Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Skaistumkopšanas saloni pielāgojušies jaunajām prasībām un darbu šodien sākuši, taču salonu īpašnieki atzīst, ka ievērot visas drošības prasības ievērot nav viegli. Pakalpojumu cenas daudzos salonos ierobežojumu dēļ palielinātas, stāsta portāla "Delfi" aptaujātie salonu īpašnieki.

Pēc 12 nedēļu pilnīgas dīkstāves "Kolonnas" 16 saloni 1. martā ir atsākuši darbību saskaņā ar visiem noteikumiem drošai pakalpojumu sniegšanai, stāsta SIA "Reho" valdes priekšsēdētājs Jānis Lasmanis, kurš norāda, ka, tā kā Ekonomikas ministrija jau savlaicīgi nozarei deva iespēju iepazīties ar jaunā regulējuma priekšlikumu, kompānijai bija iespēja laicīgi sagatavoties.

"Protams, izaicinājumu ir daudz - visas prasības nodrošināt nav viegli, tomēr Covid-19 ir mūsu, sabiedrības, kopēji risināma problēma," saka Lasmanis.

"Kolonnas" speciālisti pakalpojumu sniedz tikai pēc pieraksta – gan online, gan telefoniski, tāpat ievēro laika distanci starp klientiem, fizisko piecu metru distanci.

"Labu vēdināšanu un ventilāciju nodrošina mūsu partneri - tirdzniecības centri, tur mums bažu nav. Mēram temperatūru klientiem. Nagu kopšanas pakalpojumā starp klientu un meistaru ir organiskais stikls," informē Lasmanis.

"Uzņēmums arī pats kontrolēs masku lietošanu, un, apzinoties situācijas nopietnību, esam veikuši vēl papildus skaidrojošu darbu arī savā kolektīvā, lai veicinātu, ka visi darbinieki un klienti ievēro masku lietošanas prasību," norāda Lasmanis.

Arī "Hairriga" salonā tirdzniecības centrā "Olimpia" 1. martā darbu atsākuši 4 frizieri un manikīrs, norāda uzņēmuma pārstāvji. Klienti tiek pieņemti pēc iepriekšēja pieraksta, ko iespējams veikt uzņēmuma mājaslapā. "Strādāsim, ļoti stingri ievērojot visas epidemioloģiskās prasības (temperatūras mērīšanu klientiem, lietojam FFP2 respiratorus bez vārsta, klienti savstarpēji nesatiekas," norāda uzņēmumā.

Var uzturēties vairāki

Skaistumkopšanas salons "Skaistuma bārs" darbu atsācis nagu kopšanas speciālists - podologs un frizieri, stāsta "Skaistuma bārs" īpašniece, friziere Maija Kesmina, kura norāda, ka lielākie izaicinājumi bija neziņa par jaunajiem ierobežojumiem, kā tos realizēt dzīvē, lai maksimāli darbotos pieļaujamo meistaru skaits. Tā kā salons ir netradicionāli liels, tad pašreizējie noteikumi atļauj telpā uzturēties septiņiem klientiem, norāda Kesmina.

Kabineti, kuros darbība pašlaik nenotiek, tiek pārkārtoti, lai tajos darbotos frizieri. Lielajā darba telpā starp darbavietām tiek ievēroti 5 m, un izvietotas aizsargbarjeras. Salons par to cenšas maksimāli piedomāt, jo ļoti liela nozīme ir klientu loģistikai - lai neveidojas nevajadzīgas cilvēku pulcēšanās.

"Cilvēki jau ir pieraduši pie ierobežojumiem un ir saprotoši, tāpat kā mēs, un cenšamies maksimāli ievērot epidemioloģisko situāciju salonā," saka Kesmina.

Viņa gan pauž sarūgtinājumu, ka jau no pavasara nākas saskarties ar to, ka par ierobežojumiem uzzina pāris dienas pirms darba sākšanas/beigšanas, un tas rada lielu stresu un neziņu gan salona darbiniekiem, gan klientiem.

