Foto: Reuters/Scanpix
Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā strādā aptuveni 50 uzņēmumu, kuru apgrozījums pārsniedz miljonu eiro. Šajā piesātinātajā tirgū pārmaiņas gan norit nepārtraukti - šogad par apvienošanos paziņojuši divas no lielākajām kompānijām, atklāta apjomīga naudas atmazgāšanas shēma vairākos nozares uzņēmumos, bet citam gads sācies ar sēru vēstīm, jo mūžībā aizgājis tā līdzīpašnieks.

Kā liecina "Lursoft" apkopotie dati, 49 degvielas tirgotāju apgrozījums 2013.gadā pārsniedza miljonu eiro. Tiesa gan, šo uzņēmumu vidū ir arī tādi, kam pamatdarbība saistīta ar citām nozarēm.

Naftas cenu ietekmē samazinātā benzīna cena gan nav vienīgā, kas satricinājusi nozari: janvārī Konkurences padomei paziņojumu par apvienošanos iesniedzis trešais un ceturtais lielākais degvielas mazumtirdzniecības uzņēmums - attiecīgi "LUKoil Baltija R" un "Akselss", kas, spriežot pēc jaunākajiem pieejamajiem finanšu datiem, proti, 2013.gada, varētu nozīmēt tirgus līdera "Statoil Fuel & Retail Latvia" gāšanu no "troņa".

Kanādiešu 'Statoil'


Foto: Reuters/Scanpix

Norvēģijas naftas un gāzes milzis "Statoil" Latvijā savu uzņēmumu - tagad "Statoil Fuel & Retail Latvia" - dibināja 1992.gadā. Tagad gan degvielas uzpildes staciju tīkls vairs nepieder norvēģiem, bet pirms 23 gadiem dibinātais Latvijas uzņēmums kļuvis par vienu no valsts lielākajiem uzņēmumiem ar 306 miljonu latu (435 miljonu eiro) apgrozījumu un septiņu miljonu latu (10 miljonu eiro) peļņu 2013.gadā.

Ar "Statoil" vārdu Latvijā strādā 77 degvielas uzpildes stacijas. Neliela daļa no šiem benzīntankiem strādā pēc franšīzes principa, proti, tie ir atsevišķi, citiem īpašniekiem piederoši uzņēmumi. Lielākie no franšīzē strādājošajiem uzņēmumiem ir SIA "Augstceltne" un SIA "Ziko".

Kopš 2012.gada Skandināvijā, Baltijas valstīs, Polijā un Krievijā strādājošo norvēģu degvielas uzpildes staciju tīklu iegādājās Kanādā bāzētais koncerns "Alimentation Couche-Tard Inc.". Šī kompānija ir viens no lielākajiem mazumtirdzniecības tīkliem pasaulē.

"Statoil" savas pozīcijas Latvijas tirgū nostiprināja 1998.gadā, kad darbu sāka tā naftas produktu terminālis Rīnūžos, un 2003.gadā, kad tas pārņēma 17 "Shell" degvielas uzpildes stacijas Latvijā, savukārt 2007.gadā uzņēmums izveidoja aviācijas termināli "Starptautiskajā lidostā "Rīga"".

Kopš 2011.gada Latvijā atrodas arī "Statoil Fuel & Retail" biznesa centrs, kas sniedz finanšu, administrācijas un citus pakalpojumus visu to astoņu valstu birojiem, kur pārstāvēts uzņēmums.

Somu 'Neste'


Otra lielākā Latvijas degvielas mazumtirgotāja - "Neste Latvija" - mātes uzņēmums ir Somijas enerģētikas uzņēmums "Neste Oil Oy". Mātesuzņēmuma akciju kontrolpakete pieder Somijas valstij.

Kompānija savu darbību Latvijā 1990. gadā, dibinot Latvijas-Somijas kopuzņēmumu SIA "Latvian Traffic Service". Pirmā "Neste" degvielas uzpildes stacija Latvijā tika atvērta 1991.gadā.

"Neste" Latvijā bija pirmā degvielas tirdzniecības kompānija, kas radīja automātiskās degvielas uzpildes stacijas. To skaits šobrīd sasniedzis 62.

Uzņēmums pērn apgrozījis 327 miljonus eiro, bet tā peļņa bija 5,9 miljoni eiro.

Apvienojas divi no līderiem - 'Lukoil' un 'Akselss'


Foto: Publicitātes attēli

Šī gada sākumā par apvienošanos paziņoja trešais lielākais Latvijas degvielas mazumtirgotājs SIA "Lukoil Baltija R" un topa ceturtajā vietā esošā SIA "Akselss".

