Foto: LETA

Trīs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji, kurus Konkurences padome (KP) sodījusi par aizliegtu vienošanos "Autotransporta direkcija" organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionu maršrutos uz desmit gadiem, ir AS "Liepājas autobusu parks" (LAP), AS "Nordeka" un SIA "Latvijas Sabiedriskais Autobuss".

KP izpētē secinājusi, ka uzņēmumi apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju, tai skaitā par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētās sabiedriskā transporta pakalpojumu iepirkuma lotēs, lai katrs iepirkumā spētu iegūt pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai vienam pretendentam - 15 miljoni kilometru gadā.

Saskaņā ar KP sniegto informāciju LAP piemērots 862 732,98 eiro sods, "Latvijas Sabiedriskais Autobuss" - 474 555,03 eiro sods, bet "Nordeka" - 637 635,80 eiro sods.

AS "Liepājas autobusu parks" (LAP) un AS "Nordeka" jau otrdien portālam "Delfi Bizness", atzīstot, ka ir starp sodītajiem uzņēmumiem, uzsvēra, ka nepiekrīt KP lēmumam un noliedz konkurences tiesību neievērošanu. Abi uzņēmumi solīja sīkākus komentārus sniegt pēc iepazīšanās ar KP lēmuma pilno tekstu. Satiksmes ministrija un Autotransporta direkcija solījusi trešdien sniegt komentārus par KP lēmuma ietekmi uz reģionālās autobusu satiksmes nodrošināšanu.

Visi trīs uzņēmumi - "Nordeka" kopā ar LAP un SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss" - kā apvienība uzvarēja iepirkumā par pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu Pierīgā.

Bez autobusu satiksmes nodrošināšanas Pierīgā, AS "Nordeka" uzvarējusi iepirkumos par pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu Bauskā, kur jau pārvadā pasažierus, kā arī Cēsīs, Limbažos un Siguldā, kur uzņēmums sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pārņems šogad jūlijā.

LAP nodrošina pasažieru pārvadājumus ar autobusu arī Liepājā, un Ogres un Aizkraukles rajonā. Savukārt SIA "Latvijas Sabiedriskais Autobuss" nodrošina sabiedriskā transporta kustību Saldus un Kuldīgas pusē.

LAP 2021. gadā strādāja ar apgrozījumu 15,4 miljonu eiro apmērā un uzņēmuma peļņa pēc nodokļiem bija 3,6 miljoni eiro. Tas nodarbināja 337 darbiniekus, liecina "Lursoft" informācija. LAP lielākie akcionāri ar teju 60% akciju ir SIA "LAP1R", kas pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (33%) ģimenēm, savukārt 34,85% akciju pieder Liepājas pilsētas domei, liecina KP un "Lursoft" informācija.

AS "Nordeka" apgrozījums 2021. gadā sasniedza 9,9 miljonus eiro, bet zaudējumi – 220,5 tūkstošus eiro. Uzņēmumā strādāja 252 darbinieki. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs ir Genrihs Peršteins. Lielākais akcionārs ir Juris Savickis, kuram pieder 92,7% uzņēmuma, bet Sandrai Savickai pieder 7,28%. Patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.

Savukārt SIA "Latvijas Sabiedriskais Autobuss" 2021. gadā strādāja ar apgrozījumu 8,5 miljonu eiro apjomā un tā peļņa bija nepilni 50 tūkstoši eiro. Uzņēmums nodarbināja 173 darbiniekus. Uzņēmuma patiesā labuma guvējs ir Vitālijs Komars.

Pēdējo gadu laikā būtiski ieilguši vairāki pasažieru pārvadātāju iepirkumi, tie vairākkārt apstrīdēti un pārskatīti. Nedienas notikušas arī tajos maršrutos, kuros darbību sāka jauni uzņēmumi. Tā 2022. gada vasarā LAP, pārņemot pasažieru pārvadājumus jaunos maršrutos Ogres un Aizkraukles pusē, sabiedriskā transporta pasažieri palika stāvot pieturās, jo gaidītie autobusi šoferu trūkuma dēļ neatbrauca. Savukārt "Nordeka" paziņoja, ka neatbilstošu autobusu dēļ nevarēs nodrošināt braucienus pasažieriem Cēsu, Limbažu un Siguldas maršrutos, tādēļ uzņēmumam tika dots laiks šo jautājumu sakārtot un tam vajadzētu uzsākt pasažieru pārvadājumus šajos maršrutos šogad jūlijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!