Tukši plaukti griķu ailē veikalā, jau nedēļām ilgi izpirktas sejas maskas un roku dezinfekcijas līdzekļi un atcelti lidojumi – arī Latvijai nepagāja garām koronavīruss un tā izraisītā slimība "Covid-19". Vairākas preces piedzīvojušas tirdzniecības rekordus, bet eksperti norāda, ka īstās vīrusa sekas Latvijas ekonomikā vēl jutīsim. Kā koronavīruss patlaban skar dažādu jomu Latvijas uzņēmumus un kā tie plāno tikt galā ar vīrusa izraisītajām sekām, skaidroja portāls "Delfi".

Latvijā izsludinātā ārkārtējā stāvokļa laikā DELFI publikācijas par jaunā koronavīrusa izraisīto slimību Covid-19 pieejamas bez maksas.

Ķīna ir otrs nozīmīgākais Latvijas tirdzniecības partneris ārpus Eiropas Savienības (ES), kā arī lielākais tirdzniecības partneris Āzijā. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem, eksporta apjoms uz Ķīnu 2018. gadā sasniedza 149,34 miljonus eiro, bet importa – 490,45 miljonus eiro.

Visskarbāk skar medicīnu un elektronisko iekārtu rūpniecību

Rīgas farmaceitiskās fabrikas valdes priekšsēdētāja Diāna Stepiņa-Gauja portālam "Delfi" norāda, ka tā kā optimālam ražošanas procesam stratēģiski netiek veidotas lielas izejvielu un palīgmateriālu rezerves, uzņēmumā jau izjūt traucējumus ikdienas darbā, jo kavējas tās piegādes, kas saistītas ar Ķīnas tirgu. Sevišķi tas attiecas uz tādiem palīgmateriāliem kā pudelītes, korķīši, izsmidzināšanai paredzētie palīgmateriāli, bez kuriem fabrika nevar pilnvērtīgi strādāt. Lai gan uzņēmums meklē alternatīvas piegādes iespējas, tas aizņem laiku un prasa papildu resursus, kas uzņēmumam var radīt arī ievērojamus zaudējumus.

"Piemēram, šobrīd jau esam samaksājuši par produktu izejvielām un palīgmateriāliem, kuru mums pašlaik nav un kas tuvākajā laikā arī netiks piegādāti no Ķīnas. Mums nav informācijas, kad varētu saņemt preci vai kad būs iespējams atgūt naudu," skaidro Stepiņa-Gauja.

Tomēr viņa norāda, ka uzņēmums meklē citus iespējamos piegādātājus un lūko tos atrast Eiropas tirgos. Taču jaunus sadarbības ceļus meklē arī citi uzņēmumi, līdz ar to aug pieprasījums un arī cena par pieejamām izejvielām un palīgmateriāliem. "Veidojas globāla problēma," atzīst Stepiņa-Gauja, piebilstot, ka uzņēmums turpinās analizēt situāciju un domās par dažādiem risinājumiem turpmākajam darbam.

Latvijas iedzīvotāji, sekojot līdzi informācijai medijos, vairāk domā par profilaktisko aizsardzību. Tomēr ir audzis arī eksporta pieprasījums pēc uzņēmuma produktiem imunitātes stiprināšanai – dažiem tas pat ir pieaudzis 3–5 reizes, norāda Stepiņa-Gauja.

No vīrusa ietekmes cieš arī to jomu uzņēmumi, kas saistīti ar detaļu importu no Ķīnas. Kā paziņojumā norāda "HansaMatrix", koronavīruss un tā izraisītā slimība "Covid-19" ietekmē elektronikas rūpniecības komponenšu piegādes ķēdi no Āzijas – tur esošo rūpnīcu Jaungada brīvdienu pagarināšana ir radījusi pasūtījumu izpildes aizkavēšanos pasaules elektronisko komponenšu piegādes ķēdē.

"Daļa no Āzijas komponenšu ražošanas rūpnīcām ir atsākušas darbu pagājušonedēļ, bet par daļu no ražotājiem joprojām tiek gaidīta informācija par darbības atsākšanas laiku, ražošanas un piegāžu apjomiem," informē uzņēmumā.