Konkurences padomes publiskotā apvienošanās informācija gan liecina, ka "Lukoil" īpašnieks - Krievijas naftas gigants - "Akselu" iegādājušies jau 2010.gadā.

Latvijā "Lukoil" meitasuzņēmums izveidots 1993.gadā, bet tagad tam šeit pieder naftas bāze un 57 degvielas uzpildes stacijas.

"Lukoil Baltija R" mātesuzņēmums ir Nīderlandē reģistrētā "Lukoil Europe Holdings B.V.", kas pārrauga Krievijas uzņēmuma Eiropas īpašumus.

Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju "Lukoil" lielākais īpašnieks un vadītājs ir Vagits Aļekperovs. "Forbes" vērtējumā viņš ir 106.bagātākais cilvēks pasaulē.

2013.gadā "Lukoil Baltija R" apgrozījums bija 228,8 miljoni latu (325 miljoni eiro), bet peļņa sasniedza 24,7 miljonus latu (32,2 miljonus eiro).

Savukārt "Akselss" jau pašlaik strādā ar "Lukoil" zīmolu. Savulaik uzņēmuma benzīntanki strādāja ar nosaukumu "Uno-X". 2013.gadā kompānijas apgrozījums bija 167 653 724 eiro, bet peļņa - 5 135 541 eiro

SIA "Akselss" tika dibināta 1994.gadā, un iepriekš uzņēmums piederēja Dānijas kompānijai "Hydro Texaco", vēlāk Igaunijas uzņēmumam "Alexela Oil", bet kopš 2013.gada Lietuvas uzņēmumiem - "Luktarna" (74%), "Frater" (10%), "Joruna" (10%) un Remigijam Grigaļunam (6%).

2013.gadā KP atļāva uzņēmumam "Akselss" iegūt citu degvielas tirgotāju SIA "Aparts", SIA "RusLatNafta", SIA "Eskāda" un SIA "Space" kopumā sešas degvielas uzpildes stacijas (DUS).

Pērnā gada martā "Akselss" no SIA "Kings" iegādājās trīs degvielas uzpildes stacijas Kurzemē.

Lielākais vietējais - 'Virši-A'


Foto: LETA

AS "VIRŠI-A" ir lielākais pašmāju degvielas tirgotājs ar 53 degvielas uzpildes staciju tīklu.

Kompānija darbojas kopš 1995. gada. Saskaņā ar "Lursoft" datubāzē pieejamo informāciju "Virši-A" pieder vairākām privātpersonām - Jānim Riekstiņam (23,8%), Rutai Plūmei (23,6%), Jānim Rušmanim (23,6%), Andrim Priedītim (14,5%) un Ilgvaram Zuzulim (14,5%). Tiesa gan, uzņēmums ir akciju sabiedrība un tādēļ tam nav obligāti Uzņēmumu reģistrā jāiesniedz akcionāru reģistrs, tādēļ pieejamie dati par akcionāriem var nebūt precīzi.

2013.gadā apgrozījums bija 97 908 176 eiro, bet peļņa - 808 612 eiro.

Uzņēmuma vadītājs un līdzīpašnieks Jānis Riekstiņš, kas minēts Latvijas miljonāru sarakstos, karjeru sācis kā enerģētiķis kolhozā "Aizkraukle", bet vēlāk kopā ar kolēģiem Aizkrauklē atklāja pirmo privāto degvielas uzpildes staciju.

'Kurši' zem franšīzes segas


Foto: DELFI

Nosaukumu "Kurši" uzņēmumam SIA "Augstceltne" piederošajās piecās degvielas uzpildes stacijās nomainījus uzraksts "Statoil", tomēr īpašnieki kompānijā nav mainījušies.

Arī "Augstceltne" pievienojusies "Statoil" tīklam pēc franšīzes principa. Biznesmenim Jurim Kursītim pieder 96,4% uzņēmuma daļu. Tas 2013.gadā strādāja ar 22 656 820 eiro apgrozījumu un 562 936 eiro peļņu. Kompānijai pieder daļas vēl trīs citos uzņēmumos, tostarp "Tirdzniecības namā "Kurši"".

"Augstceltnes" apgrozījums 2013.gadā sasniedza 22,7 miljonus eiro, bet peļņa bija 562 936 eiro.

