Foto: Zane Bitere/LETA

Neskatoties uz valdības noteiktajiem ierobežojumiem saimniecisko pakalpojumu sniegšanai, praksē ir konstatēti atsevišķi gadījumi, kad komersanti turpina saimniecisko pakalpojumu sniegšanu slepus vai klaji ignorējot noteiktos ierobežojumus, secinājusi Ekonomikas ministrija (EM), tādējādi rosinot jaunus sodus par pārkāpumiem.

Ņemot vērā arī OVG grupā izskanējušos viedokļus, ka esošās normas par administratīvo atbildību nav efektīvas vai grūti piemērojamas (piemēram, lēmumu par administratīvo pārkāpumu var apstrīdēt, sodi nestājas spēkā ar lēmuma pieņemšanu, bet tikai, kad iziets viss apstrīdēšanas process, policijai nav tiesību aizvērt veikalus), lai nodrošinātu epidemioloģisko prasību ievērošanu saimniecisko pakalpojumu sniegšanas vietās, EM sagatavojusi priekšlikumus grozījumiem Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā, lai noteiktu ātrāku un efektīvāku modeli epidemioloģisko prasību nodrošināšanai.

Priekšlikums paredz, ka par epidemioloģiskās drošības prasību pārkāpumu saimniecisko pakalpojumu sniegšanā, kas var radīt būtisku kaitējumu sabiedrības veselības interesēm, Valsts vai pašvaldības policija var pieņemt rakstveida lēmumu par tirdzniecības vietas (struktūrvienības) slēgšanu apmeklētājiem līdz septiņām dienām (ar šo brīdi tiek apturētu tikai klientu apkalpošanu/pieņemšana, nevis darbība vispār). Ar struktūrvienību ir saprotams atsevišķs veikals veikalu tīklā, lai par viena konkrēta veikala pārkāpumiem netiktu aizvērta visa šo veikalu ķēde, jeb tīkls, bet konkrētā vieta, kur notikusi pārbaude un konstatēti pārkāpumi, skaidro EM.

Ministrijas pārstāvji uzsver, ka šāds komersantu tiesību lieguma mērķis ir gan pasargāt sabiedrību no vietām, kur netiek pienācīgi un efektīvi īstenota drošības prasību izpilde, kā arī motivēt saimniecisko pakalpojumu sniedzējus ievērot normatīvo aktu prasības.

Līdz ar to, pie konstatētajiem pārkāpumiem, ārkārtīgi svarīgi izvērtēt konkrētās situācijas būtiskumu un kaitīgo ietekmi uz sabiedrības veselības interesēm, ja objekts netiek tūlītēji aizvērts, bet turpina darbību (saņemot naudas sodu), attiecīgi izlemjot, kurā gadījumā uzsākams administratīvā pārkāpuma process un kurā gadījumā pieņemams lēmums par objekta slēgšanu apmeklētājiem (kas ir policijas kompetence).

Svarīga loma ir kompetento institūciju savstarpējā sadarbībai, uzsver EM. Norma par saimniecisko pakalpojumu sniedzēju aizvēršanu apmeklētāju apkalpošanai tiktu piemērota tikai galējās nepieciešamības gadījos, ja epidemioloģisko prasību pārkāpums saimniecisko pakalpojumu sniegšanā var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu sabiedrības veselības interesēm. Norma tiktu piemērota gadījumā, ja piemēram, tiek būtiski pārkāpti pulcēšanās ierobežojumi – tirdzniecības vietā būtiski ir vairāk pircēju nekā to pieļauj normatīvie akti vai tirdzniecības vietā nav izstrādātas iekšējās procedūras un tamdēļ praksē netiek nodrošināta epidemioloģisko prasību izpilde.

Likums neparedz lēmumu par komersanta vai tā struktūrvienības apturēšanu uz laiku pārskatīšanu. Lēmums tiks pieņemts uz vietas un stājas spēkā tā pieņemšanas brīdī un ir izpildāms nekavējoties, norāda EM, piebilstot, ka lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Vienlaikus paplašināts normas tvērums attiecībā uz epidemioloģiskās drošības prasību pārkāpumiem tirdzniecības un pakalpojumu nozarē. Priekšlikums paredz, ka par likumā un uz šā likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos saimniecisko pakalpojumu sniegšanā noteikto normu pārkāpumu, piemēro naudas sodu. Papildinājums nepieciešams ņemot vērā, ka līdz šim policija pamatā komersantiem naudas sodu piemēroja pamatojoties uz ārkārtējās situācijas vai izņēmuma stāvokli un tā laikā noteikto ierobežojumu vai aizliegumu pārkāpšanu, tomēr arī atceļot ārkārtējās situācijas stāvokli, daļa drošības prasību tiks saglabātas, lai noturētu stabilu vai lejupejošu infekcijas izplatības līmeni sabiedrībā.

Norma tiktu attiecināta, piemēram, uz gadījumiem, kad saimnieciskā pakalpojuma sniegšanas vietās nav izvietota obligāti norādāmā informācija, ja konstatēti trūkumi iekšējās kontroles sistēmas dokumentācijā vai procedūru praktiskā ieviešanā (bet, pārkāpumi kopumā nav tik būtiski un sabiedrības veselībai bīstami, lai nekavējoties slēgtu saimnieciskā pakalpojuma sniegšanas vietu), ja netiek kontrolēta apmeklētāju plūsma un pieļauti fiziskās distancēšanās pārkāpumi (bet, pārkāpumi kopumā nav tik būtiski un sabiedrības veselībai bīstami, lai nekavējoties slēgtu saimnieciskā pakalpojuma sniegšanas vietu), saimnieciskā pakalpojuma sniedzējs nav nodrošinājis, ka persona, kura nelieto mutes un deguna aizsegu vai to lieto neatbilstošā veidā (neaizsedzot degunu un muti), netiek ielaista iekštelpās vai pieļāvis personu, kura neievēro epidemioloģiskās drošības prasības, apkalpošanu, un citos līdzīgos gadījumos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!