Foto: LETA

Ārkārtīgi siltā ziema Latvijas mežsaimniecībā ieviesusi nepatīkamas izmaiņas: ne tikai jācīnās ar egļu mizgrauzi, kura izplatīšanās ātrums pieņem biedējošus apmērus, bet aizvien nav sagaidīts arī sals, kas ļautu pa zemes ceļiem no meža izvest smagākas kravas, nebaidoties no iestigšanas.

Privāto mežu un nozares pārstāvji portālam "Delfi" stāsta, ko siltais laiks pašreiz nozīmē mežā strādājošiem, kādu ietekmi tas atstāj uz tirgu, kā arī, ko no mežsaimniecības gaidīt 2020. gadā.

Iebraukt iekšā, netikt ārā

Kā sarunā ar "Delfi" stāsta Mārtiņš, kurš Saldus novada Kursīšu pagastā strādā privātā mežsaimniecībā par zāģeri, pēdējā nedēļā nelielā dažu cilvēku brigāde, kas ierasti dodas apstrādāt īpašnieka 100 hektārus lielās meža zemes platības, uz darbu tā arī nav devusies.

Viņš iezīmē praktiskās problēmas, kas pašlaik uztrauc mežā strādājošos: "Iepriekš jau mēģināja strādāt šādā siltākā laikā, taču pie nelielām kravām, ko var izvest vienas dienas laikā, salīdzinoši mazam meža īpašniekam tas kļūst pārāk riskanti. Šādā gadījumā ceļa pakošana, kad izbraukātās rises piepilda ar zariem, var prasīt neproporcionāli lielu darba resursu. Turklāt tas ne vienmēr dod cerēto rezultātu. Nemaz nerunājot par situāciju, kad traktortehnika, ar kuru izved kokus, iestieg – to tā vienkārši ar džipu izvilkt nevar," stāsta Mārtiņš. Viņš gaida, kad pienāks sals, vismaz uz vairākām diennaktīm, un tad uzreiz ceļu piebrauks – tas ir, pa to brauc ar smago tehniku, tādējādi pieblīvējot ledus sasaluma kārtu un aizkavējot ātrāku atkušanu, tā sagatavojoties siltākam laikam un sasalušās zemes atkušanai.

Atšķirībā no fiziskās personas īpašuma, pie kuras strādā Mārtiņš, viens no lielākajiem privātā meža īpašniekiem Latvijā – Zviedrijas koncerns "Sodra" – apsaimnieko pavisam cita lieluma platību – 100 tūkstošus hektāru meža zemes.

Tā meitasuzņēmuma "Sodra Latvia" izpilddirektors Larss Georgs Hedlunds portālam "Delfi" raksturoja ikdienas apstākļus, kurus siltā ziema nesusi šāda mēroga uzņēmumam: "Galvenā problēma ir transporta ceļi, kas ļautu tikt līdz citiem uzņēmumiem un ostai. Koku transportēšana uzreiz pēc meža darbiem notiek pa grants ceļiem, kas tagad smagajām kravas automašīnām ir neiespējami!"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!