Foto: F64

Rīgas ostas termināļos pērn pārkrauti 40,06 miljoni tonnu dažādu kravu, kas ir par 2,5% jeb 1,02 miljoniem tonnu mazāk nekā 2014.gadā, informēja ostā.

Pērn katru mēnesi ostā pārkrauti vairāk nekā trīs miljoni tonnu, un 2015.gadā desmit no ostā strādājošajiem 35 jūras kravu termināļiem pārkrāva vairāk nekā vienu miljonu tonnu katrs.

2015.gadā beramkravas sasniedza 58% no ostas kopējā kravu apgrozījuma jeb 23,3 miljonus tonnu, kas salīdzinājumā ar 2014.gadu bija par 2% mazāk. Šajā segmentā lielākais apjoma pieaugums reģistrēts koksnes granulām - pārkrauts par 41,6% vairāk, kopumā gada laikā ostā pārkrauts 1,45 miljonu tonnu.

Pieaugums par 23,7% fiksēts koksnes šķeldas kravām, un kopumā pārkrauts 0,64 miljoni tonnu. Jauni rekordi sasniegti labības produktu grupā, jo ostā pirmo reizi tās vēsturē gada laikā pārkrauts vairāk nekā viens miljons tonnu labības produktu - pieaugums ir par 36,6%, salīdzinot ar 2014.gadu.

Pārskata periodā ostā pārkrauti 2,58 miljoni tonnu ķīmisko beramkravu, kas ir par 1,5% vairāk nekā 2014.gadā. Ogļu apgrozījums 2015.gadā samazinājās par 2,7%, un ostā tika pārkrauti 14,53 miljoni tonnu ogļu. Kā uzsver ostā, pozitīvi esot jāvērtē fakts, ka Rīgas brīvostai sīvajā konkurencē ar Krievijas ostām izdevies saglabāt augstus apjoma rādītājus un pēc pārkrauto ogļu apjoma 2015.gads atpaliek tikai no ļoti veiksmīgajiem 2014. un 2012.gada, kad tika pārkrauti 14,9 miljoni tonnu.

2015.gadā ostā pārkrauti 6,19 miljoni tonnu ģenerālkravu, un to apjoms samazinājies par 12,4%. Apgrozījums krities visām šī segmenta kravām, bet lielākais samazinājums bijis kokmateriālu ģenerālkravām - kritums par 10,7% jeb 222 600 tonnu -, pēc kurām ir mazāks pieprasījums tradicionālajos Latvijas eksporta tirgos. Ro-ro kravām fiksēts samazinājums par 48,2% jeb 228 800 tonnu, jo būtiski samazinājās prāmju līnijas "Tallink" kuģu ostas apmeklējumu skaits. Tāpat par 7,8% samazinājās konteinerkravu apjoms. Pārskata periodā ostā apstrādāti 3,8 miljoni tonnu konteinerizētās kravas jeb 355 200 vienību. Konteinerkravām pozitīva apjoma dinamika bijusi pēdējos piecus gadus, un apgrozījuma kritums 2015.gadā lielā mērā saistāms ar Eiropas Savienības un Krievijas ieviestajām ekonomiskajām sankcijām, kuru rezultātā konteinerkravu apjoms samazinājās visās Baltijas jūras austrumu krasta ostās.

2015.gadā ostā pārkrauti 10,6 miljoni tonnu lejamkravu, kas ir par 3,3% vairāk nekā 2014.gadā. 99,2% no visa lejamkravu apjoma veido naftas produkti, kuru apjoms pārskata periodā palielinājies par 332 600 tonnu, sasniedzot jaunu rekordu ostas vēsturē - 10,54 miljoni tonnu. Arī šajā segmentā Rīgas brīvostai nopietni konkurenti ir pārējās reģiona ostas, tāpēc jo īpaši pozitīvi esot vērtējams fakts, ka 2015.gadā naftas produktu apjomu palielināja gandrīz visi šīs kravu grupas stividori.

2015.gadā ostā apkalpoti 526 200 pasažieru. Līdz ar "Tallink" līnijas kuģu ienācienu skaita samazināšanos krities prāmju pasažieru skaits - par 32,5%. Palielinājās kruīza pasažieru skaits par 13,7% līdz 69 200 pasažieru. Ostā ienākuši par sešiem kruīza kuģiem vairāk.

Kā ziņots, Rīgas brīvostas kravu apgrozījums var turpināt sarukt arī šogad, šorīt LTV stāstīja Rīgas vicemērs un brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks (GKR).

Kā norādīja Ameriks, Rīga joprojām esot Baltijas valstu lielākā osta, kas turklāt palielinājusi savu daļu tirgū līdz 29%.

Šogad prognozes ir piesardzīgas, un ostas vadība rēķinās ar kravu kritumu vēl par kādu miljonu tonnu. Īpaši slikta situācija varētu būt ar ogļu kravām, kur Krievija būtiski audzē savu kapacitāti un novirza tās uz savām ostām.

Kopumā ostas pienesums Latvijas ekonomikai esot ap 400 miljoniem eiro, lēsa Ameriks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!