PTAC aicinājis 'Civinity' rēķinos iekļaut apsaimniekošanas pakalpojuma gala cenu
Foto: DELFI

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina daudzdzīvokļu namu apsaimniekotāja AB "Civinity" grupas uzņēmumus Latvijā nodrošināt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām, iekļaujot rēķinos apsaimniekošanas pakalpojuma gala cenu, informē PTAC.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

2019. gada nogalē un 2020. gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēma vairāku patērētāju sūdzības par AB "Civinity" grupas uzņēmumu Latvijā, konkrēti, SIA "Hausmaster", AS "CS Komercserviss" un SIA "Labo namu aģentūra", rīcību, pieprasot ikmēneša maksājumus par rēķinu izrakstīšanu, atbilstību patērētāju tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasībām.

PTAC informē, ka 2019. gada nogalē "Civinity" grupas uzņēmumi patērētājiem izsūtīja paziņojumus par tiešajiem norēķiniem. Tajos norādīts, ka, pamatojoties uz Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu, pārvaldnieks aicina dzīvokļu īpašnieku kopību pieņemt lēmumu par turpmāko komunālo pakalpojumu norēķinu kārtību. Līdz brīdim, kamēr tiks pieņemts lēmums par tiešo maksājumu veikšanu pakalpojumu sniedzējiem, pārvaldnieks nodrošinās komunālo pakalpojumu rēķinu izrakstīšanu, par katra rēķina izrakstīšanu ikmēnesi iekasējot summu 3,38 eiro apmērā.

Izvērtējot "Civinity" grupas uzņēmumu rīcību, PTAC konstatēja negodīgas komercprakses pazīmes. Proti:

  1. "Civinity" grupas uzņēmumu rīcība, nenodrošinot patērētājiem samērīgu termiņu dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanai kopš paziņojumu par tiešajiem norēķiniem saņemšanas brīža, ir atzīstama par profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi.

  2. "Civinity" grupas uzņēmumu rīcība, paziņojumos par tiešajiem norēķiniem nenorādot gala cenu (proti, tika norādīta pakalpojuma cena bez PVN), ir atzīstama par maldinošu komercpraksi.

Izvērtējot konstatētā pārkāpuma raksturu un iespējamo ietekmi, kā arī citus būtiskus apstākļus, PTAC nolēma izteikt aicinājumu "Civinity" grupas uzņēmumiem Latvijā turpmāk savā darbībā nodrošināt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām. Līdz ar to PTAC aicināja "Civinity" grupas uzņēmumus turpmāk savā darbībā:

  1. nodrošināt patērētājiem samērīgu termiņu dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanai gan šādās, gan citās līdzīgās situācijās.

  2. informēt patērētājus par "Civinity" grupas uzņēmumu sniegto pakalpojumu gala cenu, ieskaitot nodokļus un nodevas, vai, ja preces vai pakalpojuma īpašību dēļ cenu pamatoti nevar aprēķināt iepriekš, norādīt cenas aprēķināšanas veidu gan šādās, gan citās līdzīgās situācijās.

PTAC ņēma vērā to, ka normatīvie akti atļauj "Civinity" grupas uzņēmumiem pieprasīt no patērētājiem maksu par komunālo pakalpojumu rēķinu izrakstīšanu. Individuālos gadījumos atsevišķi "Civinity" grupas uzņēmumi (piemēram, SIA "Labo namu aģentūra") novēloti, bet tomēr 2020. gada otrā pusē paši ir iniciējusi un organizējusi dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu tām daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kuras vēl nebija lēmušas maksāšanas veidu. Papildus PTAC konstatēja, ka SIA "Labo namu aģentūra" spēja ekonomiski pamatot maksas, konkrēti, 4,06 eiro ieviešanu. Vienlaikus PTAC secināja, ka atsevišķi "Civinity" grupas uzņēmumi (piemēram, SIA "Labo namu aģentūra") ir centušies labot savu kļūdu par gala cenas nenorādīšanu paziņojumos, neatsakot un sniedzot individuālus skaidrojumus par maksas sastāvdaļām tiem patērētājiem, kuri ar iesniegumu vērsās pie SIA "Labo namu aģentūra".

