Foto: DELFI

Interneta veikali maldina patērētājus par patiesajām preču cenām, preču pieejamību un ierobežo atteikuma tiesības, secinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pētījumā par interneta veikalos īstenoto komercpraksi, portālu "Delfi" informēja PTAC pārstāve Ilze Žunde.

PTAC pērn sāktajā un šogad noslēgtajā uzraudzības projektā pārbaudījis 32 interneta veikalus, kuros patērētājiem piedāvā iegādāties elektropreces, sadzīves tehniku un citas preces.

PTAC vērtējis komercprakses, kas īstenota, norādot preču cenas, sniegtās informācijas atbilstību prasībām un citus. Visos gadījumos interneta vietnēs konstatēti būtiski patērētāju tiesību pārkāpumi, vienlaikus pat vairāki pārkāpumi katrā interneta mājaslapā, norāda PTAC.

Katrā no pārbaudītajām interneta vietnēm konstatēts gadījums, kad sniegta neatbilstoša informācija par piedāvājumu un piedāvātās cenas spēkā esamību. 90% interneta vietņu nav nodrošināta iespēja saglabāt līguma nosacījumus un informācija par to pieejamību patērētājiem. 81% pārbaudīto vietņu nav sniegta informācija par atteikuma tiesībām, vai noteikti ierobežojumi atteikuma tiesību realizācijai.

78% gadījumu konstatēti pārkāpumi saistībā ar preču cenu norādēm un preču pieejamību par norādītajām cenām. Savukārt 50% vietņu norādīta neskaidra informācija par preču piegādes nosacījumiem (izmaksām), nepatiesa informācija par patērētāja tiesībām saņemt preču piegādes izmaksas atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā, kā arī netiek veikta savlaicīga preču piegāde un patērētāju veikto naudas summu atmaksa.

Tāpat PTAC konstatējis, ka dažās vietnēs netiek sniegta vai sniegta nepilnīga informācija par pārdevēju, nav pieejami preču apraksti, kā arī, veicot pirkumu, netiek nosūtīts pasūtījuma apstiprinājums.

Pēc PTAC aicinājuma konstatētie pārkāpumi 29 interneta vietnēs tika novērsti labprātīgi, divos gadījumos konstatēts, ka attiecīgā interneta mājaslapa ir slēgta, savukārt vienā gadījumā pieņemts lēmums, ar kuru PTAC uzlika pārkāpējam tiesisku pienākumu izbeigt esošo un aizliegt paredzamo negodīgo komercpraksi, piemērojot pārkāpējam arī administratīvo naudas sodu 3000 latu apmērā.

PTAC aicina patērētājus būt īpaši vērīgiem un pirms darījuma veikšanas mājaslapā apskatīt, vai ir sniegta informācija par pārdevēju – tā nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, eleketroniskā pasta adrese, tālruņa numurs. Jāpārliecinās, vai mājaslapā ir pieejama informācija par preces cenu, tās piegādes nosacījumiem un izmaksām.

Pēc pasūtījuma veikšanas elektroniskā vidē patērētājam ir tiesības saņemt pasūtījuma apstiprinājumu, kā arī pārdevējam ir jānodrošina iespēja saglabāt līguma noteikumus. Tas ļauj pārliecināties par noslēgto darījumu, pārbaudīt preces un tās cenas atbilstību, kā arī nepieciešamības gadījumā aizstāvēt savas tiesības.

PTAC akcentē, ka, iegādājoties preces internetā, patērētājam ir tiesības 14 dienu laikā no preces iegādes dienas izmantot atteikuma tiesības - atteikties no noslēgtā līguma bez jebkāda pamatojuma un nemaksāt par to pārdevējam nekādu kompensāciju. Patērētājam ir tiesības saņemt atpakaļ visas veiktās iemaksas pārdevējam, tostarp preces piegādes izmaksas. Savukārt, patērētāja pienākums ir segt izmaksas par preces nogādāšanu atpakaļ pārdevējam.

Ja prece netiek piegādāta vai tā netiek piegādāta savlaicīgi (prece nav piegādāta pārdevēja apsolītajos termiņos vai ne vēlāk kā 30 dienu laikā), patērētājam ir tiesības atteikties no noslēgtā līguma un saņemt atpakaļ par preces iegādi samaksāto naudas summu, norāda PTAC.

Strīdus vai domstarpību gadījumā sākotnēji jautājumus jārisina pārrunu ceļā ar pārdevēju. Ja kopīgs risinājums netiek rasts, ieteicams savu prasījumu noformēt rakstveidā. Ja situāciju neizdodas atrisināt šādā veidā, patērētājs ir tiesīgas vērsties ar iesniegumu PTAC vai ar prasību tiesā vispārējā civiltiesiskajā kārtībā. Vienlaikus patērētāji tiek aicināti ziņot PTAC par iespējamiem pārkāpumiem interneta vidē, lai nepieciešamības gadījumā varētu īstenot uzraudzības aktivitātes.

Šāds pētījums veikts, ņemot vērā elektroniskās vides attīstības tendences, kam līdztekus seko arī patērētāju sūdzību skaita pieaugums. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem pērn 52,3% Latvijas iedzīvotāju informāciju par precēm un pakalpojumiem meklēja internetā, savukārt 14,1% interneta lietotāju iepirkās tiešsaistē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!