Foto: Evija Trifanova/LETA
"Ņemot vērā, ka "Orkla Latvija" ir daudznozaru uzņēmums, kuru veido ražošanas, loģistikas, tirdzniecības, izglītojoša satura un citu segmentu struktūrvienības, arī mēs izjūtam koronavīrusa izraisītās krīzes ietekmi," portālam "Delfi" atzīst "Orkla Latvija" valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons. Ir produktu kategorijas, kurās veicies labāk, ir tādas, kurās pieredzēti izaicinājumi. Uzņēmums secinājis, ka e-veikala projekts ir veiksmīgs un jāturpina tā attīstība.

Runājot par e-veikalu, "Orkla Latvija" vadītājs saka: "Mēs esam projekta sākuma stadijā, taču saskatām labu izaugsmes potenciālu. Pirmie trīs mēneši ir bijuši pietiekami aktīvi no patērētāju puses, lai mēs turpinātu to attīstīt."

E-veikalu "Orkla Latvija" atvēra 2020. gada augustā. "Līdz ar biežāku uzturēšanos mājās patērētāju paradumi ir krasi mainījušies – redzam, ka veikali tiek apmeklēti retāk, ir pircēju grupa, kas iepērkas tikai interneta vidē," skaidro Didrihsons.

Viņš informē, ka e-veikalā šobrīd tiek piedāvātas aptuveni 600 produktu vienības.

"Orkla Latvija" pārstāv un attīsta zīmolus "Laima", "Selga", "Staburadze", "Ādažu Čipsi", "Pedro", "Spilva", "Gutta", "Everest", "Latplanta" un citus.

"Tiklīdz jauns produkts tiek laists klajā, e-veikals ir pirmā vieta, kur šis produkts nonāk. Gada laikā mēs laižam tirdzniecībā vairāk nekā 100 jaunus produktus," stāsta Didrihsons.

Viņš informē: "Puse no mūsu e-veikala klientiem ir Rīgas un Rīgas reģiona iedzīvotāji, bet pirkumu piegādes tiek veiktas uz dažādām Latvijas vietām, pat ļoti attāliem reģioniem, piemēram, Roja, Aglona, Priekuļi, Lubāna, Jūrkalne utt. Ar e-veikala izveidi varam nodrošināt, ka mūsu produkti tiek nogādāti uz tādām attālām Latvijas vietām, kur vietējā veikaliņā ir ļoti šaurs mūsu produktu sortiments un līdz ar to mūsu produktu iegādes iespējas ir ierobežotas."

"Vēl gribētu uzsvērt to, ka "Orkla Latvija" ilgtspējas stratēģijas īstenošanai esam apņēmušies sasniegt konkrētus mērķus un arī e-veikala darbība tika izplānota saskaņā ar mūsu apņemšanos strādāt ilgtspējīgāk. Tā, piemēram, iepakojam iegādātos produktus dabai draudzīgākās kartona kastēs un papīra maisos, mēs arī izvairāmies no izdrukām – rēķinus pircējiem sūtām e-pastā, arī mūsu iekšējās procedūras e-veikala apkalpošanā ir digitālas un maksimāli automatizētas," stāsta uzņēmuma vadītājs.

Runājot par koronavīrusa uzliesmojumu Latvijā un pasaulē, viņš atzīst: "Protams, Covid-19 izraisītā krīze ir mainījusi uzņēmuma kopējos plānus, bet esam proaktīvi reaģējuši uz situāciju un pielāgojušies pārmaiņām. Šobrīd prognozēt 2020. gada rezultātus ir pāragri.

Neskatoties uz to, mēs attīstāmies. Piemēram, "Ādažu Čipsi" šogad tirgū piedāvā vairāk nekā desmit jaunus produktus, kā arī ir uzsākta jauna apakšzīmola attīstība – "Ādažu Kraukšķi", kas apvieno visus mūsu uzkodu produktus, kas nav kartupeļu čipsi, piemēram, "Siera Bumbas", "Virpuļi", "Salmiņi" un citi."

"Orkla Latvija" valdes priekšsēdētājs arī pauž, ka "kopumā Latvijas tirgū redzama tendence jau vairāku gadu garumā: pieprasījums pēc sāļajām uzkodām pieaug un patērētāji aizvien vairāk dod priekšroku "Ādažu Čipsu" zīmolam".

Turpinot par Covid-19 ietekmi, viņš stāsta: "Ja salīdzinām pārtikas industriju ar citām, tad labos laikos jeb "miera" laikos, kad citas industrijas aug ļoti strauji, mēs priecājamies par nelielu pieaugumu, savukārt šādos apstākļos, kad ir ārkārtējā situācija vai krīze, citu nozaru uzņēmumi strauji krīt un būtiski izjūt kritumu vai pat bankrotē, bet pārtikas nozarē strādājošo uzņēmumu kritumi nav tik radikāli. Nemieri vai ikdiena – ēst gribēsies vienmēr.

