Foto: Publicitātes foto

Šveices vilcienu ražotājs "Stadler" uzskata, ka AS "Pasažieru vilciens" (PV) pārkāpis likuma prasības, mainot līguma punktus un noslēdzot to ar spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) bez jaunas iepirkuma procedūras izsludināšanas, tādēļ "Stadler" plāno vērsties tiesā, informēja uzņēmumā.

"Publiskajā telpā izskanējusī ziņa, ka PV līgumā ar CAF veiktas būtiskas izmaiņas salīdzinājumā ar konkursa noteikumiem, kas var radīt negatīvas sekas Latvijas valstij, mums lielu pārsteigumu nerada, jo par iespējamajām sekām esam brīdinājuši jau iepriekš," sacīja uzņēmuma pārstāvji.

"Stadler" skaidro, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma likums ļauj Administratīvā rajona tiesai atzīt par spēkā neesošu šo iepirkuma līgumu, ja tas ir noslēgts, nepiemērojot likumā noteiktās iepirkuma procedūras. Turklāt likums šādās situācijās ļaujot sešu mēnešu laikā pēc iepirkuma līguma noslēgšanas personām, kuras ir ieinteresētas iegūt tiesības noslēgt iepirkuma līgumu, vērsties tiesā.

""Stadler joprojām tiesājas par tiesībām un tādā veidā izrāda savu interesi, tādēļ uzņēmums šobrīd ļoti nopietni apsver iespēju šādu pieteikumu tiesai iesniegt," uzsver uzņēmuma pārstāvji.

Uzņēmumā arī skaidro, ka iespēju apstrīdēt PV līgumu ar CAF neietekmē arī tas, ka vilcienu iepirkums tika veikts pēc vecā iepirkuma likuma, jo pārejas noteikumi nosaka, ka pieteikumu tiesai var iesniegt, ja iepirkuma līgums ir noslēgts pēc 2010.gada 4.septembra. PV līgumu ar CAF noslēdza šī gada 2.aprīlī.

PV vadība gan noraida bažas par iespējamu līgumu punktu neatbilstību sākotnējam variantam un uzsver, ka, sludinot konkursu, bija sajaukti kopā divi līgumi - iepirkuma un uzturēšanas.

Vienlaikus, kā iepriekš norādīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds, nav korekti publiski analizēt līgumu, jo tas starp piegādātāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) - un PV ir savstarpēji konfidenciāls.

"Pats svarīgākais, kas būtu jāsaprot, ir tas, ka, sludinot konkursu, bija sajaukti kopā divi līgumi - un tā ir pateicība pēdiņās iepriekšējais valdei. Tika salikts kopā piegādes līgums un 30 gadu uzturēšanas līgums. Struktūrfondu finansējums jau attiecas tikai uz piegādi. Tā ir būtiska nianse. No Finanšu ministrijas joprojām neesam saņēmusi nekādus objektīvus vērtējumus vai pārmetumus ar korekciju riskiem," uzsver Freivalds.

Viņš arī noraidīja apgalvojumu, ka CAF neatpirks vilcienus ar defektiem. "Nemaz nevar piegādāt vilcienus ar būtiskiem defektiem, un, ja kādi defekti tiek konstatēti, tos novērš un nomaina detaļas, kā tas notiek jebkur, kaut vai auto pērkot. Turklāt ir noteiktas gan garantijas, gan sodi, tas viss līgumā eksistē," uzsver Freivalds.

Finanšu ministrija (FM), izvērtējot noslēgtā līguma atbilstību iepirkuma nolikumā pievienotajam līguma projektam, secinājusi, ka PV vērienīgajā jauno vilcienu iepirkumā ne tikai nav ievērojusi ministriju un citu iestāžu iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līgumā, bet arī nav ņēmusi vērā valdības iepriekš paustos norādījumus.

FM arī atsaucas uz Eiropas Komisijas pausto viedokli, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai. Pēc FM norādītā, PV nav ņēmis vērā FM, SM un Iepirkumu uzraudzības biroja iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos.

Savukārt SM vēstulē PV norāda, ka uzņēmuma noslēgtā līguma par jaunu vilcienu iegādi redakcija salīdzinājumā ar līgumprojekta redakciju atšķiras tajos līguma punktos, kuri definēti kā negrozāmi, un Brisele var piemērot finanšu korekciju līdz 35 miljoniem latu. Kā liecina biznesa portāla "Nozare.lv" rīcībā esošā informācija, vēstulē SM norāda, ka pirmkārt jau veikti grozījumi attiecībā uz līgumsoda apmēru, līdz ar to neesot skaidrs, kā tiek aprēķināts līgumsoda apmērs.

Tāpat izpildītājam CAF vairs neesot pienākums atpirkt vilcienus, ja tajos konstatēti slēptie kritiskie defekti un tie neatbilst pasūtītāja prasībām. Tāpat līgumā esot pagarināts termiņš, kad pasūtītājam ir tiesības pieprasīt maksājumu pēc garantijas par vilcienu iegādi piegādes kavēšanu, no 60 dienām uz sešiem mēnešiem.

Grozīti arī nosacījumi attiecībā uz izpildītāja garantijām un samazināta līguma izpildes nodrošinājuma garantijas summa - ja iepriekš tā bija 30,5 miljoni eiro (21,35 miljoni latu), tad tagad desmit miljoni eiro (septiņi miljoni latu). Ievērojami arī esot paplašināts punkts par līguma izbeigšanu pēc pušu vienošanās, tostarp vienojoties par atlīdzināmajiem zaudējumiem. Turklāt būtiski paplašinātas izpildītāja tiesības vienpusēji atkāpties no līguma izpildes. SM uzskaita vēl vairākus būtiskus grozījumus līgumā.

SM uzsver, ka ir augsts risks korekcijas piemērošanai, un tāpēc lūdz rast risinājumu korekcijas risku novēršanai. Pretējā gadījumā SM pienākums būšot realizēt un piemērot korekcijas projekta ietvaros. Turklāt PV akcionārs tiks informēts par valdes rīcības neatbilstību Komerclikumam.

PV jauno vilcienu iepirkumu līgumu ar CAF noslēdza šogad aprīlī. Saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka. Pirmie jaunie vilcieni Latvijā sāks kursēt jau 2014.gada pirmajā pusē. No jauna tiks iegādāti 34 elektrovilcieni un septiņi jauni dīzeļvilcieni.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!