Dīkstāves laikā salons aktīvi strādājis pie e-veikala attīstības un centās aktīvāk komunicēt ar klientiem gan "Instagram", gan "Facebook", radot iedvesmojošus rakstus.

Visgrūtāk - strādāt cimdos

"Lai sāktu darbu, sastādījām darbu plānu un punktu pa punktam realizējam jauno prasību izpildi. Plānošana ievieš mieru un skaidrību," stāsta Valmieras skaistuma salona "Dīva" vadītāja Evita Strādere, kura secinājusi, ka lielākais izaicinājums ir pierakstu laika plānošana, ņemot vērā obligātās 20-30 minūšu pauzes dezinfekcijai un vēdināšanai.

Tāpat, pēc viņas teiktā, neiedomājama izpildē šķiet noteiktā prasība frizieriem visu pakalpojuma laiku strādāt cimdos. "Ceru, ka šo prasību atsauks, jo acīmredzami to noteikuši cilvēki, kuri nepārzina frizieru darba specifiku, precīzāk, cimdu saskari ar sausiem matiem. Praktiski tas var izpausties kā matu plēšana klientam. Grūti iedomāties frizūras kvalitāti," uzsver Strādere.

Ņemot vērā noteiktos platību ierobežojumus, salons darbu ierastajā veidā atsākt nevar. No 5 frizieru darba vietām atļauts strādāt tikai diviem friziermeistariem, bet no 2 manikīriem strādās viens. Salona estētisko procedūru meistariem jāturpina dīkstāve.

"Ja runājam par dižķibeles ietekmi uz salona darbību, negribu gausties un žēloties. Regulāri sazinājāmies savā starpā ar meistariem, uzjokojām. Paldies valdībai par piešķirtajiem pabalstiem, tas patiesi iepriecināja un atviegloja spriedzi par maksājumiem. Meistari šo laiku baudīja, esot kopā ar savām ģimenēm un bērniem, ejot dabā un baudot šī gada burvīgo ziemu, lasot grāmatas un nedarot neko, kas citādi diez vai izdotos," pozitīva ir Strādere.

Cenas aug

Salonu īpašnieki atzīst, ka pakalpojumu cenas ierobežojumu dēļ nākas paaugstināt, jo klientu skaits ir būtiski sarucis, kā arī jāiegādājas papildu drošības līdzekļus.

"Diemžēl, cenas augs, jo palielinās izmaksas gan visu palīgrīku, gan palīgierīces uzstādīšanai, gan materiālu cenām," lēš Kesmina.

Arī "Hairriga" pārstāvji ziņo, ka "valstī noteikto ierobežojumu dēļ esam spiesti nedaudz paaugstināt vīriešu un sieviešu matu griezuma cenu. Citām procedūrām cenas nav mainījušās."

Savukārt "Kolonnas" tīklā, neraugoties uz papildu investīcijām, pakalpojuma cena nemainās. "Investori, paralēli valsts sniegtajam atbalstam iegulda biznesā, lai nozare un uzņēmums izdzīvotu un spētu turpināt darbu pēcCovid apstākļos," norāda SIA "Reho" valdes priekšsēdētājs.

Viņš gan atzīst, ka jauno nosacījumu izpilde prasa lielus papildus finanšu resursus, bet ieņēmumus uzņēmums prognozē aptuveni 35% no iepriekšējiem, ņemot vērā, cik klientus būs iespējams apkalpot jaunajos apstākļos. Šobrīd joprojām ir aizliegums lielai pakalpojumu grupai (kosmetologi, masieri, ķermeņa kopšanas procedūras), tāpat vairākkārt samazināsies intensitāte – klientu skaits, ko iespējams apkalpot stundas laikā.

"Brīdinām klientus par iespējamu cenu celšanu, jo meistars savā darba dienā uz obligāto paužu rēķina zaudē laiku un iespēju apkalpot vismaz 2-3 klientus. Tāpat meistari zaudē parasto darba dienu skaitu mēnesī un, loģiski, viņiem nav iespējas nopelnīt. Ir meistari, kuriem dīkstāves pabalsts pat ir izdevīgāks nekā iziešana darbā šādā režīmā. Arī likumā noteiktās prasības prasa papildus izdevumus," norāda arī Strādere.

