Ostu pārvaldes reforma: Meroni atbalsta, Berķis aicina saglabāt esošo modeli
Foto: F64

Lai gan Ventspils uzņēmumu "karā" iesaistītās puses noliedz, ka starp pilsētas mēru Aivaru Lembergu (LunV) un viņa oponentiem – tranzītpilsētas uzņēmējiem ar Olafu Berķi un Oļegu Stepanovu priekšgalā – panākta vienošanās, kas būtu plašāka par kopīgu vēršanos pret "kopīgo ienaidnieku", Šveices advokātu Rūdolfu Meroni, tomēr arī jautājumā par brīvostu pārvaldes reformu Lembergam un Berķim saskan viedoklis, ka esošais modelis nav jāmaina.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Berķis, kurš saskaņā ar "Lursoft" datiem šobrīd ir Ventspils stividorkompānijas "Ventbunkers" padomes priekšsēdētājs, portālam "Delfi" norādīja, ka viņam esot grūti spriest par visām Latvijas brīvostām, tomēr Ventspils gadījumā "modelis ir korekts, un to vajadzētu saglabāt". Berķa ieskatā, tas, ka brīvostas valdē arī turpmāk tiek deleģēti četri Ventspils domes pārstāvji un pa pārstāvim no četrām ministrijām, ļaus saglabāt gan valsts, gan pašvaldības intereses.

Berķis gan pauda pārliecību, ka būtu jābūt vienam likumam, kas attiektos uz visām brīvostām, jo šobrīd katrai ostai ir savs likums, tomēr viņa ieskatā ostas jebkurā gadījumā konkurēs savā starpā.

Idejai par vienotu visu trīs Latvijas brīvostu pārvaldi esot gan plusi, gan mīnusi, uzskata Berķis. Kā pozitīvo viņš min iespēju "savākt profesionālu cilvēku komandu", tomēr vienlaikus uzņēmējs apšauba iespēju "plānveida ekonomikas" idejām darboties ostās. Tāpēc Berķis uzskata, ka diskusija par ostu pārvaldes reformu esot vien dūmu aizsegs, jo neesot drosmes atklāti pateikt, ka ir vēlme nomainīt ministriju deleģētos brīvostu valdes locekļus.

Tikmēr iepriekšējais "Ventbunkera" padomes priekšsēdētājs Meroni, kurš vaino Lembergu un viņa oponentus sazvērestībā, it kā falsificētā akcionāru sapulcē pārņemot varu kompānijā, sarunā ar portālu "Delfi" pauda viedokli, ka pārmaiņas ostu pārvaldē ir "ļoti nepieciešamas".

"Likums, kāds tas ir šobrīd, ir uzrakstīts par labu viņam [Lembergam]. Viņš ir tur un izmanto visu savu varu, cīnās kā mežonīgs lauva, lai nepieļautu nekādas izmaiņas," pārliecināts Meroni, kurš atgādina, ka Valsts kontroles auditā konstatēti vairāki trūkumi Ventspils brīvostas pārvaldībā.

Meroni ieskatā, pašvaldības pārstāvjiem brīvostas valdē jādarbojas, tomēr "absolūti nav nepieciešams, ka vietējais mērs kontrolē brīvostas valdi, jo sevišķi Ventspils gadījumā." Jebkuras izmaiņas, kas palielinātu valdības ietekmi brīvostās, būtu apsveicamas, jo tās "atņemtu viņam [Lembergam] monopolu, viņa varas pamatu", uzskata advokāts.

"Zināmā mērā tam visam ir loģika – pašvaldības vadītājam ir jābūt lietas kursā, cita lieta, cik ieinteresēts viņš tur varētu būt personīgi," savukārt par esošo situāciju klāsta Berķis, kurš par lielāko problēmu uzskata to, ka Lembergs esot spilgta personība, kam neviens Ventspils brīvostas valdē neko nevarot iebilst. Tomēr Berķa ieskatā nebūtu pareizi deleģēt brīvostas valdē pārstāvjus no stividorkompānijām vai aģentiem.

Berķis gan uzsvēra, ka, viņaprāt, "finanšu pieejamības un caurspīdīguma līmenis" brīvostās neesot apmierinošs, tomēr viņš uzskata, ka sabiedrībai plašāka informācija būtu jāgūst arī par valsts pārvaldes un kapitālsabiedrību līdzekļiem.

Pēdējā laikā netieši komplimenti par savulaik paša par "šakāļiem" saukātajiem oponentiem no Lemberga puses atskan arvien biežāk. Tā, piemēram, februāra sākumā informējot par Ventspils brīvostas janvāra rādītājiem, Lembergs paziņoja: "Gribu atzīmēt, ka sekmīgi ir strādājusi AS "Ventbunkers". Janvārī, kā zināms, viņu vairs nevadīja Ostaps Benders jeb tā saucamais advokāts Rūdolfs Meroni – ģenerālprokuratūras uzticamības un godīguma simbols, kā rezultātā AS "Ventbunkers" ir gandrīz divas reizes vairāk pārkrāvis janvārī nekā pirms gada, kad terminālim bija lieliski komerciāli apstākļi, Rīgas jūras līcis bija aizsalis, bet terminālis diemžēl ļoti slikti nostrādāja."

