Foto: LETA

Valsts darba inspekcijas (VDI) direktors Renārs Lūsis aicina Covid-19 izraisīto ekonomisko grūtību laikā darba devējus izvērtēt, vai darbinieka atlaišana tiešām ir vienīgā opcija un vai nav iespējams ar darba ņēmēju vienoties par dīkstāves pabalstu vai atvaļinājuma piešķiršanu.

Lūsis otrdien žurnālistiem pastāstīja, ka saistībā ar Covid-19 izplatību izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā pagājušajā nedēļā ir dubultojoties inspekcijā saņemto zvanu skaits. Pārsvarā cilvēki zvanot, lai gūtu atbildes par darba līguma uzteikumiem un savām tiesībām saistībā ar atlaišanu no darba.

Pašreizējos apstākļos būtiski ir "gan vienai, gan otrai pusei saglabāt cieņu un sapratni", saspringto situāciju uzņēmējdarbībā un darba attiecībās komentēja inspekcijas direktors.

Lūsis pastāstīja, ka VDI ir divkāršojusi konsultatīvā tālruņa līniju skaitu un šim darbam piesaistījusi trīs reizes vairāk darbinieku. Ņemot vērā pieaugošo noslogojumu, VDI ir vienojusies ar sakaru operatoru "Bite", lai atvērtu vēl četras konsultatīvās līnijas.

Arī Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA) būtiski pieaudzis kontaktu centru noslogojums. Kā klāstīja aģentūras direktore Inese Šmitiņa, patlaban VSAA zvanu centrs vidēji saņem 1500 zvanus dienā, un to apkalpošanai ir kopumā 10 telefona līnijas.

Visbiežāk tālruni iedzīvotāji izmantotu, lai kliedētu bažas un saņemtu informāciju par elektroniskajiem pakalpojumiem, tostarp arī lai gūtu atbildes uz jautājumiem par turpmākajiem aģentūras sniegtajiem pakalpojumiem un pārliecinātos, vai līdz šim sniegtie pakalpojumi tiks nodrošināti arī turpmāk.

Šmitiņa norādīja, ka "cilvēki dod priekšroku elektroniskajiem pakalpojumiem", tomēr joprojām no plkst.8.30 līdz plkst.17 ir iespējams atstāt papīra formas iesniegumus tam speciāli izveidotās iestāžu kastītēs.

Sadzirdētas esot arī bažas no pensionāru puses, kurus satrauc, vai pensijas turpinās izsūtīt pa pastu. VSAA direktore informēja, ka martā visas pensijas tika piegādātas.

Jau ziņots, ka Covid-19 izplatības ierobežojošo pasākumu dēļ, VDI ir pieaudzis konsultāciju skaits, jo visbiežāk darba devēji interesējas par kārtību, kādā savus darbiniekus palaist piespiedu atvaļinājumā.

Tāpat arī inspekcija saņem daudz jautājumu par rīcību, kas būtu jāveic darba ņēmējiem vai devējiem, saskaroties ar negodprātīgiem kolēģiem, kuri atgriežas no ārzemēm, bet neievēro divu nedēļu karantīnu.

Arī VSAA ārkārtējās situācijas laikā no 16. marta līdz 14. aprīlim visā Latvijā pārtrauc klientu apkalpošanu klātienē. Atceltas arī konsultācijas pēc iepriekšējā pieraksta visos klientu apkalpošanas centros.

Elektroniski VSAA pakalpojumus var pieprasīt portālā "Latvija.lv", izmantojot "E-iesniegums VSAA pakalpojumiem", iesniegumu brīvā formā, izmantojot "Iesniegums iestādei". Iesniegumus VSAA var nosūtīt arī pa pastu, adresējot jebkurai VSAA nodaļai. Savukārt konsultācijas iespējams saņemt, rakstot "konsultacijas@vsaa.gov.lv" vai zvanot pa tālruni 64507020.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!