Paredzams, ka koronavīrusa radītie elektronisko komponenšu piegādes ķēdes traucējumi var ietekmēt "HansaMatrix" ražošanas pasūtījumu izpildi, mainot to izpildes laiku, kā arī var sadārdzināt komponenšu izmaksas. "Tas var negatīvi ietekmēt pārdošanas apjomus un rentabilitāti 2020. gada 1. ceturksnī, taču šobrīd nav iespējams sniegt precīzus ietekmes apmēra aprēķinus," skaidrots paziņojumā.

Arī tūrisma joma sāk just vīrusa ietekmi

Vienlaikus ir skaidrs, ka koronavīruss patlaban vissmagāk skar tieši tūrisma nozari. Jau tagad vairākas aviosabiedrības ir samazinājušas vai atcēlušas pavisam reisus uz vīrusa skartajiem reģioniem Ķīnā un Itālijā. Arī cilvēki ir piesardzīgāki un nedodas plānotajos ceļojumos arī uz citām vīrusa skartajām valstīm. Tas savukārt ietekmē arī restorānu nozari – pavārs Ēriks Dreibants sociālajā tīklā "Facebook" norāda, ka tiek atceltas lielu cilvēku grupu rezervācijas restorānā ne tikai tuvāko nedēļu laikā, bet arī uz vēlākiem mēnešiem.

Kā norāda biznesa augstskolas "Turība" asociētais profesors Ēriks Lingebērziņš, pērn ārvalstu tūristi Latvijā iztērēja ap 800 miljoniem eiro, bet tūristu skaits mērāms ap 2,85 miljoniem. "Protams, ja tikai desmit procenti no viņiem neatbrauks vīrusa dēļ, ekonomika zaudēs 80 miljonus un tūrisma nozare sajutīs sekas," pauž Lingebērziņš.

Pārtikas ražotājiem ietekme minimāla

SIA "Orkla" pārstāve Lineta Mikša portālam "Delfi" norādīja, ka pārtikas ražošanas uzņēmuma darbību vīrusa uzliesmojums neietekmē, bet tiek rūpīgi sekots līdzi koronavīrusa izplatībai un jaunākajiem Pasaules Veselības organizācijas (PVO) un atbildīgo iestāžu ieteikumiem.

"Tā kā koronavīruss neizplatās ar pārtikas produktiem un dzērieniem, riski saistībā ar "Orklas" produktu patērēšanu nepastāv," patērētājus mierina Mikša. Vienlaikus viņa skaidro, ka nav norādes, ka pastāvētu risks saistībā ar preču iegādi un sūtījumu saņemšanu no Ķīnas vai citām valstīm, kurās konstatēta vīrusa izplatība.

Tomēr "Orkla" ir preventīvi ieviesusi piesardzības pasākumus, lai novērstu vīrusa izplatību ražotnēs un nodrošinātu piegāžu uzticamību, norāda Mikša. Starp piesardzības pasākumiem minami ceļošanas ierobežojumi, sanāksmju rīkošanas ierobežojumi, pareizas pamata higiēnas ievērošana, lielākas uzmanības pievēršana paradumiem attiecībā uz infekcijas novēršanu un vadlīniju ievērošana saistībā ar kravas automašīnu šoferu, apmeklētāju un darbuzņēmēju pieņemšanu "Orklas" ražotnēs, skaidro Mikša.

"Attiecībā uz izejmateriāliem – no Ķīnas mums ir niecīgi izejvielu un materiālu piegāžu apjomi, attiecīgi tas mūs ietekmē minimāli," noslēdz Mikša.

Savukārt Latvijas kosmētikas ražotājs "Stenders" portālam "Delfi" norāda – tā kā viss uzņēmuma laboratoriskais un ražošanas process norit Latvijā, produktu izstrādi vīruss nav ietekmējis – norit plaša produktu attīstība un jaunu produktu virzīšana tirgū.

"Āzija [uzņēmumam ir veikali Ķīnā, Kirgizstānā un Japānā] ir viens no svarīgākajiem "Stendera" tirgiem, un, kā jau tas tika prognozēts, vīruss ir ietekmējis pārdošanas rezultātus Ķīnā, taču tas ir arī licis meklēt jaunus pārdošanas kanālus un būt radošiem produktu virzīšanā. Tas noticis ļoti sekmīgi, un redzam, ka biznesa rezultāti sāk atgriezties sākotnēji plānotajās prognozēs," norāda uzņēmuma "Stenders" pārstāve Laura Zvejniece.

