Foto: LETA
Eiropas komisija vērtē, vai saskatāms konkurences pārkāpums uzņēmumu "Latvijas valsts ceļi" (LVC) un "Rīgas gaisma" luksoforu pasūtījumos, svētdien vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Raidījums arī ziņo, ka vasaras beigās LVC noslēdzis 8,5 miljonu līgumu ar kompāniju "Reck" par summu, kas bijusi divarpus reižu lielāka par izsludināto, tāpēc iepirkumu uzraugi šonedēļ lūguši policiju sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanos.

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) konstatējis, ka uzvarētājs atsaucies uz apakšuzņēmēju pieredzi, kāda tiem nav bijusi. Ja tas atklātos ātrāk, uzņēmums nebūtu ticis pie lielā pasūtījuma, vēsta raidījums.

Uzņēmums LVC apsaimnieko 20 tūkstošus kilometru ceļu un uz tiem esošos luksoforus, svarus, meteostacijas un citas satiksmes uzraudzības iekārtas. 2016. gadā uzņēmums nolēmis rīkot iepirkumu, lai tās savienotu vienotā uzraudzības sistēmā. Tam bija atvēlēti četri miljoni eiro, atzīmē "Nekā personīga".

Konkursā pieteikušies divi pretendenti – firma "Fima" solījusi darbus paveikt par 3,5 miljoniem eiro, bet uzņēmuma "Reck" piedāvājums bijis 8,5 miljoni eiro. Konkurss vairākkārt apstrīdēts IUB. 2018. gada augustā pie līguma ticis "Reck", jo otrs pretendents savu sūdzību atsaucis, ziņo raidījums.

Lai arī strīdi bija beigušies, IUB turpinājis pārbaudi, vai LVC iepirkumu komisija par paviršu darbu nav pelnījusi administratīvo sodu. Šonedēļ pārbaude pabeigta – pārkāpumus komisijas darbā birojs nav atradis, taču konstatējis, ka "Reck", iespējams, nav sniegusi patiesu informāciju par pieredzi darbos ar svariem. Tāpēc policijai nosūtīts lūgums sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanu.

Raidījums vēsta, ka LVC atzinis – konkursā var piedalīties firma, kas uzstādījusi automātiskos svarus, kam ir OIML sertifikāts. "Reck" apgalvojis, ka viņu apakšuzņēmējs atbilstošus svarus uzstādījis ieņēmumu dienestam Silenes, Pātarnieku un Terehovas muitas punktā. Valsts ieņēmumu dienestā (VID) teikts, ka viņiem svaru ar šādu sertifikātu nav, vēsta raidījums.

LVC valdes priekšsēdētājs Jānis Lange raidījumam atzinis, ka tad, ja gadījumā fakts par iespējamu krāpšanu vai maldināšanu tikšot konstatēts, un tas arī tikšot atzīts, uzņēmums līgumu lauzīšot.

Gan "Reck", gan viņu apakšuzņēmējs kompānija "ARKA Technologies" apgalvojot, ka uz robežas esošie svari atbilst Latvijas valsts ceļu prasītajiem, bet VID to vienkārši nezinot.

Raidījums vēsta, ka IUB "Reck" uzrādīto pieredzi svaru nozarē izvērtējis pēc uzņēmuma "Kemeh Engineering"sūdzības, kas bijis tā pretendenta apakšuzņēmums, kas pie līguma neesot ticis.

Viens no kompānijas "Reck" apakšuzņēmējiem līgumā ar LVC esot SIA "Lucidus", kas apņēmies apkalpot visus LVC luksoforus. Tā dēvētajā "Rīgas satiksmes" kukuļošanas lietā apcietinātā uzņēmēja Māra Martinsona ģimenei daļēji piederošais uzņēmums ir Austrijas luksoforu ražotāja "Swarco" pārstāvis Latvijā.

