Foto: F64

Ņemot vērā negācijas ap AS "Pasažieru vilciens" (PV) īstenoto vilcienu iepirkumu, Satiksmes ministrija (SM) pēc tam, kad būs beidzies līguma slēgšanas process ar konkursa uzvarētāju Spānijas "Construction y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF), varētu vērtēt PV vadības atbilstību ieņemamajiem amatiem, portālam "Delfi" atzina SM valsts sekretārs Anrijs Matīss.

Viņš gan norādīja, ka tieši patlaban jautājums par PV vadības atbilstību amatiem nav dienaskārtībā. "Šobrīd ir svarīgi, lai par vilcienu piegādi tiktu noslēgts līgums, kam jāatbilst tiem nosacījumiem, ko izvirzīja valdība," uzsvēra SM valsts sekretārs.

Viņš atgādināja, ka valdība pagājušajā otrdienā ļāva slēgt līgumu ar vilcienu iepirkumā uzvarējušo Spānijas "Construction y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF), ja līgums atbildīs konkursa nosacījumiem un ja tiesa būs lēmusi par labu iepirkuma turpināšanai.

Tiesa pagājušajā trešdienā neapturēja iepirkuma norisi. Līdz ar to pašreiz aktuālākais vilcienu iepirkuma turpināšanai ir, lai līgums starp PV un CAF par vilcienu iegādi atbilstu tiem nosacījumiem, ko izvirzīja valdība.

"Šobrīd nekas vēl nav beidzies. Šobrīd nav tādu plānu, ka kāds varētu tikt atlaists. Tad, kad viss beigsies [un līgums tiks noslēgts], tad arī vērtēsim [..] Nav gājis viegli un ir pamats vērtēt PV vadības atbilstību amatam," teica SM valsts sekretārs.

Viņš atzina, ka PV vadības vērtēšanā būtisks būs arī tas, cik lielā mērā uzņēmums būs nodrošinājis un izpildījis valdības izvirzītās prasības vilcienu iepirkumā. "Ja tās prasības būs izpildītas, tad būs viens stāsts, ja ne – pavisam cits," teica Matīss.

PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds iepriekš skaidroja, ka iepriekšējā līguma versijā bija plānots lielāks avansa apjoms, bet jaunajā, ar valdību saskaņotajā, avanss būs mazāks. Tāpat jaunajā līgumā paredzēta retāka indeksācija nekā iepriekš paredzēts. Šādas izmaiņas nepieciešamas, lai novērstu risku sūdzību iesniegšanai Eiropas Komisijā un Eiropas Savienības līdzfinansējuma zaudēšanu, par ko valdībā iepriekš bija bažas.

Jau vēstīts, ka valdība iepriekš iebilda pret PV iecerēto līgumu ar CAF, jo tas neesot atbildis konkursa prasībām. Pagājušajā nedēļā valdība deva zaļo gaismu līguma slēgšanai ar CAF, ja tiks izpildīti divi nosacījumi. Proti, ja līgumprojekts atbildīs konkursa nolikumā prasītajam galvenokārt attiecībā uz finanšu un avansa jautājumiem, kā arī, ja Administratīvā rajona tiesa neapturēs konkursa norisi. Tas arī nākamajā dienā pēc valdības sēdes nenotika, tiesai lemjot par labu vilcienu iepirkuma turpināšanai. Tiesa, šo tiesas spriedumu 10 dienu laikā ir iespējams pārsūdzēt.

Ņemot vērā, ka valdība vien pagājušajā nedēļā deva "zaļo gaismu" PV līguma slēgšanai ar CAF un abām pusēm nepietika laika, lai vienotos un apstiprinātu vilcienu iegādes līguma gala redakciju, CAF otrdien vēlreiz pagarināja sava piedāvājuma termiņu. Tas pērn beigās, kad valdība vēl mēģināja tikt skaidrībā ar vilcienu iepirkuma nosacījumiem, jau tika pagarināts līdz šai otrdienai, 31.janvārim.

PV konkursā par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu jaunu dīzeļvilcienu iegādi otrajā kārtā pieteikumu iesniedza tikai viens pretendents ‒ CAF, kas arī ir izvēlēts par konkursa uzvarētāju. Konkursa uzvarētājam 30 gadu būs arī jānodrošina jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana. Kopējā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljonus latu), daļu no projekta izmaksām segs Kohēzijas fonda atbalsts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!