Pagājušā nedēļā Rīgas pilsētas būvvaldes izsludinātais iepirkums par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju un labiekārtojuma elementu dizaina izstrādi vērtējams kā sasteigts, norāda arhitekts, SIA "Vizuālās modelēšanas studija" līdzīpašnieks Uldis Balodis.

Dizaina izstrādei paredzētā darbu summa esot 10 000 eiro, kas neesot atbilstoša, izvērtējot projekta prasības. Tāpat eksperti nav pārliecināti par jauno pieturvietu nepieciešamību kopumā un pauž bažas par to, vai pašvaldība ir izvērtējusi visas iespējamās izmaksas, piemēram, pieturvietu apsaimniekošanas un uzturēšanas aspektus.

"Iepirkuma aprakstā varam lasīt, ka nākotnes pieturvietām un to dizainam būs jāveic daudz un dažādas funkcijas – jāatspoguļo Rīgas pilsētas identitāti, jāpopularizē sabiedriskā transporta lietošana u.tml. Un tas ir lieliski, ka specifikācijā ir padomāts pa daudz ko – dizains viennozīmīgi ir svarīgs jautājums, tomēr tas jāskata kopā ar citiem tikpat būtiskiem aspektiem, pieturvietas funkcionalitāti, uzturēšanas iespējas, kā arī drošību," norāda "JCDecaux Latvija" vadītāja Jeļena Brokāne.

Viņa piebilda, ka pašlaik Rīgā esošās pieturvietas, kuru autors ir Normans Fosters, ir arī daudzviet citur pasaulē. Ar šo pieturvietu dizainu un funkcionalitāti nebūs viegli konkurēt.

Papildus jaunas pieturvietu dizaina un konstrukciju izstrāde prasa papildus līdzekļus, turklāt gala izmaksas vēl nav prognozējamas. Individuāla dizaina pieturvietas, lielākoties, ir tikai bagātākajās pasaules pilsētās, piemēram, Parīzē.

"Es neesmu arhitekts, bet, izmantojot "JCDecaux" pasaules pieredzi, apšaubu tik īsu termiņu šādā veida projektam. Mūsu kompānija pie dažādiem pieturvietu dizainiem un risinājumiem strādā gadiem tā ir lielāka vides reklāmas kompānija pasaulē, un mūsu vēsture sākusies tieši no pieturvietu piedāvājumiem pilsētām," saka Brokāne.

Kā skaidro Balodis, minētajā cenu aptaujā ietvertā specializācija esot novecojusi, turklāt, netiekot ņemts vērā būtisks fakts, ka Rīgas centrs ir UNESCO piemineklis.

Šajā iepirkumā mulsinot sasteigtie termiņi. Sākotnējās skices izstrādei, kas esot visa pamats un esence, atvēlētas vien 10 dienas, kas realitātē nozīmē aptuveni divas sarunas ar pasūtītāju.

Ņemot vērā, ka mērķis ir trīs dažāda tipa pieturvietas, termiņš esot par īsu. Tam esot jābūt vismaz divi līdz trīs mēneši.

Arī projekta kopējā summa esot neatbilstoša, uzskata Balodis.

Viņš piebilst, ka cenu aptauju kā instrumentu ieteicams lietot gadījumos, kad jāsalīdzina jau gatavi elementi, nevis gadījumos, kad jāizstrādā īpaši dizaina risinājumi.

Arhitekts, SIA "Rīgas Krēslu fabrika" valdes priekšsēdētājs Aldis Circenis vērš uzmanību uz nolikumā ietvertajiem punktiem par pretendentu izglītību, norādot, ka neesot saprotams, kāpēc pretendentiem ar izglītību vides dizaina jomā būs priekšrocība, ja projekts lielākoties ietver klasiskus arhitektūras jomas uzdevumus, turklāt izglītību vides dizainā iegūst salīdzinoši neliels skaits studentu.

"Manuprāt, pretendentiem ar izglītību arhitektūrā varētu būt vairāk nepieciešamo zināšanu un pieredzes. Jāvērtē būtu piedāvāto risinājumu arhitektoniskās, funkcionālās, tehniskās kvalitātes nepiešķirot priekšrocības kādas konkrētas specialitātes profesionāļiem," pauž Circenis.

Arī viņa ieskatā projekta termiņi ir pārāk īsi. Tehniskā specifikācija izvirzot ļoti konkrētas prasības tehniskajam projektam, ietverot arī būvkonstrukcijas. Izstrādāt pilnu tehnisko projektu 25 dienās, piesaistot attiecīgo jomu inženierus, esot nereāli.

"No dizaina viedokļa augstvērtīgam un tehniski ilgtspējīgam risinājumam ir nepieciešams ievērojami ilgāks laiks, un, visticamāk, liekāki līdzekļi. Jautājums – vai mērķis nebūtu vienkāršāk sasniedzams rīkojot vispirms atsevišķu metu konkursu? Šķiet, ka prioritāri būtu jānonāk pie spožas idejas, kas atbilst uzstādītajai pilsētvides kvalitātes latiņai un, tad attiecīgi to realizēt ", piebilst arhitekts.

Rīgas pilsētas būvvalde izsludinājusi cenu aptauju par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju un labiekārtojumu elementu dizaina izstrādi, informēja būvvaldes sabiedrisko attiecību projektu vadītājs Edgars Butāns.

Pieteikties cenu aptaujai var līdz šodienai. Ar aptaujas uzvarētāju tiks slēgts līgums par summu, kas nepārsniegs 10 000 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa.

Rīgā turpmāko gadu laikā plānots nomainīt visas tehniski un funkcionāli novecojušās sabiedriskā transporta pieturvietas, aizstājot tās ar ērtākām un mūsdienu prasībām atbilstošākām pieturvietām, kā arī uzstādīt jauna dizaina pieturvietu nojumes vietās, kur tās līdz šim nav bijušas vispār.

Aprīļa sākumā darbu pie pieturvietu dizaina izstrādes un iepirkumu organizēšanas ar pašvaldības priekšsēdētāja vietnieka Viļņa Ķirša (JV) izdotu rīkojumu sāka īpaši šim mērķim izveidota darba grupa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!