Foto: LETA
Nākotnē visām juridiskajām personām būs obligāti jāpieņem elektroniski parakstīti dokumenti, iecerējusi Satiksmes ministrija (SM). Šāds plāns iekļauts ministrijas izstrādātajā Informatīvajā ziņojumā par priekšlikumiem elektroniskā paraksta plašākas lietošanas nodrošināšanai, ko ceturtdien izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē.

Satiksmes ministrija norāda, ka pienākums visiem komersantiem pieņemt elektronisko parakstu samazinās iedzīvotājiem administratīvo slogu un izmaksas, kārtojot dažādas formalitātes, un novērsīs situāciju, kad iedzīvotāji nevar izmantot iespēju parakstīt dokumentus elektroniski, jo uzņēmēji atsakās šādus dokumentus pieņemt.

Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs ir aplēsis, ka papildu izmaksas, nodrošinot datoru un interneta pieslēgumu, varētu rasties vien 9% uzņēmumu. Lai apskatītu elektroniski parakstītu dokumentu, e-paraksts nav jāiegādājas.

Savukārt ministrijas izvērtēs iespējas nodrošināt valsts institūcijās e-paraksta izmantošanas iespēju publisko pakalpojumu sniegšanā, kā arī savstarpējā dokumentu apritē.

SM norāda, ka elektroniskā dokumentu sūtīšana ir ērta un ietaupa iedzīvotāju laiku un līdzekļus, jo nav vajadzības doties uz uzņēmumu/iestādi, lai parakstītu un iesniegtu attiecīgos dokumentus. Tāpat e-paraksta izmaksas ir salīdzinoši zemākas par izmaksām, kas rodas iedzīvotājiem sagatavojot un nogādājot dokumentus. Viena dokumenta parakstīšana ar e-parakstu izmaksā 0,19 latus.

"Elektroniskā saziņa starp iedzīvotāju un valsts institūciju vai uzņēmumu kļūst par ikdienu, un tai ir tendence pieaugt, tāpēc ir jāveicina e-paraksta plašāka lietošana, kas nodrošina iedzīvotāju iespējas ekonomēt savu laiku un naudu", skaidro Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta direktors Edmunds Beļskis.

SM sagatavoto ziņojumu vēl jāizskata valdībā.

E-paraksta plašāku lietošanu veicinās arī elektronisko identifikācijas karšu (eID karte) ieviešana. eID kartē tiks iekļauti autentifikācijas un e-paraksta lietošanas līdzekļi, līdz ar to tā nodrošinās iespēju parakstīt elektroniskus dokumentus saskarsmē ar valsts un pašvaldību institūcijām.

eID karšu koncepcija valdībā tika apstiprināta 2010. gada 10. februārī. Saskaņā ar tajā minēto, četru gadu periodā tiek prognozēts izsniegt 817 800 eID kartes. eID karti izsniegs Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde. Pēc sava statusa tas ir personu apliecinošs dokuments. Iecerēts, ka to izdošana tiks uzsākta no 2012. gada 1.janvāra.

Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) izstrādājis un februāra sākumā atklājis jaunu virtuālā elektroniskā paraksta (e-paraksta) portālu "www.eparaksts.lv".
Lai lietotu e-parakstu, nebūs nepieciešamas viedkartes, īpašas ierīces un programmatūra. Par nepilniem septiņiem latiem gadā varēs parakstīt neierobežotu skaitu dokumentu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!