkšanās būtu jāņem vērā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!