Foto: LETA

Rīgas apgabaltiesa pieņēmusi izskatīšanai Latvijas nacionālās lidsabiedrības "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") meitaskompānijas SIA "Baltic Airlines" prasību pret "Latvijas Krājbanku" ("Krājbanka"), kurā apstrīdēta komercķīlas tiesību izmantošana, informēja tiesas preses sekretārs Aigars Bērziņš.

Šajā lietā trešās personas statusā ir Satiksmes ministrija (SM). Apgabaltiesa vēl nav noteikusi datumu, kad lietu paredzēts skatīt pēc būtības.

"Prasības pieteikumu tiesā iesniedzu ar mērķi aizstāvēt kompānijas "Baltic Airlines" intereses," iepriekš laikrakstam "Dienas Bizness" skaidroja "Baltic Airlines" valdes loceklis Alnis Vītols.

Viņš uzsvēra, ka pārsūdz "Krājbankas" realizēto "Baltic Airlines", nevis "airBaltic" komercķīlu. "Sīkākas pārsūdzības detaļas es jums pat gribot nevaru atklāt, jo visas līgumsaistības ir konfidenciālas, es nevaru atklāt ne strīda būtību, ne citu ar šo faktu saistīto informāciju," piebilda Vītols, norādot, ka pārstāv tikai un vienīgi "Baltic Airlines", nevis kāda konkrēta māteskompānijas "airBaltic" akcionāra intereses.

Kā atgādināja laikraksts, "Baltic Airlines" pagājušā gadā beigās Uzņēmumu reģistrā iesniedza pretenziju, kurā prasīja atsaukt komercķīlu tiesību izlietošanu, jo nav iestājies aizdevuma atmaksas pienākums.

Vienīgais sabiedrībai plašāk zināmais fakts saistībā ar "Krājbankas" komercķīlas realizāciju "airBaltic" sakarā ir tas, ka 2011.gada 30.novembrī "Krājbankas" pilnvarnieku grupas vadītājs Jānis Brazovskis nolēma par 224 000 latu pārdot "Krājbankā" ieķīlātās "airBaltic" privātā akcionāra "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) akcijas otram lielākajam "airBaltic" akcionāram - Latvijas valstij, kas tādējādi kļuva par 99,8% "airBaltic" akciju īpašnieci.

Līdz ar to sākotnēji izdarīts secinājums, ka ar šo "Baltic Airlines" pretenziju varētu tikt apstrīdēts "airBaltic" akciju pārdošanas darījums. Vītols to kategoriski noliedz. No šāda apgalvojuma norobežojas arī "airBaltic".

""Baltic Airlines" ir 100% "airBaltic" meitasuzņēmums, kas nodarbojas ar lidsabiedrības aktīvu pārvaldību. "airBaltic" nav garantējusi "Baltic Airlines" saistības. "Baltic Airlines" valdes loceklis Alnis Vītols ir parakstījis prasības pieteikumu apstrīdēt "Baltic Airlines" (nevis "airBaltic") komercķīlas tiesību izlietošanu, kas nekādā veidā nav saistīta ar "airBaltic" akciju īpašnieku maiņu," sacīja "airBaltic" korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.

Pēc SIA "Lursoft" datubāzē esošās informācijas, "Baltic Airlines" ir devis ķīlu (savu mantu) "Krājbankai" par nodrošinātā prasījuma maksimālo summu 9,18 miljoni latu. Kas aiz šīs ķīlas īsti slēpjas, nav zināms. Tā ņemta 2008.gada 5.decembrī, kas sakrita ar brīdi, kad toreizējais "airBaltic" vadītājs Bertolts Fliks pieņēma lēmumu par "airBaltic" akciju iegādi no skandināvu aviokompānijas SAS.

Toreiz "Dienas Bizness" rakstījis, ka, iespējams, šādi caur "Baltic Airlines" vismaz daļēji finansēta SAS akciju iegāde, ko Fliks toreiz stingri noliedza.
"Baltic Airlines", kas agrāk saucās "Air Baltic Eastern", ir 2005.gadā dibināts uzņēmums ar pamatojumu attīstīt lidojumus uz austrumu tirgiem. Laika gaitā "Baltic Airlines" pats kļuva par vairāku uzņēmumu 100% īpašnieku - tostarp ir "Travel Lounge", "Baltic Contact Centre", "Online Travel Agency", "Air Baltic Training", kā arī "airBaltic" lojalitātes programmu apkalpojošais uzņēmums "Baltic Miles".

Ja "Baltic Airlines" komercķīlā, kas dota "Krājbankai", kā mantu kopība ir ieskaitītas arī šīs meitaskompānijas, tad, realizējot komercķīlas tiesības, "Krājbanka" varētu atsavināt arī šos uzņēmumus un nodarīt kaitējumu ne tikai "Baltic Airlines", bet arī "airBaltic", raksta "Dienas Bizness". Tas arī varētu izskaidrot to, kāpēc "Baltic Airlines" valdē tagad darbojas jurists Vītols, kas agrāk dažādos amatos darbojies vairākos "airBaltic" grupas uzņēmumos, kā arī bijis administrators vairākos desmitos citu uzņēmumu.

Kā atgādināja laikraksts, pēc Flika aiziešanas no BAS valdes, ko viņš 2009.gadā izdarīja, lai novērstu interešu konfliktu, viņa vietā BAS stājās Vītols. Arī 2009.gada 4.marta "airBaltic" akcionāru līgumu, kas deva Flikam "airBaltic" "praktiski neierobežotu varu", kā liecina portāla "Pietiek.com" publikācija, bez toreizējā satiksmes ministra Aināra Šlesera (LPP/LC) parakstījis tieši Vītols.

Komercķīlas ņēmējs - "Krājbanka" - savā paziņojumā kā iemeslu, kas ļauj tam pārņemt valdījumā un pārdot ar komercķīlu ieķīlāto mantu, minēja to, ka 2011.gada 4.decembrī iestājies aizdevuma atmaksas termiņš, bet atmaksa neesot veikta. Savukārt Vītola parakstītajā pretenzijā norādīts, ka aizdevuma atmaksas pienākums vēl nav radies. Proti, 14.oktobrī "Krājbanka" ir parakstījusi vienošanos par saistību pārjaunošanu, paredzot, ka no minētā aizdevuma līguma izrietošās saistības tiks pārjaunotas sindikātlīgumā, kas tā arī nav ticis parakstīts, tāpēc nav arī iestājies nosacījums, kura dēļ būtu jāveic aizdevuma atmaksa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!