Foto: F64

Rīgas brīvostas pārvalde (RBP) izsludinājusi iepirkumu par galvenā kuģu ceļa vēsturiskā krasta stiprinājuma (FG dambis) pārbūvi, pavēstīja ostas pārvaldes pārstāve Anita Leiškalne.

Viņa norādīja, ka iepirkuma priekšmets ir dambja pārbūve, saglabājot to vēsturiskajā izskatā atbilstoši būvprojektam, ko pēc RBP pasūtījuma izstrādājis inženieru birojs ''Kurbada tilti''. FG dambis atrodas Daugavas kreisajā krastā pie Ķīpsalas un stiepjas 1,51 kilometra garumā. Tas būvēts no 1889. līdz 1891. gadam kā Daugavas kreisā krasta straumi regulējošā būve un kopā ar K.Valdemāra un CDE dambi veido Daugavas kreisā krasta dambju sistēmu, kas veidota upes gultnes nostiprināšanai un ostu ierīkošanai.

''Dambis atrodas Rīgas ostas teritorijā un tam ir būtiska loma kuģošanas nodrošināšanai Rīgas ostā, aizsargājot no grunts noslīdējumiem galveno kuģu ceļu un pieeju Rīgas Pasažieru terminālim,'' pauda Leiškalne.

Pēc viņas teiktā, izņemot nelielus remontdarbus atsevišķos FG dambja posmos, tas bez būtiskas atjaunošanas ticis ekspluatēts jau vairāk nekā 120 gadu. Dambja konstrukciju veido savā starpā sastiprinātas koka pāļu sienas, kas piepildītas ar akmeņiem. Tā kā savstarpējais pāļu sienu stiprinājums atrodas mainīgā ūdenslīmeņa zonā, koka konstrukcijas ir pakļautas trupei un ledus iedarbībai.

''Apsekošanas gaitā ir konstatēti nopietni dambja bojājumi - daudzviet pazudušas koka konstrukcijas, nolūzuši pāļi Daugavas pusē 400 metru garā posmā un nobrucis akmens aizbērums. Pēc ekspertu slēdziena, bojājumi var novest pie dambja sagruvuma, kā arī rada draudus drošai kuģošanai Rīgas ostā, tādēļ RBP ir sākusi FG dambja rekonstrukcijas projektu,'' skaidroja Leiškalne.

Izstrādātais projekts paredz rekonstruēt FG dambi, saglabājot tā vēsturisko izskatu un esošās augstuma atzīmes. Dambja norobežojošās konstrukcijas paredzēts atjaunot, iedzenot jaunas koka pāļu sienas paralēli esošajam dambim. Paredzēta arī aizpildījuma atjaunošana ar akmens materiālu un dambja seguma izveidošana no laukakmeņiem.

Tā kā FG dambis ir kultūrvēsturiski nozīmīga inženiertehniskā būve un ir daļa no valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa Ķīpsalas vēsturiskā apbūve, tad pārbūves būvprojekts ir saskaņots arī ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekciju.

Būvdarbu izpildes termiņš ir 24 mēneši no būvdarbu sākšanas. Iepirkumā var pieteikties līdz 19. decembrim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!