Foto: F64

Eiropas Komisija (EK) sagaida no Latvijas puses "pietiekami konkrētus un jau sagatavotus priekšlikumus" par vilcienu iepirkumā neizmantoto Eiropas Savienības (ES) līdzekļu pārdali, informēja EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļas vadītāja Sanita Jemberga.

EK norāda, ka patlaban nav iespējams pateikt, cik laika prasīs sarunas, bet, tā kā laika vairs nav daudz un jebkurš no piedāvātajiem projektiem būtu jāīsteno līdz 2015.gada beigām, EK rēķinās, ka Latvijas puse nāks klajā ar pietiekami konkrētiem un jau sagatavotiem priekšlikumiem.

"Ja Latvijas puse vēlas naudu pārdalīt par labu citiem projektiem, tad tiem jebkurā gadījumā jākalpo tam pašam mērķim kā atceltajam vilcienu iepirkumam - videi un cilvēkiem draudzīgas sabiedriskā transporta sistēmas izveidei, kas mudinātu cilvēkus mazāk izmantot savus privātos auto," norāda EK pārstāvniecība, uzsverot: ņemot vērā, ka jau sākotnēji tikai 22% transporta infrastruktūrā ieguldāmās struktūrfondu naudas Latvijai bija paredzēts atvēlēt dzelzceļam, turklāt šī proporcija jau tā samazinājusies līdz 11%, faktiski tas nozīmē, ka nauda būtu jāpārdala par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.

Kā ziņots, Satiksmes un Finanšu ministriju pārstāvji otrdien, 30.oktobrī, dosies uz Briseli, lai tiktos ar EK Reģionālās politikas direktorāta pārstāvjiem un runātu par iespēju jaunajiem vilcieniem paredzētos, bet neizmantotos ES līdzekļus izmantot citiem mērķiem.

Kā iepriekš informēja Satiksmes ministrijā (SM), sarunu ilgums un skaits šobrīd nav prognozējams, taču "ministrija jau iepriekš norādījusi, ka vienošanās par vilcieniem paredzētā finansējuma pārdali ir jāpanāk pēc iespējas ātrāk".

Jau ziņots, ka valdība 23.oktobrī nolēma dot mandātu Satiksmes un Finanšu ministrijai sarunām ar EK. SM uzskata, ka ES līdzekļi primāri jānovirza dzelzceļa infrastruktūrai, kā arī ceļiem, kas pieved pie dzelzceļa infrastruktūras, lai kravas un pasažieri visvairāk izmantotu dzelzceļu.

SM pārstāvji informēja, ka pēc sarunām ar EK projektus paredzēts izvērtēt koalīcijas darba grupā, kas strādā ar ES struktūrfondu jautājumiem, savukārt pēc tam par tiem būs jālemj valdībai.

Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā AS "Pasažieru vilciens" (PV) izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būtu 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums - 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

Šā gada 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un spāņu uzņēmumu "Construccionesy Auxiliar de Ferrocarriles S.A" nav panākta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!