Foto: Publicitātes foto

Latvijas Ostu asociācija un Latvijas Tranzītbiznesa asociācija asi kritizē Reformu partijas (RP) ierosinājumu Latvijas lielās ostas aplikt ar īpašu ostu nodokli un apgalvo, ka tā ieviešana negatīvi ietekmēs ostu ieņēmumus, kas savukārt var apdraudēt ES finansēto ostu attīstības projektu realizāciju.

"Piedāvātās nodokļu izmaiņas neapšaubāmi ietekmēs Latvijas ostu kravu apgrozījumu, kā rezultātā samazināsies ne tikai ienākumi tautsaimniecībā kopumā, bet arī ostu pārvaldēm piekrītošie iekasēto ostu maksu apjomi, kas negatīvi ietekmēs Latvijas ostu iespēju uzņemties jaunas saistības Eiropas Savienības (ES) līdzfinansēto projektu realizēšanai. Šādas neplānotas nodokļu politikas izmaiņas ietekmēs arī esošo projektu realizāciju, jo, samazinoties ieņēmumiem, kredītiestādes var pārskatīt esošos līgumus un pieprasīt papildus nodrošinājumu no ostu pārvaldēm," paziņojumā presei norāda Latvijas Ostu asociācijas izpilddirektors Kārlis Leiškalns un Latvijas Tranzītbiznesa asociācijas izpilddirektors Ģirts Verners.

Viņi arī prognozē, ka, lai nomaksātu RP rosināto nodokli, ostām būtu jāceļ ostu maksas, kas pazeminātu ostu konkurētspēju un samazinātu kravu apjomu Latvijas ostās.

"Galvenie kravu veidi, kas tiek pārkrauti Latvijas ostās ir ogles un naftas produkti, būtiski ir atzīmēt, ka visās Baltijas ostās ir nepieciešamā infrastruktūra šādu kravu pārkraušanā un ostas par tām ļoti konkurē. Tāpēc cena par pakalpojumu ir ļoti būtisks faktors konkurences cīņā. Pēdējos gados ir bijuši vairāki gadījumi, kad kravu īpašnieki dažādu apstākļu dēļ ir izvēlējušies mainīt esošo pārkraušanas vietu. Ņemot vērā tieši augsto konkurenci, palielinot izmaksas kravu īpašniekiem, neapšaubāmi samazināsies pārkraujamo kravu apjoms Latvijas ostās. Jāatzīmē, ka kaimiņvalstu ostas neplāno palielināt ostu maksas, tieši otrādi, meklē veidus, kā paaugstināt ostu konkurētspēju un samazināt izmaksas par infrastruktūras izmantošanu ostās," pauž asociāciju izpilddirektori.

Leiškalns un Verners atgādina, ka, saskaņā ar "Ekspertīžu un informācijas centra" pētījumu, tranzīta kravu pārkraušana Latvijas tautsaimniecībai kopumā dod nepilnus 10 latus no katras pārkrautās tonnas un daļa no šīs summas tiek nomaksāta nodokļos valstij.

Jau vēstīts, ka valdošajā koalīcijā esošā RP kā vienu no iespējamiem avotiem valsts budžeta ieņēmumu palielināšanai, redz īpaša ostu nodokļa ieviešanu un norāda, ka, piemēram, Tallinas osta ik gadu Igaunijas valsts budžetā iemaksā aptuveni 40 miljonus eiro ( aptuveni 28 miljonus latu).

Ideju par ostu nodokļa ieviešanu neatbalsta satiksmes ministrs Anrijs Matīss, kurš uzskata, ka šāda nodokļa ieviešana grautu Latvijas ostu konkurētspēju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!