Foto: EPA/LETA
Satiksmes ministrija (SM) šajās dienās ir saņēmusi Īrijas zemo cenu aviokompānijas „Ryanair” vēstuli, kurā kompānija pauž vēlmi ieviest papildu maršrutus lidojumiem no Rīgas, atjaunot diskusiju par iespējamu lidsabiedrības bāzes izveidi lidostā „Rīga” un līguma nosacījumu izmaiņām, portālu „Delfi” informēja SM valsts sekretārs Anrijs Matīss.

Vēstulē, pēc Matīsa teiktā, neesot teikts par „Ryanair” vēlmi pārņemt Latvijas nacionālās aviokompānijas „airBaltic” maršrutus gadījumā, ja tā tos nespētu apkalpot. Tomēr īru aviokompānija vēstulē norādījusi uz iespējamajām „airBaltic” finansiālajām grūtībām, atzina SM pārstāvis. Jautāts, kādā kontekstā tas minēts, Matīss atbildēja izvairīgi, sakot, ka negribētu to saistīt ar „Ryanair” attīstības piedāvājumu par papildu maršrutiem. „Ryanair”, lūgta komentēt šo informāciju, īsā atbildē portālam „Delfi” vien norādīja, ka kompānijas politika ir nekad nekomentēt jokus vai spekulācijas.

Matīss norādīja, ka viena kompānija nemaz nevarot pārņemt otras maršrutus - to fiziski un juridiski nemaz nevarot izdarīt. Turklāt SM kā „airBaltic” valsts kapitāldaļu turētāja ir ieinteresēta „airBaltic” attīstībā, arī lai Latvijā ienāktu un attīstītos citas lidsabiedrības un lai tādejādi palielinātos lidostā apkalpoto pasažieru skaits. Matīss arī atturējās “Ryanair” piedāvājumu saistīt ar negācijām ap „airBaltic”.

Matīss atzina, ka „Ryanair” nav starp tām kompānijām, no kurām bieži tiek saņemtas vēstules ar piedāvājumiem. Īru aviokompānijas piedāvājums gan ir uz vienas lapas, un nopietni attīstības piedāvājumi parasti ir daudz apjomīgāki, noteica Matīss, gan norādot, ka ministrija vienalga vērtē īru kompānijas priekšlikumus. SM cer, ka cita starpā izdosies mainīt „Ryanair” ar lidostu pirms dažiem gadiem slēgtā līguma nosacījumus tā, lai „šis līgums būtu adekvātāks”.

Iepriekš avots SM portālam „Delfi” paziņoja, ka SM saņemtajā vēstulē „Ryanair” "vēlējuma formā" piedāvājusies pārņemt "airBaltic" maršrutus, ja Latvijas nacionālajai aviokompānijai ir grūtības tos apkalpot. SM avots gan uzskatīja, ka "Ryanair" izteiktais piedāvājums nav nopietns, tas vairāk ir "sabiedrisko attiecību gājiens", kas sekojis pēc izteikumiem Latvijas publiskajā telpā par "airBaltic" finansiālajām grūtībām.

„Ryanair” ienāca Latvijā 2004.gadā - laikā, kad SM kūrēja Ainārs Šlesers (LPP/LC). Parakstītais līgums ar „Ryanair” bija slepens, bet vēlāk kļuva zināms, ka šis līgums ir pretimnākošs īru aviokompānijai, jo paredzēja dāsnas lidostas nodevu atlaides. 2006.gadā īru aviokompānija izteica ieceri lidostā „Rīga” izveidot „Ryanair” bāzi. Taču dažus gadus vēlāk kompānija paziņoja, ka tā savu pirmo bāzi Centrāleiropā atvērs Lietuvas pilsētā Kauņā. Tas Latvijā raisīja diskusijas, vai tas apliecina „Ryanair” atteikšanos no plāniem būvēt šādu bāzi Rīgā.

Virmoja viedoklis, ka vējā palaistas investīcijas, bet Šlesers īpašā paziņojumā vainoja Konkurences padomi, ka tā “izmisīgi cīnījās”, lai atceltu aviokompānijām noteiktās apjomu atlaides, un tādēļ „Ryanair” izlēma bāzi veidot Kauņā. Citās domās bija toreizējais satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK), kurš tobrīd netieši norādīja, ka ne visas investīcijas Latvijai ir nepieciešamas.

„Šobrīd nav tāda situācija, ka mums par jebkādu cenu un dažādām atlaidēm, piemaksām būtu jāmeklē kādi speciāli nosacījumi, lai šādas kompānijas ienāktu,” toreiz Latvijas Televīzijai norādīja Gerhards. Šleseram pretējā nometne pauda veidoli, ka „Ryanair” ir Latvijai nedraudzīga un pārāk agresīva uzņēmējdarbības politika. „Ryanair” gan vēlāk paziņoja, ka plānus par bāzes izveidi lidostā „Rīga” nav atmetusi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!