Foto: PantherMedia/Scanpix
Jaunu daudzsološu "start – up" uzņēmumu īpašniekiem ilgas darba stundas ir panesamas un saprotamas – tās ir ieguldījums nākotnes peļņā. Taču tas, kas motivē uzņēmuma īpašnieku ne vienmēr interesē arī darbiniekus, un tā vietā, lai stāstītu komandai par uzņēmuma vērtības kāpumu un nākotnes naudas kaudzēm, viņus var motivēt ar Pozitīvas ietekmes iespēju, uzskata Hārvardas Biznesa skolas profesore Rosabeta Mosa Kantera.

Nauda ne vienmēr ir pietiekama motivācija, tā pat var kļūt par kaitinošu faktoru, ja kompensācija ir neadekvāta, un tā var ātri zaudēt savu pievilcību un nespēs nodrošināt ilgtermiņa labus rezultātus no darbiniekiem, Kanteru citē "Business Insider". Visbiežāk darbinieki ir laimīgi organizācijās, kurām ir "misija, un darbinieki jūt, ka spēj pozitīvi ietekmēt sociālos procesus.

Ja darbinieks strādā pie kaut kā svarīga un nozīmīga, viņš būs daudz vairāk motivēts nākt uz darbu un daudz lojālāks komandai un organizācijas misija, norāda Kantera. Patiesas motivācijas stūrakmeņi ir meistarība, piederība un nozīme.


Meistarība

Foto: Publicitātes attēli

Kantera uzskata, ka vadītājam jādod saviem darbiniekiem iespēja "attīstīt prasmes" un kļūt par sava darba izciliem speciālistiem. Darbinieki lepojas ar jauniegūtam zināšanām un prasmēm, tāpēc viņiem jāļauj mācīties, iegūt jaunas prasmes ar atbilstošiem resursiem. Pat šķietami visvienmuļākajos rutīnas darbos, kur cilvēkiem uzdod risināt sarežģītas problēmas, ar atbilstošu pieeju, resursiem un atbalstu, viņi var darīt lietas ātrāk, gudrāk un labāk, norāda Kantera.

Piederība

Foto: Publicitātes foto

Piederību nevajadzētu jaukt ar ekskluzivitāti un "slēgto klubiņu" – vadītāja uzdevums panākt, lai uzņēmumā katrs jūtas vajadzīgs un laipni gaidīts. Taču vadītājam arī jāizveido draudzīga vide, atmosfēru, kurā darbinieki no dažādām nodaļām un departamentiem komunicē un sadarbojas. "Veidojiet kopienu, godinot individualitāti," iesaka Kantera.

Kopienas solidaritāte veidojas, ļaujot katram darbiniekam pilnībā parādīt savu personību, kas nozīmē iet soli tālāk par formālu virspusēju pieeju, apjautājot darbiniekus par viņu hobijiem un to, kas viņiem rūp ārpus darba. Vadītājam jāiedrošina darbinieki "ienest" savas ārpusdarba intereses uzņēmumā, ļaut regulāri satikt citus cilvēkus organizācijā, lai darbinieki labāk iepazītu viens otru.

Nozīme

Foto: PantherMedia/Scanpix

Jūsu darbinieki būs motivēti tikai, ja viņu uzdevumiem būs nozīmē kādā plašākā kontekstā. Ja darbinieks apzinās, ka viņa loma uzņēmumā ir svarīga un viņa darbs nepieciešams, viņš sapratīs, ka ir vajadzīgs un ar lielāku atbildību pieies saviem uzdevumiem. Kantera iesaka atkārtot un uzsvērt lielu kopīgu mērķi, un uzvērt arī katra darbinieka ieguldījuma pozitīvu efektu. Skaidrība, kā radītais produkts vai pakalpojums palīdz uzlabot pasauli, ir kā vadlīnijas darbinieku prioritātēm, lēmumiem un rīcībai katrā konkrētā gadījumā, pildot savus pienākumus.

Ikdienas diskusijās izskanējuši atgādinājumi par misiju un mērķi var padarīt pat visvienmuļāko darbiņu par svarīgu "skrūvīti" lielākā kopīgā uzdevumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!