Foto: Publicitātes attēli

Reaģējot uz Eiropas Komisijas paustajām bažām un ažiotāžu ap AS "Pasažieru vilciens" (PV) vadības maiņu, spāņu uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) trešdien izplatītā paziņojumā uzsver, ka neskatoties uz dažādiem mēģinājumiem atcelt vērienīgo vilcienu piegādes līgumu uzņēmums ir apņēmības pilns īstenot tam uzticētos darbus, portālu "Delfi" informēja CAF pārstāvji.

Kopš PV atzina CAF par vilcienupiegādes konkursa uzvarētāju, ir bijuši dažādi mēģinājumi mainīt iepirkumaprocedūras rezultātus, lai atceltu lēmumu par tiesībām noslēgt līgumu. Bijuši mēģinājumipārtraukt iepirkuma procedūru un sākt jaunu iepirkumu, kā arī aizkavēt līgumanoslēgšanu, lai nebūtu iespējams izpildīt piegādes grafiku, kā arī vispārnepieļaut līguma noslēgšanu, norāda CAF.

Jau ziņots, ka par vērienīgovilcienu piegādes līgumu bažas iepriekš paudusi gan Finanšu ministrija, ganEiropas Komisija norādot uz veiktajām līguma izmaiņām, kuru rezultātā projektamvar liegt Kohēzijas fonda finansējumu. Šīs nedēļas sākumā arī pilnībātika nomainīta "Pasažieru vilciens" vadība.

CAF paziņojumā atgādina,ka gan Iepirkumu uzraudzības birojs, gan tiesa noraidīja līdz šim izskatītospieteikumus kā nepamatotus. Tāpēc, līdz ar tiesas saņemto atļauju slēgt līgumuun līguma noslēgšanu, iepirkuma procedūra ir pabeigta, un ir uzsākts sekmīgsdarbs pie līguma izpildes.

Pagājušajā nedēļā CAFpārstāvji tikās ar Satiksmes ministru Aivi Roni, ministrijas un PV pārstāvjiem,lai sniegtu informāciju par sekmīgi uzsāktajiem darbiem līguma izpildē, laipiegādātu vilcienus saskaņā ar piegādes grafiku un jau 2014.gada vidū Rīgā būtupieejami pirmie jaunie vilcieni. Tikšanās notika pēc CAF iniciatīvas, nosūtotvēstuli finanšu un satiksmes ministriem. CAF pieprasīja tikšanos, lai saņemtu skaidrojumupar pēdējo nedēļu laikā medijos izplatīto informāciju attiecībā uz līgumu.

Uzņēmums uzsver, ka iesniedzot100% tehniskajām prasībām atbilstošu piedāvājumu, kas nepārsniedz iepirkumamparedzēto summu, noslēgtais līgums atspoguļo veiksmīgu pušu sarunu rezultātu.Atbildīgās amatpersonas jau iepriekš skaidri noteica un apstiprināja iepirkumamparedzēto summu, tādejādi šobrīd ir nekorekti vērtēt CAF vilcienus kā dārgus,jo CAF piedāvājums jauno vilcienu piegādē ļauj ietaupīt jau 3,6 miljonus eiro (2,5miljoni latu) no iepirkumam paredzētās summas. Turklāt jaunie vilcieni Latvijasnodokļu maksātājiem un PV ļaus ietaupīt 109,6 miljonus eiro (77,06 miljonuslatu) vilcienu apkopei nākamo 30 gadu laikā, jo CAF piedāvājums ir par 3,65miljoniem eiro (2,56 miljoniem latu) gadā lētāks nekā vilcienu uzturēšanasizmaksas pašlaik, teikts CAF paziņojumā.

Papildus PV tiksnodrošināta ar jaunu depo un jaunām vilcienu apkopes iekārtām. Jaunie vilcienibūs arī drošāki, ērtāki un ar lielāku energoefektivitāti nekā pašreizējievilcieni, ļaujot ietaupīt līdz pat 25% no patērējamajiem energoresursiem, solaCAF.

CAF arī apliecina savuapņemšanos turpināt un attīstīt sadarbību ar Latvijas vilcienu ražotni, jaunovilcienu ražošanas procesā kā apakšuzņēmēju iesaistot AS "Rīgas Vagonbūvesrūpnīcu" (RVR) un nodrošinot, ka jaunie vilcieni lielākoties tiks ražotiLatvijā. CAF nodrošinās tiešas investīcijas Latvijā, iespēju valstī atjaunotvilcienu ražošanas nozari, jaunas darba vietas, tehnoloģiju nodošanu unattiecīgu licences izsniegšanu, kas ļaus RVR ražot jaunus vilcienus PVvajadzībām un turpināt uzņēmējdarbību citu līgumu izpildē. CAF nodrošinās arī RVRiespēju ražot un pārdot savus vilcienus NVS valstīs, tādejādi nodrošinotvilcienu ražošanas industrijai augstvērtīgas tehnoloģiskās iespējas, teikts kompānijaspaziņojumā.

Jau ziņots, ka Eiropas Komisija (EK) nav mierā ar "Pasažieru vilciens" veiktajām izmaiņām vērienīgajā vilcienu iepirkuma konkursa līgumā un šonedēļ atbildīgajām Latvijas institūcijām nosūtījusi jau gana nopietnu brīdinājumu, liecina portāla "Delfi" rīcībā esošā informācija.

EK vēstulē uzsvērts, ka turpinot īstenot pašlaik parakstīto līgumu valsts iestādes ne tikai pārkāps ES publisko iepirkumu noteikumus, bet EK arī var izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas nozīmētu, ka Latvijas pusei pašai nāktos segt 100 miljonus latu, kurus iepirkumā plānots saņemt no Kohēzijas fonda. Kopēja vilcienu iepirkums plānots 600 miljonu eiro (apmēram 430 miljoni latu) vērtībā.

Vēstulē EK valsts iestādes aicinājusi nekavējoties izskatīt situācijas alternatīvas un pieņemt nepieciešamos lēmumus. Lai gan plašāk tālākā rīcība neesot izklāstīta, pastāv bažas, ka EK pārliecināt būs ļoti grūti un no komisijas puses var sekot vēl nopietnāka rīcība pret Latviju.

"Pasažieru vilciens" aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!