Savukārt pagājušajā piektdienā intervijā laikrakstam "Neatkarīgā" Lembergs kritizē Zatlera Reformu partiju (ZRP), pieminēdams arī rosinātās izmaiņas ostu pārvaldē. "Viņa [ZRP līdera Valda Zatlera] galvenais uzdevums panākt, lai tiktu izpildīti sponsoriem dotie solījumi. Piemēram, no "Vienotības" puses darbības sponsoru interesēs praktiski nav redzamas, vai arī to ir salīdzinoši maz," klāsta Ventspils mērs.

Agrāk Lembergs "Vienotības" un "Saskaņas centra" sponsorēšanu pārmeta tieši "Ventspils šakāļiem", kādā Latvijas radio intervijā pēc 10.Saeimas vēlēšanām pat precizēdams, ka ar to domāti "Berķis, Stepanovs un tamlīdzīgi puiši".

"Tas ir ļoti acīmredzams – viņš [Lembergs] ir daļa no šīs ["Ventbunkera" akcionāru sapulces] viltošanas. Viņi ir kopā. Tomēr es domāju, ka tā nav cieša partnerība. Lembergs cer, ka ar šo puišu palīdzību viņš varēs apiet prokuratūras arestu īpašumiem – iemesls ir nauda, jo "Ventbunkerā" un meitaskompānijā "Latvijas Naftas tranzīts" šobrīd ir 100 miljoni [ASV dolāru] skaidrā naudā," savu skaidrojumu šai Lemberga un oponentu saskaņai portālam "Delfi" klāsta Meroni.

Tikmēr Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss, kurš vada ekspertu grupu ostu darbības efektivitātes uzlabošanai, pārvaldes neatkarības un profesionalitātes stiprināšanai, pirmdien norādīja, ka darbs norit ļoti intensīvi. Par pamatu ņemti visu nozarē darbojošos asociāciju un institūciju iesniegtie priekšlikumi, kuri sadalīti četros blokos: transporta un loģistikas nozares attīstības stratēģija un ostu lomu tajā; ostu pārvalžu juridiskais statuss; ostu pārvalžu valžu veidošanas process, valžu sastāvi, sēžu un lēmumu pieņemšanas caurspīdīgums, un informācijas aprite; ostu pārvalžu funkcijas.

"Nevalstiskajām organizācijām ir dažādi viedokļi, tai skaitā pretrunīgi, tāpēc nepieciešams meklēt kompromisa risinājumus un fiksēt atšķirīgos viedokļus, tāpat ir svarīgi nozares ekspertu līmenī formulēt priekšlikumus, ko tālāk virzīt diskusijai plašākā lokā," uzsvēra Matīss.

Jau ziņots, ka Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija februāra sākumā, iepazīstoties ar situāciju Latvijas ostu darbībā, konstatēja būtiskas problēmas ostu pārvaldībā un aicināja Ministru kabinetu nevilcināties ar priekšlikumu izstrādi to risināšanai. Komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis (ZRP) uzsvēra, ka tiesiskā nenoteiktība mazina ārvalstu un citu neatkarīgo investoru interesi par Latvijas ostām, un norādīja uz nepieciešamību pēc iespējas ātrāk pievērsties šo problēmu risināšanai.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis arī piekrita, ka lielo ostu darbībā ir vajadzīgas izmaiņas, tai skaitā ir nepieciešami pasākumi Latvijas ostu konkurētspējas paaugstināšanai. Ronis informēja, ka valdībā tiks veidota darba grupa, kura strādās pie priekšlikumiem ostu darbības problēmu risināšanai un pirmo rīcības plānu varētu paziņot 1.jūnijā.

Tomēr komisijas deputāti aicināja valdību nevilcināties ar priekšlikumu izstrādi un sniegt MK redzējumu un priekšlikumus situācijas risināšanai līdz 1.aprīlim. Līdz šim datumam komisija arī nolēma aicināt valdības darba grupu, Ministru prezidentu un ārvalstu investorus sniegt priekšlikumus ostu darbības uzlabošanai grozījumiem atvērtajā likumā par ostām.

Savukārt Latvijas Ostu asociācija, kuras amatpersonas ir Ventspils un Liepājas mēri Aivars Lembergs un Uldis Sesks, kā arī Rīgas vicemērs Andris Ameriks, paziņojumā pauda gandarījumu par komisijas lēmumu un par to, ka darba grupa strādās SM pakļautībā, norādot, ka tas, "cerams, rezultātā ļaus izvairīties no tik svarīga tautsaimnieciska jautājuma pārliekas politizēšanas un atsevišķu interešu lobēšanas".

Tāpat vēstīts, ka pēdējos mēnešos saasinājušies "Ventbunkera" akcionāru strīdi, rīkojot paralēlas akcionāru sapulces un sniedzot pieteikumus par izmaiņām tā padomē un valdē. Izmaiņas notiek arī "Ventbunkera" meitaskompānijās.

AS "Ventbunkers" ir dibināta 1994.gadā un savu darbību veic Ventspils brīvostas teritorijā, nodrošinot naftas produktu pieņemšanu un tālāku iekraušanu tankkuģos. Kompānija ir lielākā līdzīpašniece uzņēmumā AS "Latvijas Naftas tranzīts", kam savukārt pieder 39,11% AS "Ventspils nafta" (VN) akciju. VN koncernā ir arī AS "Latvijas Kuģniecība", SIA "Ventspils nafta termināls" un citi.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Aivars Lembergs Aivis Ronis Andris Ameriks Anrijs Matīss Latvijas Kuģniecība Rūdolfs Meroni Satiksmes ministrija Uldis Sesks Vjačeslavs Dombrovskis
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form