Foto: AFP/Scanpix

Latvijas valsts Starptautiskās lidostas "Rīga" personā zaudējusi Londonas šķīrējtiesas prāvā pret Īrijas zemo cenu lidsabiedrību "Ryanair" un būs spiesta kompensēt 802 000 eiro zaudējumus, kā arī tiesāšanās izdevumus Londonā un Rīgā, neskaitot izdevumus, kas valstij pašai radušies, apmaksājot advokātu pakalpojumus, raksta portāls "Pietiek.com".

Tāpat šķīrējtiesa piekritusi, ka "Ryanair" nebija jāmaksā papildu maksa par aeronavigācijas pakalpojumiem, kas faktiski nozīmē, ka tā var nenomaksāt savu aptuveni divu miljonu eiro lielo parādu lidostai, secina portāls, pieļaujot, ka kopējie valsts zaudējumi nu sasniegs trīs miljonus eiro.

Lidostas pārstāvis, advokāts Uģis Zeltiņš, portālam "Delfi" apstiprināja, ka Lielbritānijas šķīrējtiesa pieņēmusi spriedumu, "kas nav labvēlīgs lidostai, proti, kurā apmierināta "Ryanair" prasība". Viņš gan uzsver, ka šis šķīrējtiesas spriedums vēl nav bijis pakļauts Latvijas tiesas kontrolei.

"Cik mums zināms, "Ryanair" vēl nav prasījis sprieduma izpildrakstu Latvijas tiesā, un mēs nezinām, ko Latvijas tiesas par šādu spriedumu domātu," sacīja advokāts.

Latvijas pusei nav izdevies šķīrējtiesu pārliecināt par kādreizējā satiksmes ministra Aināra Šlesera laikā noslēgtā lidostai neizdevīgā līguma ar "Ryanair" neatbilstību likumam. Tomēr tiesas dokumentos figurē jaunas detaļas, kas apstiprina, ka Šlesers bijis galvenais dzinējspēks aiz līguma noslēgšanas, kura apstākļus savulaik bez rezultātiem izmeklēja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, norāda "Pietiek.com".

Lai gan lēmums šķīrējtiesā pieņemts jau pirms pusotra mēneša, nekādi lēmumi par tālāko rīcību un piespriestās summas atmaksu "Ryanair" vēl nav pieņemti, bet informācija par tiesvedības detaļām un 66 lappušu garais spriedums pagaidām ir iesaistīto advokātu biroju rīcībā.

Portāla no informētiem avotiem iegūtā informācija par Londonas šķīrējtiesas lēmumu liecinot, ka tiesa apmierinājusi faktiski visas "Ryanair" prasības un noraidījusi lidostas "Rīga" pretprasību divu miljonu eiro apmērā par īru lidsabiedrības nenomaksātajiem rēķiniem.

Tiesas argumenti balstās satiksmes ministra Šlesera laikā 2004. gada 23.jūlijā noslēgtajā un 2007. gada 10. decembrī arī Šlesera laikā grozītajā līgumā starp "Ryanair" un lidostu "Rīga". Līgumā noteikts, ka maksā, ko "Ryanair" uzņemas pret lidostu "Rīga", ietilpst gan virszemes lidlauka apkalpošanas maksa, gan maksa par aeronavigācijas pakalpojumiem termināļu zonā, gan "jebkuri citi nodokļi, nodevas un maksas, kas attiecas uz "Ryanair" pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem lidostā Rīgā, kuras jau eksistē vai, kuras nākotnē ieviestu valsts vai lidosta".

Tieši strīds par dārgajiem aeronavigācijas pakalpojumiem termināļu zonā, ko tehniski nodrošina vēl viena valsts kapitālsabiedrība Latvijas Gaisa satiksme (LGS), bija viens no centrālajiem šķīrējtiesā. Par šī pakalpojuma neapmaksāšanu ar "Ryanair" Latvijas tiesā iepriekš veiksmīgi tiesājās LGS. Tagad Londonas šķīrējtiesa likusi kompensēt "Ryanair" tiesāšanās izdevumus ar LGS 13,4 tūkstošu eiro apmērā, norāda portāls.

Savukārt Zeltiņš norāda, ka Latvijas tiesās, reaģējot uz ārzemju tiesu spriedumiem ir gan daudz izdodu izpildrakstu, gan noraidītu lūgumu.

Šķīrējtiesas lēmums nav pārsūdzams, tomēr advokāts vērš uzmanību uz to, ka nav zināms, ko lidsabiedrība darīs ar šo spriedumu. Jautāts par to, kā citādi "Ryanair" varētu izmantot spriedumu, Zeltiņš atbildēja: "Ja "Ryanair" grib turpināt sadarboties ar lidostu, viņi teorētiski to varētu izmantot kā argumentu sarunās par sadarbības noteikumiem."

Lidostas pārstāvis atgādina 2004.gadā noslēgtais līgums starp lidostu un lidsabiedrību ir pakļauts Lielbritānijas tiesībām, tādēļ pašlaik ir situācija, ka "Anglijas tiesnesis atbilstoši Anglijas tiesībām ir lēmis par to, kā drīkst vai nedrīkst piemērot Latvijas Ministru kabineta izdotus noteikumus".

2012.gada nogalē LTV raidījuma "de facto" rīcībā esoša informācija liecināja, ka lidsabiedrība "Ryanair" jau ilgstoši kavē maksājumus par atsevišķiem no lidostas "Rīga" saņemtajiem pakalpojumiem un kavētie maksājumi sasnieguši 2,2 miljonus eiro.

Raidījums pieļāva, ka nemaksāšanas iemesli izriet no nosacījumiem, kādus savulaik Latvija piedāvāja "Ryanair", lai nodrošinātu iespēju no Rīgas lidot lēti. Neesot noslēpums, ka īru lidsabiedrība savulaik pieprasījusi dažādus labumus, lai uz Rīgu vispār lidotu. Tagad šie nosacījumi atspēlējušies pašai lidostai.

Līgumu ar Īrijas zemo cenu lidsabiedrību "Ryanair" lidosta "Rīga" parakstīja pirms desmit gadiem. Tolaik to parakstīja toreizējais satiksmes ministrs Ainars Šlesers. Un joprojām šis līgums kalpojot par argumentu, kāpēc šī lidsabiedrība lidostai "Rīga" par atsevišķiem sniegtajiem pakalpojumiem nemaksā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!