Jelgavnieku 'Astarte-nafta' iekaro galvaspilsētu


Foto: F64

Vietējā kapitāla uzņēmumam SIA "Astarte-nafta" pieder 20 degvielas uzpildes stacijas un akcīzes preču noliktava. Pērn uzņēmums atklājis savu pirmo degvielas uzpildes staciju Rīgā.

Kompānijas apgrozījums 2013.gadā sasniedza 21,8 miljonus latu (31 miljonu eiro), bet tās peļņa bija 221 616 lati (315 333 eiro).

Uzņēmuma īpašnieki ir Jelgavas uzņēmējs Jānis Anspoks, kam pieder nepilni 93% kapitāldaļu, un Ligita Dzene ar 7% daļu.

Arī Anspoks minēts Latvijas miljonāru sarakstos. Iepriekš viņš medijiem atklājis, ka biznesa pirmsākumi saistīti ar 80.gadu beigās tapušajiem pirmajiem kooperatīviem, no kuriem viens bijis Anspoka un viņa studiju biedru iniciatīva automašīnu pārbūvei braukšanai ar gāzi. Tā kā degviela tolaik bijusi viena no deficīta precēm, jaunie uzņēmēji pamazām sākuši nodarboties ar tās tirdzniecību.

Basketbols, naktsklubs un 'Latvijas nafta'

Foto: PantherMedia/Scanpix

Lai gan SIA "East-West Transit" galvenokārt darbojas degvielas vairumtirdzniecības jomā, uzņēmums ar zīmolu "Latvijas nafta" zināms arī mazumtirdzniecības tirgū, kur tam pieder ap 40 benzīntanku.

Tā apgrozījums 2013.gadā bija 128 162 303 eiro, bet zaudējumi - 46 327 eiro.

Lielākais uzņēmuma īpašnieks ir Ivo Vasiļevskis, kam pieder 80% uzņēmuma daļu. Vasiļevskis darbojas arī basketbola kluba "VEF Rīga" padomē. Tāpat viņš ir līdzīpašnieks tikai vienā kompānijā - SIA "Club First", kas apsaimnieko naktsklubu "First Dacha".

Donāts Vaitaitis ir 20% uzņēmuma daļu īpašnieks. Viņš ir arī alkohola ražotāja "Jaunpagasts plus" lielākais īpašnieks, tāpat strādā nekustamo īpašumu jomā.

'Gotika auto' pārdod staciju Kurzemē


Foto: DELFI

SIA "Gotika auto" tīklā ir ap 30 degvielas uzpildes stacijām. Iepriekšējais uzņēmuma īpašnieks - Genadijs Raspopovs - 2010.gadā aizgājis mūžībā. Kopš tā laika uzņēmums pieder Tatjanai Raspopovai, bet tā vienīgais valdes loceklis ir Staņislavs Raspopovs.

"Gotika auto" apgrozījums 2013.gadā bija 18,4 miljoni latu, bet peļņa - 33 849 lati. Raspopoviem pieder vēl vairāki ar degvielas tirdzniecību un īpašumu pārvaldību saistīti uzņēmumi - "Stars Air", "ADR transport", "LDA Oil" un citi.

Vismaz vienu degvielas uzpildes staciju - Kuldīgas novada Laidu pagastā - pērn "Gotika auto" pārdevusi. Benzīntanks pārdots 2012.gadā dibinātajai "Atlanta petrolium", iepriekš vēstījis portāls "Kurzemnieks". Kā liecina "Lursoft" datu bāzes dati, 2013.gadā šī uzņēmuma apgrozījums bija 295 950 lati, bet zaudējumi - 98 268 lati. Kompānijas vienīgās īpašnieces - Svetlanas Kamenščikovas - daļas uzņēmumā apķīlājuši tiesu izpildītāji, cenšoties piedzīt kompānijas parādus, liecina publiski pieejamie dokumenti.

Aiziet 'Viada' līdzdibinātājs


Foto: LETA

Līdzīpašniece Alevtīna Moroza iekļauta "Forbes" veidotajā 25 Latvijas ietekmīgāko sieviešu biznesā sarakstā. Otrs līdzīpašnieks Viktors Škuratovs šī gada janvārī aizgājis mūžībā.

"Viada" pieder daļas deviņos uzņēmumos, proti, katrai no tīklā esošajām stacijām dibināts atsevišķs uzņēmums.

Pēdējos gados "Viadas" degvielas uzpildes staciju tīkls pamazām sarucis, piemēram, 2012.gadā Konkurences padome nolēma atļaut SIA "Astarte nafta" iegādāties četras SIA "Viada" degvielas uzpildes stacijas, kas atrodas Rojā, Aknīstē, Tukumā un pie autoceļa A9 Valgundes pagastā, savukārt "Statoil" iegādājās "Viada" staciju Rīgā, Mīlgrāvī.

