Foto: AFI
Ņemot vērā, ka "airBaltic" nodrošina apmēram 70% no pasažieru plūsmas, aviokompānijas prezidentam Bertoldam Flikam iespējas diktēt spēles noteikumus ir visai lielas – arī lidostai, svētdien ziņo LTV raidījums "De facto".

Lidostas "Rīga" valdes loceklis Jānis Ķuzulis atzīst – ja lidosta nerīkosies izlēmīgi, tad teorētiski "airBaltic" rokās ir iespēja novest valstij piederošo lidostu līdz maksātnespējai. Kamēr aviosabiedrība nesamaksā parādu lidostai, tikmēr lidosta bremzē "airBaltic" jaunā termināļa celtniecību.

Fliks, izmantojot to, ka "airBaltic" ir lielākais spēlētājs aviācijas tirgū Baltijā un ka uzņēmums uzrādījis atzīstamu izaugsmi un ieguvis dažādas savas nozares balvas, nekautrējas savus muskuļus demonstrēt arī biznesa sarunās un intervijā "De facto" atzīst: "Mēs neuzskatām, ka mums ir parāds lidostai."

Valstij piederošo lidostu un daļēji piederošo aviokompāniju uzraugošā Satiksmes ministrija gan ir neizpratnē par Flika nostāju, tomēr neko vairāk kā aicināt uz mierizlīgumu nevar. Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss norāda, ka šobrīd diskusijas par tarifu negodīgumu vai godīgumu nav vietā, jo tās ir līgumsaistības - nevarot līguma izpildes etapā attapties – tas nav godīgi.

Lai gan 52% akciju pieder valstij, "airBaltic" pārvaldīts kā privāts uzņēmums – to atzīst arī pats Fliks.

Pat valsts lēmums ieguldīt "airBaltic" 15 miljonus latu šī gada pavasarī, nedeva iespējas nopietni ietekmēt uzņēmumu. Akcionāru līgumu papildināja vien punkts par veto tiesību piešķiršanu valstij attiecībā uz jaunu "airBaltic" valdes locekļu izvēli. Šobrīd nacionālajā aviokompānijā ir tikai viens valdes loceklis. Fliks atzīst, ka vienīgais, kas var nominēt valdes locekļus ir viņš un līdz ar to – tikai Fliks var nominēt Fliku.

Savukārt Lietuvas satiksmes ministrs Eligijus Masiulis svētdien intervijā "De facto" norādīja, ka, iespējams, "airBaltic" un jaunā, Flikam piederošās SIA "Baltijas aviācijas sistēmas" (BAS) dibinātā aviokompānija Lietuvā varētu konkurēt savā starpā.

Fliks par plāniem izveidot Lietuvā jaunu aviokompāniju paziņoja nedēļas sākumā. Intervijā "De facto" viņš gan noliedz, ka abas aviosabiedrības būs konkurenti un viņa privātfirmas BAS jaunveidojamā aviosabiedrība varētu atņemt Latvijas nacionālajai aviokompānija daļu biznesa. ""airBaltic to maz jutīs," uzskata uzņēmējs.

Tomēr Ķuzulis norāda, ka, lai gan šobrīd ir ļoti maz informācijas par jaunās aviokompānijas plāniem, "visticamāk, lidostai tas nozīmēs mazāk pasažierus no Viļņas".

Jaunajai aviokompānijai būs trīs īpašnieki – Flika privātfirma "Baltijas aviācijas sistēmas", Kristiāns Kirheiners, bijušais "airBaltic" prezidents, bet trešo akcionāru Fliks pagaidām neatklāj, lai gan neoficiāli ļāvis noprast, ka tā varētu būt Lietuvas valdība. To Lietuvas satiksmes ministrs Masiulis gan intervijā "De facto" noliedz, sakot, ka "Lietuvas valdība nepiedalās jaunu uzņēmumu veidošanā."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!