Foto: LETA

Lidsabiedrības "airBaltic" pārdošanas konsultanta "Prudentia" piesaistītais investors, iespējams, saistīts ar Krievijas kapitālu un uzņēmumiem, pret kuriem ir noteiktas Rietumu sankcijas, piektdien vēstī Latvijas Televīzijas raidījums "Panorāma".

Raidījuma "Panorāma" rīcībā esošā neoficiālā informācija liecina, ka valsti kā akcionāru šāds pircējs varētu neapmierināt, jo iepriekš tas bijis saistīts gan ar sankcijām pakļauto Krievijas "Vņešekonom banku", gan citiem uzņēmumiem, uz kuriem attiecināti rietumvalstu ierobežojumi.

Tikmēr Satiksmes ministrija "Prudentia" paziņojumu par nepieciešamību slēgt ar piesaistīto investoru līgumu, jo citādāk iecerētajai flotes atjaunošanai varot pārvilkt treknu svītru, dēvējot par šantāžu, norāda raidījums. Tādējādi valdībai tiekot uzspiests konsultantu pašu izraudzīts kandidāts.

Jau ziņots, ka piesaistītais konsultants "Prudentia" piektdien paziņojis, ka atradis kādu vārdā nenosauktu investoru no Eiropas. Patlaban plašākai sabiedrībai nezināmais investors būtu gatavs aviokompānijā ieguldīt 50 miljonus eiro, pretī saņemot mazākuma akciju paketi. Valstij no savas puses kompānijas kapitālā nāktos ieguldīt vēl 80 miljonus.

Ar investoru esot parakstīts nodomu protokols par kompānijas akciju iegādi, tam dodot ekskluzivitāti attiecībā pret citiem pretendentiem. Kā norādījis "Prudentia" pārstāvis Kārlis Krastiņš, pats pirkšanas līgums varētu tikt parakstīts tuvāko nedēļu laikā.

Savukārt Satiksmes ministrija skaidrojusi, ka patlaban sarunas notiek ar vairākiem investoriem. "Šobrīd šīs sarunas notiek kompānijas valdes līmenī. Mēs kā Satiksmes ministrija neesam identificējuši vienu investoru, ko virzīt uz apstiprināšanu valdībā," raidījumam norādījis nozares ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš. Taču Krastiņš paudis viedokli, ka vilcināties ar investora piesaisti nevarot.

"Prudentia" vadītājs skaidrojis, ka līdz šim labāku piedāvājumu nav izdevies atrast. Citu pretendentu piedāvātie nosacījumi esot bijuši vēl sliktāki.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) norādījis, ka uztver to kā "spiedienu uz valdību, lai pieņemtu vajadzīgo lēmumu". "Mēs noteikti izdarīsim secinājumus, lai vērtētu kā rīkoties ar šādu konsultanta piedāvājumu," savu nostāju attiecībā uz iespējamo investoru skaidrojis Matīss.

Intervijā Latvijas Televīzijai Matīss paudis, ka nākamajā valdības sēdē aicinās lemt, vai turpināt sadarbību ar "Prudentia". Ministrs plānojis rosināt to pārskatīt.

Matīss skaidrojis, ka "Prudentia" pašlaik faktiski runājot valdības vārdā, kam tā nav pilnvarota. Matīss esot bijis pārsteigts par konsultanta paziņojumiem, par šādiem jautājumiem jālemj valdībai.

"Tas ir ne tikai spiediens [no "Prudentia" puses], bet vairāk izskatās pēc šantāžas. Redzējām sižetā, ka tiks apdraudēts "Bombardier" lidmašīnu iegādes kontrakts. Kad šis līgums tika slēgts, neviens nebrīdināja, ka valstij būs jāmaksā vēl 80 miljoni eiro. Kad bija runa par biznesa plānu, aviokompānijas attīstību, bija paredzētas investīcijas. Tās valsts ir veikusi. Un šobrīd izrādās, ka valsts vēl ir kaut ko parādā kompānijai," sašutumu intervijā paudis nozares ministrs.

Tāpat Matīss uzdevis vērtēt "airBaltic" valdes darbu saistībā ar "Bombardier" lidmašīnu iegādi un konkrēto investoru. Ministrs neizslēdz, ka kāds varētu zaudēt amatu.

Starp "Prudentia" un valdību noslēgtā vienošanās paredz, ka par saviem pakalpojumiem konsultanti pēc darījuma saņems 1,5 līdz 2% no aviokompānijas kapitālā ieguldītās naudas. Ja tiktu apstiprināts šis darījums, konsultanti saņemtu aptuveni miljonu eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!