'Kings' samazina tīklu


Foto: DELFI

Uzņēmuma Īpašnieki ir astoņi Latvijas uzņēmēji - Juris Aizezers, Māra Dabare, Juris Gusevs, Aloizs Norkus, Lora Priedola, Inga Ķinēna, Juris Dabars un Uldis Ķepals.

Pērnā gada martā "Akselss" no SIA "Kings" iegādājās trīs degvielas uzpildes stacijas Kurzemē. VID kopumā šim uzņēmumam izsniedzis atļaujas degvielas tirdzniecībai deviņās vietās - visās Kurzemē.

"Kings" apgrozījums 2013.gadā bija 9,3 miljoni latu (13,2 miljoni eiro), bet peļņa - 106 850 lati (152 034 eiro).

'RNS-D' - Latgales ģimenes uzņēmums


Foto: PantherMedia/Scanpix

Latgales pusē strādājošā SIA "RNS-D" ir viens no lielākajiem Līvānu uzņēmumiem. 1995.gadā dibinātā kompānija sākotnēji darbojās degvielas vairumtirdzniecībā, bet četrus gadus vēlāk atklāja savu pirmo degvielas uzpildes staciju. Jau 2006.gadā kompānijas vadītājs Andris Stikāns medijiem varēja lepoties ar savas pilsētas lielākā uzņēmuma titulu, desmitā lielākā degvielas mazumtirgotāja vietu valstī, un desmit uzpildes stacijām.

Tomēr kopš 2008.gada, kad uzņēmuma apgrozījums sasniedza 14 miljonus latu (20 miljonus eiro), tā biznesa apmēri pamazām sarukuši. 2012.gadā mūžībā aizgāja viens no kompānijas dibinātājiem Andris Stikāns, kas ilgus gadus bija "RNS-D" vienīgais īpašnieks. Tagad degvielas mazumtirdzniecības uzņēmums vienādās daļās pieder Anetei un Kasparam Stikāniem.

Patlaban uzņēmuma īpašumā ir astoņas degvielas uzpildes stacijas. 2013.gadā "RNS-D" apgrozījums bija 8,07 miljoni latu (11,5 miljoni eiro). Tas cieta zaudējumus 213 tūkstošu latu (304 tūkstošu eiro) apmērā. "Lursoft" datu bāzes informācija liecina, ka pērnā gada rudenī Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu parādu piedziņas pārvalde noteikusi uzņēmumam aizliegumu pamatkapitāla samazināšanai.

'Ziko' īpašnieku maiņa


Foto: LETA

Saldū ar "Statoil" zīmolu strādājošais benzīntanks pieder SIA "Ziko", kas arī darbojas pēc franšīzes principa.

2004.gadā dibinātais uzņēmums pieder kādreizējiem "Saldus autobusu parka" vadītājiem Zigrīdai Kupčei un Arnim Kupčem (katram pa 40%), bet vēl 20% uzņēmuma daļu no Sarmītes Ķepsnes šī gada februārī iegādājusies Sintija Kapteine, kas kopš 2010.gada ir "Ziko" valdes locekle.

2013.gadā kompānija apgrozījusi 9,6 miljonus eiro, bet nopelnījusi - 220 500 eiro.

Arestē 'Dinaz' un saistītos uzņēmumus


Foto: LETA

Ar "Dinaz" zīmolu strādājošie uzņēmumi, tostarp "Aparts" un "RusLatNafta", pieder ārzonas kompānijām. Pērnā gada nogalē saistībā ar aizdomām par 1,37 miljonu eiro izkrāpšanu kopumā tika arestētas 23 uzņēmumu kapitāldaļas, arī abu minēto.

"Dinaz" grupu 90.gadu sākumā izveidoja Daugavpils uzņēmēji Nikolajs Jermolajevs, Viktors Busels, Jevgēņijs Hlopoks un Genādijs Stankēvičs. Holdings drīz kļuva par vienu no degvielas tirdzniecības tirgus līderiem, tomēr prettiesiskas degvielas importēšanas dēļ grupas uzņēmumiem nācās darbu pārtraukt. Vēlāk gan bizness atdzima ar citu nosaukumu un ārvalstīs paslēptiem īpašniekiem. Kopš tā laika četrus uzņēmējus šķēluši dažādi strīdi un savstarpējas tiesvedības.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!