Foto: Shutterstock

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) kolektīvās iepirkšanās portāliem par netaisnīgiem līguma noteikumiem, pārkāpumiem saistībā ar informācijas sniegšanu, atteikuma tiesībām un citiem pārkāpumiem piemērojis sodus kopumā 51 735,72 eiro apmērā, portālu "Delfi" informēja PTAC pārstāve Sanita Gertmane.

No 2014. gada jūlija līdz 2016. gada jūnijam PTAC īstenoja uzraudzības projektu par komercpraksi kolektīvās iepirkšanās jomā tiešsaistē. Būtiskākie pārkāpumi ir maldinošas komercprakses īstenošana, piemēram, norādot nepatiesu informāciju par produktu (preču un pakalpojumu cenām un izmaksām), sniedzot nepatiesu informāciju par piedāvājuma termiņu vai kuponu skaitu, sniedzot nepatiesu informāciju vai noklusējot būtisku informāciju par preci vai pakalpojumu piedāvājumu aprakstos.

Kā piemēru PTAC min kādu gadījumu, kad maldinoši norādīta bumbas cena – 14 eiro –, kas it kā bijusi cena ar 46 % atlaidi. Taču atklājies, ka preces pārdevējs vienlaikus ir e-kupona pārdevējs, tomēr tas netirgo minētās preces mazumtirdzniecībā, tātad cena bez atlaides nemaz neeksistē.

Citā gadījumā, kad konstatēta maldinoša informācija par preces piedāvājuma patieso cenu, PTAC atklājis, ka patērētājam nav bijis iespējams iegādāties komplekso tūrisma pakalpojumu "Lieldienu brīvdienas Pizā! Ceļojuma ar tiešo reisu no Rīgas, 349 €" par sākotnēji norādīto zemāko cenu, jo jebkurā gadījumā būs jāpiemaksā noteikta maksa – par četrām obligātajām ekskursijām vai arī nakšņošanu viesnīcā.

Tāpat PTAC min gadījumus, kad atklāts maldinošs uztura bagātinātāja apraksts, piedēvējot tam īpašības, kas patiesībā tam nemaz nepiemīt. Tāpat patērētāju tiesību sargi atklājuši gadījumus, kad palielināts kuponu skaits, vai piedāvājuma termiņš, lai gan iepriekš piedāvājumā norādīts cits skaits.

PTAC patērētājiem pirms preču vai pakalpojumu iegādes kolektīvās iepirkšanās vai kuponu portālā, iesaka pievērst uzmanību informācijai par pašu iepirkšanās portālu, noskaidrojot juridisko nosaukumu, reģistrācijas numuru un kontaktinformācija, kā arī rūpīgi apskatīt, vai arī preces pārdevējs/pakalpojumu sniedzējs ir norādījis informāciju par sevi, tostarp arī kontaktinformāciju.

Tāpat īpaši uzmanīgi jāiepazīstas ar pakalpojuma aprakstu un citu informāciju, ja kolektīvās iepirkšanās portālā vēlies iegādāties komplekso tūrisma pakalpojumu. Vairāk padomu, kas noteikti jāņem vērā, iegādājoties komplekso tūrisma pakalpojumu, atrodami šeit.

Tā kā kupona iegāde kolektīvās iepirkšanās vai kuponu portālā uzskatāma par distances līgumu, arī šajā gadījumā patērētājam ir tiesības pārdomāt un atkāpties no līguma 14 dienu laikā no kupona iegādes brīža, atgādina PTAC. Savukārt ar gadījumiem, kad izmantot atteikuma tiesības, slēdzot distances līgumu, nav iespējams, var iepazīties šeit.

Pakalpojumam vai precei, kas iegādāti kolektīvās iepirkšanās vai kuponu portālā, ir jāatbilst tam, kas tika piedāvāts pakalpojuma vai preces aprakstā. PTAC aicina pirms pakalpojuma vai preces iegādes rūpīgi izpētīt aprakstu. Tāpat PTAC brīdina, ka virsraksti un attēli var maldināt patērētāju.

Izmantojot kuponu, vienmēr pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja jāpaņem darījumu apliecinošs dokuments, piemēram, kases čeks vai stingrās uzskaites kvīts. Tas būs nepieciešams, ja radīsies strīdus situācija, piemēram, ja ar kuponu iegādātā prece vai pakalpojums būs līguma noteikumiem neatbilstošs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!