Foto: LETA
2012. gadā "Latvijas dzelzceļš" kravu pārvadājumu apjomi sasniedza 60,6 miljonus tonnu, kas ir jauns uzņēmuma kravas pārvadājumu apjoma rekords. Aizvadītajā gadā nodokļos valstij Latvijas dzelzceļš (LDz) samaksājis nepilnus 83 miljonus latu, kas ir par 8 miljoniem vairāk, nekā gadu iepriekš, informēja uzņēmums.

2012. gadā palielinājušies akmeņogļu kravu pārvadājumi, to īpatsvars visu kravu veidos bija vislielākais - 37,1%. Otra lielākā kravu grupa bija nafta un naftas produkti (30,3%). Mazākos apjomos tiek pārvadātas ķīmiskās kravas, minerālmēsli, melnie metāli un cita veida kravas.

LDz prezidents Uģis Magonis skaidro, ka palielinot sliežu ceļu noslodzi – vedot vēl vairāk kravu, nepieciešami lieli ieguldījumi infrastruktūras uzturēšanā un modernizācijā, tāpēc šī gada prioritāte ne tikai uzņēmuma, bet arī valsts līmenī, ir ieguldījumi infrastruktūrā.

Viens no būtiskākajiem infrastruktūras attīstības projektiem ir dzelzceļa elektrifikācija. No 1884,2 kilometriem sliežu ceļu pašlaik ir elektrificēti 257,4 kilometri. Iecerētā projekta mērķis ir paaugstināt ekspluatācijas efektivitāti un dzelzceļa koridora konkurētspēju, salīdzinot ar konkurentiem kaimiņvalstīs, kā arī būtiski samazināt vilcienu izraisīto negatīvo ietekmi uz vidi. Dzelzceļa elektrifikāciju paredzēts īstenot no 2015. līdz 2022. gadam.

Aizvadītajā gadā Latvijas dzelzceļam izdevies veicināt sadarbību ar Baltkrieviju – šīs valsts kravu apjoms palielinājies par trim procentiem, salīdzinot ar 2011. gadu un pērn sasniedz 24,3%. "Šīs sadarbības turpmāka attīstīšana ir viena no 2013. gada uzņēmuma ārpolitikas prioritātēm," norāda Magonis. Nozīmīgākais sadarbības partneris dzelzceļa kravu pārvadājumu jomā Latvijai joprojām ir Krievija. Pērn 65,9% bijušas tieši Krievijas kravas. Citi lielākie LDz sadarbības partneri ir Ukraina, Baltkrievija, Uzbekistāna un Kazahstāna.

Starptautisko pasažieru skaits 2012. gadā, salīdzinot ar aizvadītajiem gadiem, turpinājis pieaugt, sasniedzot 356 000. "Šajā jomā arī nepieciešami paša pakalpojuma modernizācijas darbi, kā arī jārisina jautājums par iespēju mazāk laika tērēt robežu šķērsošanai," norādīja Magonis.

LDz arī pērn joprojām bijis viens no lielākajiem darba devējiem valstī, nodrošinot darbu gandrīz 12 000 cilvēku jeb aptuveni 1% Latvijā strādājošo. Vidējā darba alga uzņēmumā pērn sasniedza 783,7 latus, kas ir gandrīz uz pusi vairāk, nekā vidējā alga valstī. Uzņēmums ir lielākais sociālā un iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājs valsts budžetā. 2012. gadā nomaksājot vairāk nekā 60 miljonus latu.

2011. gadā pārvadāti 59, 5 miljoni tonnu jeb par 20,8% vairāk nekā 2010.gadā. Savukārt 2010.gada kravu apjoms bija 49,16 miljoni tonnu jeb par 9% mazāk nekā 2009.gadā, liecina informācija LDz mājas lapā.

Latvijas teritorijā "Latvijas dzelzceļa" pārvaldībā ir 1884,2 kilometri sliežu ceļu, 729 tilti , 6 126 vilcienu vagonu, 209 lokomotīves, 152 stacijas (70 no tām atvērtas kravu operācijām), 557 pārbrauktuves.

Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no uzņēmuma VAS "Latvijas dzelzceļš" un piecām meitassabiedrībām – AS "LatRailNet", kas nosaka infrastruktūras maksas un sadala dzelzceļa infrastruktūras jaudas, SIA "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA "LDz Infrastruktūra"; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA "LDz Ritošā sastāva serviss", kā arī apsardzes uzņēmuma SIA "LDz Apsardze".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!