Foto: DELFI
Valsts sekretāu sanāksmē ceturtdien izsludināti grozījumi likumā par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu, kuru mērķis ir ierobežot tabakas izstrādājumu netiešas reklamēšanas iespēju veikalos.

Grozījumi paredz precizēt tabakas izstrādājumu reklāmas definīciju, nosakot, ka arī komunikācija, darbība un tabakas izstrādājumu izvietojums tirdzniecības vietās, pielietojot dažādus patēriņu veicinošus efektus, ir tabakas izstrādājumu reklāma.

Veselības ministrija valdībā iesniegtajos dokumentos skaidro, ka pašreiz likums definē tabakas izstrādājumu reklāmu kā jebkurā veidā izplatītu informāciju, tai skaitā komerciālu paziņojumu (piemēram, iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radio un televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kuras mērķis ir tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu.

Pēc šīs definīcijas stāšanās spēkā 2009.gadā tabakas industrijas pārstāvji sākuši dažādas aktivitātes ar mērķi veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu, piemēram, cigarešu tirdzniecības stendos ar dažādām darbībām tika izceltas atsevišķas cigarešu paciņas: krāsaina cenu zīme; lielāka cenu zīme kā citiem tabakas izstrādājumiem; dažādas krāsas; izmēri; izvietojums stāvus vai guļus, vai uz sāna; augstāk vai zemāk; dāvanu pievienošana, skaidro VM. Tabakas industrijas pārstāvji savas darbības nesaistīja ar tiešu vai netiešu tabakas izstrādājumu reklāmu.

Taču Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kas ir atbildīgs par tabakas izstrādājumu reklāmas aizlieguma kontroli, norādīja, ka likuma definīcija, jo īpaši lietotais termins "informācija" ir pārāk plašs un nekonkrēts, kas rada pamatu dažādai normas interpretācijai praksē.

VM atgādina, ka Pasaules Veselības organizācija un Pasaules Banka ieteikušas valstīm aizliegt jebkura veida tabakas reklāmu un veicināšanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!