Foto: LETA

Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam katrā autotransporta līdzekļu iepirkumā un noteiktos pakalpojumu līgumos būs jānodrošina noteikts procents "tīru" transporta līdzekļu. To paredz izmaiņas likumos, ko otrdien, 23.martā, konceptuāli atbalstīja Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija.

Izmaiņas paredz likumā definēt gan lielas noslodzes bezemisiju autotransporta līdzekli, gan "tīru" transportlīdzekli. Tostarp par "tīru" transportlīdzekli plānots noteikt konkrētas kategorijas auto, kura maksimālās izpūtēja emisijas ir mazākas nekā 50 oglekļa dioksīda g/km. Tāpat tie būs elektrotransportlīdzekļi vai autotransports, kas darbināms ar alternatīvajām degvielām.

Izmaiņu mērķis ir veicināt pieprasījumu pēc "tīriem" transportlīdzekļiem, atbalstot šādu auto tirgus izplatību visā Eiropas Savienībā (ES). Līdz ar grozījumiem tiks ieviesta virkne ES prasību, likumprojektu anotācijā norādījuši to autori.

Likumā arī paredzēts noteikt, ka no 2026.gada 1.janvāra par "tīru" autotransportu uzskatīs noteiktas kategorijas auto, kura izpūtēja emisijas būs 0 oglekļa dioksīda g/km.

Savukārt pilsētas autobusiem kā papildu nosacījumu plānots noteikt, ka pusei no ES prasībās noteiktā mērķa jābūt izpildītai, iepērkot bezemisiju autobusus, teikts likumprojektu anotācijā.

Plānots, ka izmaiņas stāsies spēkā šī gada 2.augustā.

Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem Latvijā pērn reģistrēti 680 transportlīdzekļi, kuru degvielas veids ir tikai elektrība. No tiem 14 ir kravas transportlīdzekļi, 658 vieglie auto un astoņi autobusi. Kopš pagājušā gada janvāra kopējais elektromobiļu skaita pieaugums ir 56 procenti.

Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā un izmaiņas Publisko iepirkumu likumā trīs lasījumos vēl jāpieņem Saeimai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!