Foto: Publicitātes foto

Pieaugošā inflācija un neskaidrība par potenciālajām izmaksām dara piesardzīgas ne vien mājsaimniecības, bet arī uzņēmējus, tostarp vairāk pieprasīti ir nelieli un energoefektīvi biroji, izriet no nekustamā īpašuma kompānijas "Latio" komercplatību tirgus šā gada pirmā pusgada pārskata.

Ražošanas telpu nomas maksa un pārdošanas cena piedzīvojušas nelielu pieaugumu, jo tirgū ir ļoti maz šādu objektu – īpaši reģionos. Arī tirdzniecības telpu segmentā jūtama potenciālo nomnieku vēlme meklēt kompaktākas telpas, ko sekmē e-komercijas iespējas.

Kā norāda "Latio" tirgus analītiķe Ksenija Ijevleva, Latvijā 2021. gadā uzņēmos ir investēts vismazāk starp Baltijas valstīm. "Latvijā investēti vien 17 milj. eiro, Lietuvā tie bija 61 milj. eiro, bet Igaunijā – 60 milj. eiro. Turklāt šī plaisa var pieaugt, jo kaimiņvalstīs investīciju piesaiste bija ar pozitīvu tendenci, bet Latvijā tā uzrāda negatīvu dinamiku. Tas cita starpā parāda arī investoru attieksmi pret Latvijas biznesu, ko šobrīd redzam lēnākā uzņēmējdarbības attīstībā un līdz ar to arī mazākā aktivitātē komerctelpu segmentā," viņa komentē

2022. gadā jauno biroju telpu piedāvājums ir augstākais pēdējā desmitgadē – attiecībā pret pērnā gada biroju kopējo platību audzis par ~ 23% jeb 400 tūkst. m2, nomas maksas un pārdošanas cena nav būtiski mainījušās. Piemēram, A klases biroju nomas maksa tāpat kā pērn ir no 14 līdz 17 eiro/m2, bet pārdošanas cena no 2500 līdz 3500 eiro/m2.

Darbs attālināti un hibrīda režīmā joprojām ir aktuāls daudzos uzņēmumos un samazina cilvēku skaitu birojos. Inflācijas un pieaugošo izmaksu dēļ arī darbinieki nesteidzas atgriezties birojos. Vienlaikus uzņēmumi apzinās, ka darbs klātienē var veicināt sadarbību. Meklējot kompromisu, pieprasītākas kļūst nelielas biroju telpas, ko nepieciešamības gadījumā viegli transformēt dažādiem mērķiem, nodrošinot iespēju rīkot gan lielākas tikšanās, gan slēgtā telpā uzņemt klientus.

Nomnieki meklē nelielas platības, kvalitatīvus A un B klases birojus, kas nepārsniegtu 100 m2. Būtiska ir ēkas energoefektivitāte, arī stāvvietu pieejamība, apraksta "Latio" tirgus analītiķe Rūta Roze, skaidrojot, ka šādu telpu piedāvājums ir ierobežots. "Iespējams, tas sekmējis jaunu tendenci, kas šobrīd vēl nav ļoti izteikta, taču, pienākot apkures sezonai, varētu tāda kļūt – redzam uzņēmumus, kas atkal pilnībā pāriet strādāt attālināti, bet iknedēļas sapulcēm un saliedēšanas pasākumiem izmanto koplietošanas birojus vai kafejnīcas."

Digitalizācija, demogrāfijas pieaugums un deglobalizācija ir veicinājušas rūpniecības izaugsmi visā pasaulē. Arī bažas par ģeopolitisko drošību un pastāvīga globālo piegādes ķēžu nestabilitāte pēdējos gados veicina lielāku iekšzemes ražošanas paplašināšanos. Šīs tendences redzamas arī Latvijas tirgū.

"Lai gan industriālo telpu piedāvājums 2022. gadā ir audzis par ~ 20%, tas joprojām ir nepietiekams, un tirgū patlaban ir maz cenai un mūsdienu prasībām atbilstošu ražošanas objektu. Tāpēc Rīgā un Pierīgā šādiem īpašumiem pēdējos 12 mēnešus saglabājās stabils pieprasījums gan nomai, gan iegādei. Tas veicinājis arī nelielu cenu pieaugumu – 2021. gadā šādu A klases telpu nomas maksa bija 4 līdz 5 eiro/m2, telpas pārdotas par 650 līdz 850 eiro/m2, bet 2022. gadā attiecīgi 5 līdz 6 eiro/m2 un 850 līdz pat1000 eiro/m2. Vienlaikus redzam, ka šobrīd dažādās attīstības fāzēs ir vismaz 17 vērā ņemami industriālo telpu projekti, kas tuvākajos gados paplašinās piedāvājumu un vienlaikus ieviesīs tirgū atkal jaunas korekcijas," akcentē Roze.

Savukārt mazumtirdzniecības jomā jaunu telpu piedāvājums ir mazākais kopš 2018. gada (pieaugums ir vien par ~2%). Arī šajā segmentā redzama tendence, ka potenciālie nomnieki meklē nelielas telpas, turklāt nevēlas tajās veikt papildu ieguldījumus. Tāpat tiek vērtēti arī nomas noteikumi, priekšroku dodot telpām, kas nodrošina zemākās izmaksas vai ir skaidri zināms enerģijas piegādātājs un tā prasītās cenas.

"Redzama uzņēmēju vēlme iespēju robežās samazināt izmaksas. Piemēram, pandēmija daudziem iedzīvotājiem lika mainīt savus paradumus, iepērkoties attālināti, tāpēc mazie zīmoli izvēlas nelielas telpas, biežāk aprobējot elektroniskos pārdošanas kanālus. Ekonomēt elektroenerģiju sākuši arī lielie tirdzniecības centri, samazinot kondensēšanas sistēmu jaudu, apgaismojumu koplietošanas telpās un dažreiz arī izkārtnēs. Tikko tirdzniecības centru "Akropole" pārstāvji informējuši, ka plāno saīsināt darba laiku," analizē R. Roze, norādot, ka arī šajā ziemā mazumtirdzniecības segmentam, diemžēl, var nākties saskarties ar jaunām grūtībām, lai gan daži tikko tikai spējuši lēnām atkopties no pandēmijas sekām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!