Foto: Shutterstock

Mēbeļu ražotājs AS "Elīza-K" iekļauts Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) "melnajā sarakstā", liecina PTAC Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmums.

Attiecīgajā sarakstā uzņēmums iekļauts, jo "Elīza-K" nav izpildījusi PTAC Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu par naudas atmaksu 1046 eiro apmērā par pēc līguma noteikumiem neatbilstoši izgatavotu tahtu.

Komisijas lēmumā norādīts, ka patērētāja 2021. gada 7. maijā "Elīza-K" salonā pasūtīja izgatavot tahtu, un 2021. gada jūlijā patērētāja savu pasūtījumu saņēma. Taču pagājušā gada 23. jūlijā patērētāja vērsās ar iesniegumu kompānijā, lūdzot novērst konstatētos trūkumus. Kompānija atbildējusi, ka trūkumi ir novērsti un preci var paņemt, tomēr patērētāja vērsās atkārtoti pie kompānijas, norādot, ka tahtai pa vidu ir šuve, kas, patērētājas ieskatā, ir trūkums, jo, zinot par šuvi, nebūtu veikusi šādu preces pasūtījumu.

No lietas materiāliem izriet, ka patērētāja ir izvirzījusi pretenzijas par tahtas galvgaļa dizaina šuvi, kas neatrodas vienmērīgi sānu vidū, bet ir virzīta uz iekšējo malu, kā arī dizaina vīle izgatavota nekvalitatīvi, jo ir redzama diega šuve, tāpat arī preces galvgalis ir sašūts no auduma gabaliem un tiem ir nepareizi izvēlēts diega virziens. Pretenzijā kliente arī norāda, ka tahtas galvgalī finieris spiežas cauri audumam, lietojot preci, rodas troksnis, kā arī matracim pa vidu ir šuve.

Komisija konstatējusi, ka "Elīza-K" bija apņēmusies patērētājas norādītos defektus novērst. Pēc kompānijā skaidrotā, minētā šuve ir tehnoloģiska, jo izvēlētā auduma platums ir mazāks nekā tahtas platums. Patērētāja norādījusi, ka kompānijai pirms pasūtījuma bija jāinformē par to, ka prece tiks izgatavota ar šādu tehnoloģisko šuvi.

Patērētāja iesniegumā PTAC un Patērētāju strīdu risināšanas komisijai norādīja, ka 2022. gada 18. janvārī preces galvgaļa defekti nav novērsti.

Vienlaikus komisija secināja, ka uzņēmums attiecīgo tahtu ir izlicis pārdošanai tirdzniecības zālē, lai gan patērētāja nav devusi tam piekrišanu. Patērētāja iesniegumā komisijai norādīja, ka "Elīza-K" izmanto viņas preci savā uzņēmējdarbībā, kā arī vairākus mēnešus tirdzniecības telpās preci lietojuši sveši cilvēki, līdz ar to patērētāja pieprasīja uzņēmumam atmaksāt samaksāto naudu par preci.

"Elīza-K" atteikusi naudas atmaksu patērētājai, vienlaikus piedāvājot vairākus strīda risinājuma variantus, kuriem patērētāja nav piekritusi, pieprasot tikai naudas atmaksu.

Atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam pirms patērētājam kļūst saistošs līgums vai attiecīgs piedāvājums, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs skaidrā un labi saprotamā veidā sniedz patērētājam šādu informāciju, ja tā jau nepārprotami neizriet no konteksta - attiecīgās preces vai pakalpojuma galvenās īpašības informācijas sniegšanas veidam un precēm vai pakalpojumiem atbilstošā apjomā, ziņas par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, preces vai pakalpojuma galīgo cenu.

Attiecībā uz norādītajiem defektiem komisija norāda, ka nav skaidrs, kādi defekti šobrīd ir precei, savukārt saistībā ar "Elīza-K" rīcību, izliekot preci tirdzniecības zālē, kur prece nav apklāta, piemēram, ar plēvi vai kādu citu materiālu, kompānija ir rīkojusies neētiski pret patērētāju.

Ņemot vērā to, ka patērētāja netika informēta par preces izlikšanu tirdzniecības zālē, kā arī patērētāja nebija izteikusi piekrišanu tam, tad būtu pamatoti atcelt līgumu un atmaksāt naudu patērētājai. Vienlaikus komisija uzskatīja, ka nebūtu samērīgi pieprasīt kompānijai izgatavot jaunu tahtu.

Atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam, ja iegādāta līguma noteikumiem neatbilstoša prece, vispirms patērētājs ir tiesīgs prasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs bez atlīdzības novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai bez atlīdzības apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem, izņemot gadījumu, kad tas nav iespējams vai ir nesamērīgi.

Komisija, izvērtējot strīda faktiskos apstākļus, norāda, ka citas preces izgatavošana konkrētajā gadījumā nav lietderīga, kā arī no kompānijas faktiskās rīcības izriet, ka tā ir piekritusi atcelt līgumu, izvietojot preci tirdzniecības zālē, līdz ar to patērētājas izvirzītā prasība par naudas atmaksu ir pamatota un izpildāma.

Tādējādi komisija nolēma apmierināt patērētājas prasību pret "Elīza-K" par naudas atmaksu 1046 eiro apmērā par izgatavoto tahtu.

Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmums tika pieņemts 2022. gada 6. aprīlī, un "Elīza-K" tas bija labprātīgi izpildāms 30 dienu laikā, tomēr, tā kā tas nav izdarīts, uzņēmums iekļauts PTAC "melnajā sarakstā".

Aģentūrai LETA neizdevās sazināties ar "Elīza-K" pārstāvjiem.

Jau vēstīts, ka "Elīza-K" 2020. gadā strādāja ar 8,595 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 1,6% mazāk nekā gadu iepriekš, vienlaikus kompānijas peļņa saruka vairākkārtīgi – līdz 184 030 eiro. Kompānijas 2021. gada finanšu rezultāti pagaidām nav publiskoti.

"Elīza-K" reģistrēta 1996. gadā, un tās pamatkapitāls ir 536 412 eiro, liecina "Firmas.lv" publiskotā informācija. Kompānijas patiesie labuma guvēji ir Olga Boļšakova un Aleksejs Koročkins.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!