Foto: Shutterstock

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) uzlicis pienākumu SIA "SMS Solutions" nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi saistībā ar informācijas noklusēšanu par paaugstinātas maksas pakalpojumiem mobilo sakaru pakalpojumu lietotājiem, "Delfi Bizness" informēja PTAC.

Patērētāju tiesību uzraugi, pamatojoties uz Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu un ņemot vērā saņemtās patērētāju sūdzības, kā arī sniegtās konsultācijas, uzsāktās patērētāju kolektīvo interešu uzraudzības lietas ietvaros izvērtējis SIA “CDR” (pēc reorganizācijas SIA "SMS Solutions") īstenotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām.

Uzņēmuma komercprakse tiek īstenota, reklamējot, piedāvājot un pārdodot paaugstinātas maksas satura un maksas abonēšanas pakalpojumus, kas ir pieejami tādās vietnēs, kā, piemēram, "lv.appliplay.com", "lv.playbox.fun", "lirtavieta.com", "lv.gamistream.com", "mobiefun.com/lv/wclive", "totomobi.com". Pakalpojumu sniegšanu šajās vietnēs nodrošina uzņēmuma sadarbības partneri, bet uzņēmums uztur un nodrošina tehnisko risinājumu, kurš tiek izmantots pakalpojumu pasūtīšanai un to abonēšanas maksas saņemšanai no patērētājiem.

Kopumā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 27. janvārim PTAC ir saņēmis 30 patērētāju sūdzības, kā arī saistībā ar nepasūtītu pakalpojumu abonēšanu sniedzis 108 konsultācijas.

Apkopojot Latvijas mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju iesniegto informāciju, PTAC secinājis, ka laika posmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 15. septembrim mobilo sakaru operatori ir reģistrējuši kopumā vairāk nekā 2000 sūdzību, kas varētu būt saistītas ar SIA “CDR” piegādātājiem satura pakalpojumiem.

Izvērtējot saņemtās sūdzības, konstatēts, ka vairumā gadījumu patērētāji abonēšanas līguma noslēgšanas faktu nav apzinājušies, un to, ka maksas abonēšanas pakalpojums ir pieslēgts, uzzinājuši, tikai saņemot rēķinu no mobilo sakaru operatora. Dažos gadījumos patērētāji pat ilgstoši nav apzinājušies, ka tiem ir pieslēgts šāds pakalpojums, kuru tie nav vēlējušies un nekad nav izmantojuši.

Savukārt daļā gadījumu patērētāji norāda, ka uzņēmumam vai tās sadarbības partneriem nav devuši savu tālruņa numuru, kā arī to, ka nav sūtījuši PIN kodus, kas nepieciešami līguma noslēgšanai, un nav saņēmuši pakalpojuma pieslēgšanai paredzētās īsziņas.

Tāpat no patērētāju sūdzībām izriet, ka individuālo strīdu risināšanā situācijās, kad patērētājs vēršas pie uzņēmuma ar iebildumiem par nepasūtītu pakalpojumu sniegšanu, iebildumi netiek ņemti vērā un maksa netiek atcelta.

PTAC ieskatā, veids, kādā uzņēmums panāk ar patērētājiem līgumu noslēgšanu un abonēšanas maksas saņemšanu, norāda uz tā saukto “maldinošo modeļu” izmantošanu. Tā kā maldinošie modeļi ir slēpti un pēc būtības manipulatīva rakstura, tos ir grūti pamanīt.

Ņemot vērā administratīvajā lietā konstatēto, PTAC secina, ka uzņēmuma īstenotā komercprakse ir uzskatāma par negodīgu, t.i., profesionālajai rūpībai neatbilstošu, maldinošu un agresīvu komercpraksi.

Lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Kā liecina "Lursoft" informācija, SIA "SMS Solutions" uz pusēm pieder Jevgeņijam Kulakovam un Konstantīnam Ozerovam. Uzņēmuma apgrozījums 2021. gadā bija 4,051 miljons eiro, bet peļņa bija 102 232 eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!