Mēs koncentrējamies uz Latvijas tirgu un vietējiem patērētājiem, kā arī ražojam un piedāvājam produktus vairākās kategorijās un tirgus segmentos, kas ļauj sabalansēt mūsu kopējo rezultātu. Ir produktu kategorijas, kurās veicās labāk, ir tādas, kurās redzējām izaicinājumus."

Uzņēmuma vadītājs novērojis, ka tādos apstākļos, kādos dzīvojām pirms dažiem mēnešiem, izteikti iezīmējusies tendence izvēlēties uzticamus vietējos zīmolus.

Tāpat laikā, kad cilvēki vairāk bija mājās, mainījās arī ikdienas paradumi. Kā viens no izteiktākajiem bija ēdiena gatavošana mājās. Šis paradums veicināja tās pārtikas produkcijas patēriņa pieaugumu, ko izmanto maltīšu sagatavošanai, kā rezultātā novērots "Spilvas" produktu kategorijas pieaugums.

"Vienlaikus liela daļa mūsu biznesa veido produktu ražošana tajos tirgus segmentos, kas piedāvā ārpus mājas ēdināšanas pakalpojumus – kafejnīcas, viesnīcas, restorāni, kuros uzņēmējdarbība bija vai ir apstājusies, dažos pat beigusies, attiecīgi arī mēs savus produktus tur nepiegādājam un šo produktu kategorijas ir mums liels izaicinājums," atzīst Didrihsons.

"Saldumu kategoriju no vienas puses ietekmē tūrisms, jo "Laimas" zīmola produkti ir iecienīti tūristu vidū, kā arī Latvijas iedzīvotāji, dodoties uz ārzemēm, izvēlas šo produkciju. Tāpat šo kategoriju ietekmē dāvināšana un svinēšana, kas pandēmijas laikā ir ierobežota, un attiecīgi produkti, ar kuriem sveic, šobrīd nav tik pieprasīti. No otras puses tādas klasiskas vērtības kā "Selgas" cepumi un "Ādažu Čipsi" šobrīd iedzīvotāju patēriņā aug," skaidro "Orkla Latvija" valdes priekšsēdētājs.

Viņš norāda, ka "Orkla Latvija" ir spējusi nodrošināt gan ražošanas procesu, gan piegādes un pārdošanas procesus arī tajos brīžos, kad bija vērojams ļoti straujš pieprasījuma pieaugums. "Vienlaikus mēs ieviesām papildu drošības pasākumus ražotnēs, visā piegādes ķēdē un "Laimas" saldumu tirdzniecības veikalos, lai pielāgotos situācijai un rastu risinājumus biznesa nepārtrauktībai," viņš teic.

Šajā laikā "Orkla Latvija" ir izdevies nodot ekspluatācijā arī jauno "Laimas" ražotni Ādažos. Jaunā ražotne dos iespēju ne vien ražot saldumus mūsdienīgā vidē, bet arī sniegs izaugsmes iespējas, paverot plašas sadarbības iespējas ar citiem "Orkla" grupas uzņēmumiem. "Orkla Latvija" jaunās "Laimas" ražotnes būvniecībā Ādažos un zīmola turpmākā attīstībā investējusi 20 miljonus eiro. Tomēr, ņemot vērā pandēmiju un izvērtējot riskus, ražotnes atklāšana pārcelta uz 2021. gadu.

Covid-19 ierobežojumu dēļ uz dažiem mēnešiem aizkavējusies arī jaunas ekstrūderu ražošanas iekārtas uzstādīšana "Ādažu Čipsu" ražotnē, bet nu jaunā iekārta ir uzstādīta un jau ražo kukurūzas bumbas. Ar jauno iekārtu tuvākajos gados varēs paplašināt sortimentu.

Jautāts par nākamo gadu, Didrihsons norāda, ka katru gadu uzņēmuma attīstībai, modernizēšanai un uzturēšanai tiek investēti 4 līdz 5 miljoni eiro.

""Orkla Latvija" strādās pie visu ražotņu attīstības, tostarp mērķis ir "Ādažu Čipsu" ražotni padarīt par modernāko un efektīvāko šī segmenta produktu ražotni Baltijā," viņš informē.

"Orkla Latvija" mātes uzņēmums nolēmis būvēt vēl vienu jaunu ražotni Latvijā, Ādažos, blakus "Laimas" jaunajai ražotnei. Tā specializēsies tikai cepumu un vafeļu ražošanā un būs lielākā šāda veida ražotne Baltijas valstīs un Skandināvijā. Šīs būs pēdējos gados lielākās investīcijas Latvijas pārtikas ražošanas nozarē, kas radīs ap 250 jaunu darbavietu, eksportējot ap 75% no saražotajiem apjomiem. Plānots, ka jaunā ražotne sāks darbu 2022. gadā.

Kopumā kopš 2015. gada ražošanā, neskaitot pirkšanas un pārdošanas darījumus, "Orkla" ir investējusi vairāk nekā 40 miljonus eiro Latvijas biznesa attīstībā, bet līdz 2023. gadam ieguldījumu apjoms pieaugs vairākas reizes, lēš Didrihsons.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!