Foto: Privātais arhīvs

Mareks Kļaviņš ir mājokļu attīstītāja "Bonava Latvija" valdes priekšsēdētājs. Nekustamo īpašumu nozarē viņš strādā jau kopš 1996. gada.

Savas darba gaitas Mareks Kļaviņš sāka SIA "Skanska konstrukcija", bet, pārnācis darbā uzņēmumā "Merks", piedzīvoja īstās ugunskristības, viņš stāsta.

Zviedriem piederošās SIA "Bonava Latvija" apgrozījums 2021. gadā pārsniedza 38 miljonus eiro un peļņa pēc nodokļiem bija vairāk nekā 5,4 miljoni eiro.

Sarunā ar "Delfi Bizness" Mareks Kļaviņš cita starpā pauž viedokli, kādas sekas mājokļu tirgū varētu radīt iecere visās jaunajās daudzdzīvokļu ēkās turpmāk paredzēt bumbu patvertnes.

Ik svētdienu lasītājus iepazīstinām ar uzņēmējdarbībā aktīviem cilvēkiem. Citas "Personība biznesā" sarunas atradīsiet šeit.

Kā vērtējat Latviju kā vietu, kur attīstīt biznesu? Kādi ir plusi un mīnusi?

Pirmā lieta, kas būtu jāapzinās, ir mērogs. Mēs nevaram salīdzināt Latviju un Rīgu ar, piemēram, Parīzi vai Berlīni. Mūsu tirgus ir daudz mazāks, vienlaikus "Bonavai" šeit ir diezgan ievērojama tirgus daļa, ar kuru operēt. Turpretī, lai arī esam viens no lielajiem mājokļu attīstītājiem arī Eiropā, Vācijā, ņemot vērā tirgus apjomu, mūsu daļa ir ļoti maza. Šīs tirgus atšķirības ir jāņem vērā. Katrai vietai ir savi plusi un mīnusi. Neteiktu, ka mazs tirgus noteikti uzskatāms kā trūkums. Tā vienkārši ir lieta, ar ko ir jārēķinās. Diez vai mēs Rīgā vienā piegājienā sāksim būvēt projektus ar vairākiem tūkstošiem dzīvokļu. Tas nozīmē, ka nekad nevarēsim iegūt arī pieredzi ar tādiem projektiem. Turpretī varam būt efektīvāki mazajās lietās, daudz labāk ieraudzīt un saprast riskus, ātrāk pielāgoties mainīgajiem tirgus apstākļiem, reaģēt. Vienlaikus, ja kaut kas notiek, ietekme uz mazu tirgu vienmēr būs lielāka. Mazā dīķi iemests akmens ūdeni saviļņos vairāk nekā lielā ezerā. Svarīgākais ir spēt strādāt tajā vidē un apstākļos, ar kuriem saskaramies šeit un tagad, un domāt, kā varam strādāt efektīvāk ar to, kas mums ir. Nevis domāt un teikt, ka šeit viss ir slikti. Tāpēc reizēm pašiem ir jāsper tas papildu solītis, jāiet runāt ar lēmumu pieņēmējiem, jāpārliecina ieklausīties tavā viedoklī, aktualizējot jautājumus par mājokļu pieejamību un dodot iespējas tirgum attīstīties.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!