PTAC vērš "Civinity" grupas uzņēmumu un citu pārvaldīšanas nozares uzņēmumu uzmanību, ka maksa par komunālo pakalpojumu rēķinu izrakstīšanu vēsturiski ir bijusi iekļauta pārvaldīšanas maksā. Pašlaik tās izdalīšanu kā atsevišķu pozīciju ir veicinājuši 2013. gada 19. decembra grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, ar kuriem tika paredzēta iespēja ieviest tiešo maksājumu sistēmu starp pakalpojumu sniedzējiem un dzīvokļu īpašniekiem samaksai par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem izdevumiem. PTAC norāda, ka maksas par komunālo pakalpojumu rēķinu izrakstīšanu izdalīšanai no kopējās pārvaldīšanas maksas nav juridiska pamatojuma. Līdz ar to maksai par komunālo pakalpojumu rēķinu izrakstīšanu ir jābūt iekļautai kopējā pārvaldīšanas maksā. Tādejādi PTAC aicina "Civinity" grupas uzņēmumus un citus pārvaldīšanas nozares uzņēmumus turpmāk savu darbību virzīt tā, lai gadījumos, kad patērētāji izvēlas netiešo norēķināšanās metodi, maksa par komunālo pakalpojumu rēķinu izrakstīšanu tiktu iekļauta kopējā pārvaldīšanas maksā.

"Civinity" grupas Latvijā izpilddirektors Andrjus Bakštons (Andrius Bakštonas) skaidro, ka PTAC ir pieņēmis lēmumu par konkrētās administratīvās lietas izbeigšanu un lēmumā ir apstiprinājis, ka normatīvie akti atļauj dzīvojamo māju pārvaldniekiem kā pakalpojuma sniedzējiem pieprasīt no klientiem maksu par komunālo pakalpojumu rēķinu administrēšanu un izrakstīšanu. Tai pat laikā PTAC ir norādījis uz konkrētām nepilnībām atsevišķu klientu paziņojumos, lai klientiem kā patērētājiem tie būtu saprotamāki. Uzņēmums atvainojās par radušos kļūdu, un arī PTAC ir secinājis, ka uzņēmums ir centies novērst savu kļūdu, neatsakot un sniedzot individuālos skaidrojumus. Papildus PTAC ir konstatējis, ka uzņēmums ir spējis pierādīt maksas ekonomisko pamatojumu. Tāpat "Civinity" informē, ka balsojums par papildu maksas ieviešanu komunālo pakalpojumu rēķinu apkalpošanai, šobrīd noris vairāku grupas uzņēmumu klientu mājās un saņemtās atbildes liecina, ka lielākā daļa iedzīvotāju atbalsta un izprot šādu izmaksu pievienošanu pie pārvaldīšanas maksas.

"Apzināmies, ka esam pirmais nozares uzņēmums, kurš sper soli, lai sakārtotu jau sen iezīmējušos problēmu. Likumdošana Latvijā šai jautājumā ir smagnēja un jauna, tikai 2013. gada nogalē tika veiktas izmaiņas Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, kas paredz klientiem tiesības izvēlēties tiešos maksājumus komunālo pakalpojumu sniedzējiem. Tāpat likums paredz komunālo pakalpojumu sniedzējiem par rēķinu sagatavošanu un administrēšanu tiešo norēķinu gadījumā no klientiem par pakalpojumu pieprasīt kā atsevišķu papildus maksu. Diemžēl arī pēc attiecīgā likuma pieņemšanas, klienti labprātāk neizvēlējās veikt tiešos maksājumus, jo komunālo pakalpojumu sniedzēju nosacījumi rēķinu sagatavošanai un administtēšanai nebija iedzīvotājiem draudzīgi", skaidro Bakštons.

Papildus PTAC brīdināja, ka atkārtotu vai turpinātu pārkāpumu gadījumā PTAC ir tiesības pieņemt likumā noteiktos lēmumus, kur viens no tiem paredz soda naudu līdz 10% no uzņēmuma pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne vairāk kā 100 000 eiro.

Līdz ar to PTAC aicina patērētājus ziņot, ja turpmāk "Civinity" grupas uzņēmumi vai kāds cits pārvaldīšanas pakalpojumu sniedzējs savā darbībā neievēro PTAC aicinājumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Nekustamais īpašums Patērētāju tiesību aizsardzības centrs PTAC
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form