Firmai "Lucidus" līdz šim esot ļoti veicies ne vien LVC luksoforu iepirkumos, bet arī lielākā luksoforu pārvaldītāja aģentūras "Rīgas gaisma" konkursos, norāda "Nekā personīga", atzīmējot, ka par šo veiksmi interesi izrādījusi Eiropas komisija, kas šobrīd vērtē, vai sākt pārkāpuma procedūru pret Latviju par godīgas konkurences neievērošanu.

Kā norāda raidījums, Eiropas komisija 2018. gada 8. novembrī paziņojusi, ka konkursos, kas attiecas uz satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (piemēram, luksoforu, kameru un vadības ierīču) iepirkumu, nav ievēroti vienlīdzīgas attieksmes un nediskriminācijas principi.

Turklāt komisija esot nobažījusies par to, ka bez atklāta konkursa ir piešķirts līgums par mākoņdatošanas attālinātas kontroles sistēmas apkalpošanu saistībā ar satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu darbību.

Atbildes uz Eiropas komisijas jautājumiem jāsniedz Satiksmes ministrijai. Ministrs Uldis Augulis (ZZS) esot pārliecināts, ka Eiropas komisijai viss ir izskaidrots un problēmu nebūs, vēsta "Nekā personīga".

Eiropas komisija pārbauda gadījumus, kad iepirkumos prasīta tikai konkrēta prece bez iespējas piedāvāt alternatīvas. Cik šādi gadījumi konstatēti, raidījumam nav atklājusi ne Eiropas komisija, ne Satiksmes ministrija.

IUB vadītāja Dace Gaile raidījumam norādījusi, ka "Eiropas komisija ļoti strikti skatās, ka pasūtītājs nedrīkst pateikt, pirkšu tikai šo. Un šajā gadījumā Eiropas komisijas rīcībā bija informācija, ka atsevišķos iepirkumos, kurus viņi arī minēja un lūdza sniegt paskaidrojumus vai valstij tā ir tāda normāla prakse, vai tomēr valstij ne normatīvie akti, nedz uzraugošās iestādes tomēr šādu praksi nepieļauj".

Eiropas komisija interesējusies arī par līgumu, ar ko vienai kompānijai bez konkursa ir piešķirtas tiesības apkalpot mākoņdatošanas attālinātas kontroles sistēmas. Tā dod iespēju tiešsaistē datorā regulēt luksoforu darbību, uzzināt par tā kļūmēm, norāda raidījums.

Līdz šim prasību uz ceļiem uzstādīt tikai tādus luksoforus, kas ir savietojami ar "Lucidus" pārstāvētās austriešu firmas "Swarco" sistēmu, bija noteikusi sabiedrība LVC. Tas nozīmē, ka būvfirmas, kas pārbūvē ceļu posmus ar luksoforiem, nemaz nevar izvēlēties cita ražotāja luksoforus, bet tai jāpērk iekārtas no "Lucidus", vēsta "Nekā personīga".

LVC gan norāda, ka tagad šis līgums esot pārtraukts, jo LVC esot pašiem sava sistēma.

Raidījums ziņo, ka piecus gadus "Lucidus" ar "Swarco" dominē Rīgas luksoforu iepirkumos, turklāt arī Rīgā uzstādīta "Swarco" "cloud" pārvaldības sistēma un ielu pārbūvētāji luksoforus pērkot no "Lucidus".

"Lucidus" savus panākumus valsts un pašvaldību iepirkumos skaidrojis ar lielo pieredzi satiksmes organizācijas ierīču tirdzniecībā un uzstādīšanā. Uzņēmuma vadība teikusi, ka līgumu par luksoforu uzraudzības programmu ar LVC un "Rīgas gaismu" firmai neesot, vēsta "Nekā personīga".

Raidījums gan secinājis, ka abi uzņēmumi līdz šim ir devuši priekšroku "Lucidus" luksoforiem tieši tāpēc, ka to rīcībā ir "Swarco" iekārtu uzraudzības programma, kurai nevarot pieslēgt citu firmu ražojumus.

Kā atzīmē "Nekā personīga", tas, vai Eiropas komisija sāks pārkāpuma procedūru, atkarīgs no tās vērtējuma par Latvijas likumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!