Foto: Publicitātes attēli

Noslēgumam tuvojas "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla dienvidu laukuma labiekārtošanas un apzaļumošanas projekta izstrāde. Laukums tiks veidots kā zaļa, sakārtota un ilgtspējīga vide ar atpūtas zonām – zaļām salām, kas veidotas no dabīgiem, Latvijai raksturīgiem koka un akmens materiāliem.

Projektu pilnsabiedrība "BERERIX" izstrādā sadarbībā ar uzņēmumu "Labie koki" un starptautisko arhitektu biroju "CREW".

"Ar labiekārtošanas un apzaļumošanas palīdzību Rīgas Centrālas stacijas dienvidu laukumam ir jārada sajūta par Rīgu kā piejūras valsts galvaspilsētu. Sajūtu, ka esi braucis cauri visai Eiropai un nonācis stacijā, kas atrodas ūdens tuvumā.

Simboliski valsts diženumu un vēsturi attēlosim arī ar koku masu – dominēs lielie koki 5 līdz 7 metru augstumā, dažiem sasniedzot pat 11 metrus jeb 100 cm stumbra apkārtmēru. Rīgas centrs kļūs vairākas reizes zaļāks, kopumā projekta labiekārtotā teritorija sasniegs 8707 kvadrātmetrus, " apaksta "Labie koki" vadītājs, arborists Edgars Neilands.

Atpūtas zonas tiks izvietotas uz paaugstinājumiem, nodrošinot nepieciešamo koku un augu aizsardzību un funkcionālu šo laukumu izmantošanu cilvēkiem. Salās būs iestrādāti sēdvietu risinājumi, iestādīti koki un citi augi. Vides dizaineru iecere ir šajā laukumā paust latvisko identitāti – sēdvietām tiks izmantots ozolkoks, atpūtas vietās bruģis un akmens materiāli būs no Latvijai raksturīgā granīta laukakmens. Augi un koki liecinās par piejūras klimatam raksturīgo dabu. Teritorijā būs pieejamas velo novietnes, atkritumu urnas ar šķirošanas iespējām. Tāpat tiks nodrošināta laukuma funkcionalitāte cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

Projekta autori analizējuši vairākus desmitus labās prakses piemēru lielākajās Eiropas pilsētās un to dzelzceļa stacijās, lai atrastu piemērotāko risinājumu, ņemta vērā arī kopējā dizaina koncepcija, kuru izstrādājis dāņu arhitektu birojs "PLH Arhitekter".

Laukuma apstādījumiem ir izvēlēti izturīgi, ekoloģiski piemēroti, vietas mērogam un raksturam atbilstoši koki un augi. Laukumā dominēs priedes, tiks iestādīti ar ozoli, pīlādži un kļavas. Nedaudz tālāk no stacijas, uz Elizabetes ielas pusi, – ozols, savukārt iepretim Stacijas ēkas ieejai tiks iestādīti dažādi krūmu un ziemciešu stādījumi. Plānots, ka stacijas dienvidu laukumā tiks iestādīti vairāk nekā 4000 krūmu un ziemciešu.

Par vides pieejamības risinājumiem uzņēmums "Labie koki" ir konsultējies ar apvienību "Apeirons". Izstrādāts būtisks risinājums vājredzīgiem cilvēkiem – taktilais tīklojums visā dienvidu laukuma teritorijā. Arī stacijas ēkā tiks nodrošināti taktilie risinājumi.

Pilnsabiedrībā "BERERIX" apvienojušies Beļģijas būvniecības milzis "BESIX Group", nacionālais būvnieks "RERE Būve" un Itālijas būvnieks "Rizzani de Eccher".

Arhitektūras risinājumus izstrādā itāļu "Crew" kopā ar Latvijas "Arhis Arhitekti". Būvkonstrukciju risinājumus nodrošina beļģu uzņēmumi "Greisch", "TUC Rail", itāļu DEAL un Latvijas uzņēmumi "Celuprojekts" un "BICP". Sliežu risinājumus gatavo Beļģijas eksperti no "TUC Rail, sadarbojoties ar "Konstruktionsgruppe Bauen Latvija". Ēkas inženiertīklus izstrādā "Belam-Riga". Projektēšanas komandā darbojas arī vietējie projektēšanas un inženiertīklu eksperti – "Celuprojekts", "Citrus Solutions", "O3FM", "Sprinkleru serviss", "Aqua-Brambis", "Elsana", "Karlis", Arhis MEP".

Kopš 2020. gada janvāra "BERERIX" sadarbojas arī ar uzraugošo būvinženieru komandu "Egis-Deutche Bahn", ko veido "EGIS RAIL SA", "DB Engineering & Consulting GMbH" un "EGIS Batiments International".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!