'Printify': situācija Ķīnā ir mainījusies

Vīruss nav būtiski ietekmējis tiešsaistes tehnoloģiju uzņēmuma "Printify" darbību, atzīst uzņēmuma tirdzniecības direktors Vigants Lesausks. "Šobrīd "Printify" ražotāju tīkls visā pasaulē pieejams ar pilnu kapacitāti un turpina pildīt pasūtījumus. Arī mūsu iepriekš uz laiku slēgtais partneris Ķīnā 24. februārī ir atsācis darbību," komentē Lesausks.

Piesardzības nolūkos "Printify" nogaidīja, kā situācija Ķīnā mainīsies, un vēl neatsāka pasūtījumu nosūtīšanu šai ražotnei, bet ja situācija Ķīnā pakāpeniski normalizēsies, uzņēmums izskatīs iespēju atjaunot pasūtījumu sūtīšanu no Ķīnas, skaidro Lesausks.

Tā kā neviena cita ražotne neatrodas augsta riska reģionos, kompānija nav pārtraukusi pasūtījumu veikšanu no citām ražotnēm, kā arī nav traucētas piegādes mūsu partneriem. "Turklāt visi ir nodrošinājušies ar rezervēm tuvākajiem mēnešiem, tādēļ arī netieši "Printify" darbība necieš," norāda Lesausks.

Eksperti: vīrusa ietekmi vēl jutīsim

Fiskālās disciplīnas padomes priekšsēdētāja Inna Šteinbuka otrdien intervijā raidījumam "900 sekundes" pauda, ka apdraudētā patēriņa dēļ Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP) pieauguma prognoze kļūs piesardzīgāka. "Mēs jau februārī prognozējām, ka izaugsme nebūs strauja. (..) Pieaugums tika prognozēts 2,2%, taču tagad es teiktu, ka labākajā gadījumā izaugsme būs pie 1,5%," sacīja Šteinbuka.

Taču pašus uzņēmumus vīrusa epidēmija var ietekmēt ļoti konkrēti: var rasties pārrāvumi piegādes ķēdēs, īpaši tajās, kas saistīti ar konkrēto Ķīnas reģionu, norāda Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) politikas daļas direktora vietnieks Jānis Lielpēters. "Tāpat uzņēmumus var ietekmēt starptautiskā piesardzība, atceļot dažādus starptautiskus pasākumus, kā arī ietekmēt visu transporta nozari saistībā ar atceltiem vai ierobežotiem pārvadājumiem konkrētos maršrutos," skaidro Lielpēters.

Viņš norāda, ka jau šobrīd Latvijas uzņēmumus ietekmē "Covid-19" epidēmija – sabremzējas uzņēmumu izaugsme, kā arī globālā ekonomika, taču precīzas aplēses par ietekmes nopietnību izteikt esot pāragri.

Taču nākotnē atsevišķos gadījumos var rasties piegāžu pārrāvumi un transporta pakalpojumu patēriņa mazināšanās, norāda Lielpēters. "Infekcijas slimības negatīvie aspekti var izpausties arī patērētāju uzvedības maiņas rezultātā – samazināta ceļošana, atturēšanās no dalības publiskos pasākumos, izvairīšanās no drūzmas. Vienlaikus jāņem vērā, ka atcelta virkne starptautisku tikšanos un pasākumu, tā rezultātā īslaicīgi aizturot biznesa attīstības perspektīvas," skaidro Lielpēters.

Tev jau ir aktīvs abonements!

Šis ir maksas raksts.

Lai turpinātu to lasīt, lūdzu, lejupielādē jaunāko DELFI aplikāciju vai turpini lasīt rakstu, izmantojot pārlūkprogrammu.

Lasīt rakstu.
Lai turpinātu lasīt rakstu, nepieciešams iegādāties DELFI plus abonementu:
  • Ik mēnesi vairāk nekā 80 rakstu un video materiālu
  • Analītisko rakstu sērijas un stāstniecības projekti
  • DELFI bez komercreklāmas
  • Videolekcijas un apjomīgs rakstu arhīvs
Abonē DELFI plus
par 2,99 eiro uz 4 nedēļām:
Kāpēc abonēt DELFI plus?
Esi DELFI plus abonents?

Tags

Koronavīruss Covid-19 Āzija Centrālās statistikas pārvalde DELFI plus Eiropas Savienība Ķīna Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera Pasaules Veselības organizācija
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form