Pēc triju mēnešu sarukuma mazumtirdzniecība piedzīvojusi renesansi
Foto: F64

2020. gada jūnijā, salīdzinot ar 2019. gada jūniju, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,6%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Ekonomisti norāda, ka pēc trīs mēnešu pārtraukuma jūnijā mazumtirdzniecībā ir atgriezies pieaugums, tomēr šis kāpums vēl nespēj pilnībā kompensēt pandēmijas krīzes radītos zaudējumus nozarē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Lai gan Covid-19 pandēmija joprojām turpina ietekmēt lielāko daļu ekonomikas nozares, mazumtirdzniecības nozarē vērojamas pozitīvas tendences. Jūnijā mazumtirdzniecības apgrozījuma tempi bija par 5% lielāki nekā 2019. gada jūnijā. Tas bija pirmais kāpums pēc mazumtirdzniecības apgrozījuma krituma iepriekšējos trijos mēnešos," norāda Ekonomikas ministrijas Analītikas dienesta vecākā eksperte Vita Skuja.

"SEB bankas" ekonomists Dainis Gašpuitis lēš, ka, jūnijā, sekojot ierobežojumu atvieglojumiem, ļoti strauji atguvās iedzīvotāju mobilitāte, kas ļāva arī atdzīvināt tēriņus. Mazumtirdzniecība varētu būt viena no nozarēm, kur atgūšanās būs noritējusi visstraujāk.

"Visbūtiskākais uzlabojums bija vērojams nepārtikas preču (neieskaitot auto degvielu) tirdzniecības vietu pārdošanas apjomu dinamikā, ko vīrusa krīze ietekmēja vissmagāk. Pēc trīs mēnešu krituma šī mazumtirdzniecības joma atgriezās pie 3,3% pieauguma. Pārtikas veikali jūnijā pārdošanas apjomu pieauguma tempu spēja kāpināt līdz 5%. Arī auto degvielas mazumtirdzniecības apjomi jūnijā uzrādīja straujāku kāpumu (+7,2%)," atzīmē "Swedbank" vecākā ekonomiste Agnese Buceniece.

Latvijas Bankas ekonomiste Daina Paula teic, ka mazumtirdzniecības dinamiskums saglabājas ne vien tādā izpratnē, ka turpinās tirdzniecības vietu izbūve un ienāk jauni tirgus dalībnieki, bet izpaužas arī citās formās. Vietumis ar neapbruņotu aci redzams, ka atsevišķu mazumtirgotāju agrāk aizņemtās platības nu ir tukšas vai tajās saimnieko citi komersanti. Tāpat 2. ceturkšņa laikā piedzīvoti arī īslaicīgi fenomeni. Daļa minējumu par to, cik paliekošs būs attālinātais darbs un tiešsaistes tirdzniecība, sāk atrisināties. Proti, ne vien maija, bet nu jau arī jūnija datos var redzēt, ka interneta tirdzniecībā un tirdzniecībā ar pasta starpniecību tālāka uzplaukuma kopš aprīļa vairs nav: paplašinoties iespējām iepirkties klātienē, iedzīvotāji daļēji atgriezušies pie ierastajiem iepirkšanās paradumiem, lai gan attālinātās tirdzniecības apjoms vēl saglabājas augstāks nekā 1. ceturksnī.

Latvijas Bankas dati rāda, ka visa 2020. gada laikā ir samazinājies mājsaimniecībām izsniegto patēriņa kredītu apjoms, un jo īpaši dziļi kritumi reģistrēti tieši Covid-19 krīzes "pīķa" mēnešos. Tā, piemēram, aprīlī no jauna izsniegto patēriņa kredītu apjoms gada griezumā saruka par 62% un maijā – par 48,4%. Turklāt mājsaimniecību noguldījumi jūnijā turpināja pieaugt līdzīgā tempā kā iepriekšējos divos mēnešos – par 10%. Finanšu ministrijā norāda, ka šie dati liecina, ka apgrozībā esošo līdzekļu apjoms šobrīd varētu būt augstāks, taču Covid-19 radītās sekas ir ietekmējušas patērētāju paradumus un iedzīvotāju finansiālo situāciju, kā rezultātā patērētāji pašlaik ir piesardzīgi savos tēriņos.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Centrālās statistikas pārvalde Eiropas Savienība Ekonomikas ministrija Google Latvijas Banka Mazumtirdzniecības apgrozījums SEB Swedbank
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form