Arī vairāki citi saloni "Facebook" ziņo par cenu paaugstināšanu.

Jau ziņots, ka pagājušajā nedēļā valdība atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) priekšlikumu no 1. martā atsākt darbu trīs skaistumkopšanas jomām – manikīra, pedikīra/podologa pakalpojumu sniedzējiem un frizieriem.

EM izstrādāja un ceturtdien, 18. februārī, prezentēja trīs variantus nozares darbības atsākšanai, un kā kompromisa variants tika izvēlēts piesardzīgākais no trim EM izstrādātajiem variantiem, kas ļauj 1. martā atsākt darbu trīs jomām – manikīra, pedikīra pakalpojumu sniedzējiem un frizieriem.

Nozarei noteikti pamatprincipi drošai pakalpojumu sniegšanai:

Klientu apkalpošanas organizēšana notiks:

  • Tikai pēc iepriekšēja pieraksta

  • Pieraksta sistēma (klienta vārds, uzvārds, tālrunis, pakalpojuma uzsākšanas un pabeigšanas laiks, kā arī meistars, kurš sniedza pakalpojumu, ja meistari ir vairāki) tiek uzglabāta 30 dienas un atbilstoši personas datu apstrādes principiem, lai informāciju nepieciešamības gadījumā varētu nodot SPKC

  • Pakalpojumu sniegšana tiek organizēta tā, lai klienti savstarpēji nesatiktos vai nepārklātos

  • Intervāls starp pakalpojumu sniegšanu – ne mazāk kā 20 min

  • Klients drīkst atrasties pakalpojuma sniedzēja telpās tikai pakalpojuma saņemšanas laikā

  • Klients saņemt pakalpojumu ierodas 1, izņemot personas, kurām nepieciešama asistenta palīdzība vai bērnus līdz 12 g., ar kuriem var būt kopā 1 pilngadīga persona

  • 1 dienā klients pie pakalpojumu sniedzēja drīkst saņemt 1 pakalpojumu

  • Nedrīkst apkalpot klientu bez medicīniskās sejas maskas, kas tiek mainīta katras 2 stundas, vai FPP-2/FPP-3 respiratora

  • Tiek veikta klienta temperatūras bezkontakta mērīšana.

Distance pakalpojuma sniegšanas laikā:

  • Minimāla platība – 25 m2 uz vienu klientu

  • Gadījumos, ja telpa ir mazāka par 25 m2, procedūras telpā var atrasties tikai viens apmeklētājs

  • Telpā virs 25 m2 uz vienu klientu, drīkst apkalpot klientus, ierīkojot papildus barjeru starp darbavietām (piem. aizsargstikls)

  • Visur, kur iespējams tiek ievērota 2 m distance starp personām

  • Ja nav iespējama 2 m distances ievērošana, darbavieta tiek aprīkota ar aizsargbarjeru starp pakalpojumu sniedzēju un klientu, piem. nagu kopšanas pakalpojumiem

  • Individuālo aizsardzības līdzekļu lietošana pakalpojumu sniedzējam

  • Pakalpojums tiek sniegts izmantojot vienreizējos cimdus

  • Pakalpojums tiek sniegts tikai ar FFP-2/FFP-3 respiratoru bez vārsta

  • Vizieri un aizsargbrilles ir ieteicami, bet var tikt izmantoti tikai kā papildus līdzekļi

  • Dezinfekcijas līdzekļu lietošana (rokām un virsmām) – kas satur vismaz 70% etanola

  • Tīrīšana ar dezinfekcijas līdzekļiem pirms salona atvēršanas (durvju rokturi, grīdas, virsmas, kontakta virsmas)

  • Antiseptiska roku apstrāde pie ieejas

  • Dezinfekcijas līdzekļu izmantošana pēc katra klienta.

Pakalpojumu sniedzēju uzraudzību veiks Veselības inspekcija sadarbībā ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru, Valsts policiju un pašvaldību policiju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!