Foto: F64
Lietoto auto tirgū divas būtiskākās problēmas ir odometru grozīšana un ekspluatācijas vēsturu noklusēšana, norāda "Auto asociācijas" viceprezidents Ingus Rūtiņš.

Viņš skaidro, ka ar odometriem ir tehniski ļoti viegli manipulēt. "Pērn paši taisījām savu slēpto iepirkumu un salīdzinājām datus. Tad arī konstatējām, ka kādam taksim nobrauktie kilometri bija noskrūvēti par 300 000 kilometru. Ja auto nobraukums bija pusmiljons kilometru, tad tirgots tas tika ar 170 000 kilometru nobraukumu. Automašīnas, kurām nav "noskrūvētu" odometru, ir mazākā daļa," secina eksperts.

Tāpat lieto auto tirgū nonāk mašīnas, kuras var būt slīkušas, degušas, tās var būt saliktas no vairākām daļām, taču ekspluatācijas vēsturē tas neuzrādās. Tā esot identitātes klonēšana. ""Premium" klases automobiļi vecumā līdz pieciem gadiem ar šādiem defektiem tiek tirgoti par "saldu" cenu, lai iekārdinātu pircēju. Taču ir jāsaprot, ka pēc pirkšanas darījuma policija var ierasties un savākt šādu auto. Arī Latvijā tā mēdz būt," skaidro Rūtiņš.

Kā trešo problēmu viņš min pievienotās vērtības nodokļa (PVN) karuseļu shēmas. "2013.gadā mēs fiksējām, ka ir gadījumi, kad viena mašīna vairākkārt ir šķērsojusi Latvijas robežu un reģistrēta 13 reizes - septiņas reizes tā bija šķērsojusi robežu un vēl piecas reizes tai tika nomainīti īpašnieki Latvijā. Tas nozīmē, ka auto kā Eiropas Savienības darījumā ienāk bez PVN, un tad tiek pārdots nākamajam PVN maksātājam Latvijā, kurš samaksā cenu ar PVN. Tas uzņēmums, kurš ir pārdevējs, vienā brīdī "tiek uzkarināts gaisā" un beidz savu darbību. Nauda tiek izņemta ārā - ne tikai neto cena, bet arī PVN, kas būtu jādeklarē un jāaizskaita valstij," skaidro uzņēmējs.

Situāciju ar odometriem varot risināt ar slēptā pirkuma palīdzību, un konstatēt, kuri uzņēmumi sniedz odometra grozīšanas pakalpojumu. Šāds pakalpojums tiekot ļoti plaši reklamēts, un neviens "no tā neraustās". "Eiropā šajā ziņā valda tāds normāls bardaks. Līdz ar to var vērsties ar slēpto iepirkumu pret tiem, kas sniedz šo pakalpojumu, un piemērot kriminālatbildību," uzskata asociācijas pārstāvis.

Kā ierobežot PVN shēmas, asociācija vēl "lauž galvas un domā". Viņš arī skaidro, ka nepilnu gadu strādā darba grupa, kurā ir iekļautas Auto asociācija, Valsts ieņēmumu dienests un Ceļu satiksmes un drošības direkcija. Darba grupa meklē iespējas uzlabot Ministru kabineta tirdzniecības noteikumus. Pirmais posms esot pabeigts un noteikumi ir ''nofrizēti'', un ar tiem iepazīstas Satiksmes ministrijā. Paredzētas vairākas izmaiņas - noteikti papildu nosacījumi un atbildība tirgotājiem. "Ir padomā arī uz nākotni vērstas idejas, par kurām, uzskatu, vēl ir pāragri komunicēt. Ja pirmajā posmā tiek piedāvātas maigākas metodes, tad otrajā - stingrāki instrumenti, kādā veidā šo situāciju apkarot," skaidro Rūtiņš.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!