Foto: DELFI
Valstij dividendēs izmaksājamā VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) peļņas daļa par 2011.gadu būs tikai 27%, jeb 1,66 miljoni latu, līdzšinējo 90% (5,544 miljonu latu) vietā no tīrās peļņas, otrdien nolēma valdība.

2011.gadā LDz nopelnīja 6,16 miljonus latus, tāpēc sev varēs paturēt 4,5 miljonus latu. Lielākas peļņas daļas atstāšana nepieciešama, lai saglabātu publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras caurlaides spēju un nepieciešamajā apjomā realizētu sliežu ceļu rekonstrukciju. Sākotnēji Satiksmes ministrija rosināja valstij dividendēs maksājamo peļņas daļu samazināt līdz 0%, tomēr valdība to neatbalstīja.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis jau iepriekš norādījis, ka esošā valsts ekonomiskā attīstība liecina, ka šobrīd ir īstais brīdis, lai ļautu valsts uzņēmumiem izmantot savu iepriekšējā gadā gūto peļņu un novirzīt to attīstībā. Pastāv risks, ka, neļaujot tagad uzņēmumam ieguldīt attīstībā, pēc trim gadiem valsts saņems trīs reizes mazāk nodokļu ieņēmumos, nekā tas ir šobrīd.

Patlaban valsts nepiedalās dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas finansēšanā, kā tas ir daudzās citās valstīs, līdz ar to LDz līdzekļi no 6,16 miljonu latu peļņas nepieciešami uzņēmuma attīstībai. Pretējā gadījumā uzņēmumam būs grūti saņemt kredītus ar izdevīgām procentu likmēm. Nozares speciālisti atzīst, ka bez adekvātiem ieguldījumiem attīstībā un infrastruktūrā dzelzceļš pakāpeniski zaudēs konkurences tirgū. LDz jau šobrīd gadā neremontē pilnā apjomā tik daudz sliežu ceļu kilometru, cik tas būtu nepieciešams saskaņā ar dzelzceļa pārvadājumu pieauguma dinamiku.

Tāpat šie līdzekļi būtu nepieciešami citiem infrastruktūras attīstības projektiem.

Lai uzlabotu infrastruktūras pārvaldītāja pakalpojumu kvalitāti un nodrošinātu infrastruktūras attīstību atbilstoši Rīgas pilsētas teritorijas plānojumā noteiktajam transporta tīklam, ir apstiprināti un daļēji jau uzsākti LDz sagatavotie Kohēzijas fonda līdzfinansētie projekti "Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalna rekonstrukcija", "Stacijas Bolderāja 2 ar savienojošo ceļu uz Krievu salas termināliem būvniecība" un "Signalizācijas, telekomunikācijas un elektroapgādes sistēmu modernizācija iecirknī Bolderāja 1 – Zasulauks". Turpinās arī darbs pie 2010. gadā uzsāktā projekta "Otrā sliežu ceļa būvniecība posmā Skrīveri-Krustpils".

Kopumā, lai nodrošinātu apstiprināto 2007 - 2013 gadu plānošanas perioda Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu realizāciju, laika posmā līdz 2015.gadam LDz būs jāiegulda 41,8 miljoni latu pašu (aizņemto) līdzekļu.

LDz plānotiem ilgtermiņa investīciju projektiem līdz 2015.gadam kopumā ir nepieciešams investēt finanšu līdzekļus 182 miljonu latu apmērā. Tai skaitā LDz līdzfinansējuma apmērs šobrīd realizētajiem Kohēzijas fonda līdzfinansētajiem projektiem ir plānots 33,5 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!